Droppe 10" sub og kjøre subkanalen over Dali 6006?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Droppe 10" sub og kjøre subkanalen over Dali 6006?

Nå har jeg (igjen) sittet og testet litt...Blir liksom aldri helt enig med meg selv om hva som er best, men TROR jeg har kommet fram til en konklusjon! Jeg har pr. i dag dette annlegget:

NAD T742 (Kjører en feit gammel Technincs på 2X80W new class A til front via pre out.)

Denon DVD 900 DVD spiller
    Dali blue 6006 (Front LARGE)
    Dali blue C1000 (Senter SMALL)
    Dali 1001 (Bak SMALL)
    Gale 3080W 10" sub med 80W forsterker. (Tvilsomt 80 "ekte" Watt)

I følge mail til NAD deler NAT T742 på 100 Hz. Har derfor satt sub til ON i menyen på NAD´en (kan ikke sette delefrekvens på reciever) og 100 Hz på selve sub´en. Har kjørt dette en lang tid nå, men tenkte plutselig på noe...

Heei...jeg har jo tross alt 3X 6.5" elementer i hver Dali 6006 som tross alt trøkker litt og som går ned til 39 Hz. Hvorfor skal ikke de gi meg noe trykk? Regner med at slik det er nå, så sender reciever alt under 100 Hz til sub´en selv om Dali 6006 står på LARGE? Jeg prøvde å sette sub til OFF og la Daliene ta seg av 0.1 sporet og det ble mye mer trøkk men mindre "buldring". Jeg tror rett og slett den Gale´en ikke matcher resten av annlegget. Hadde jeg hatt en Dali SWA 12" så hadde det selvsagt vært noe annet. Det jeg da lurer på, er om jeg rett og slett skal droppe Gale´en, kjøre 0.1 sporet over Dali 6006. For jeg mister vel ikke 0.1 sporet om jeg settet sub til OFF? Regner med at reciever bare sender det som skulle gått til sub´en til frontene i stedet eller tar jeg feil her? Noen synspunkter? Bør jeg selge Gale´en, vente og spare og heller kjøpe meg en skikkelig 12"/15" som har kraftig nok forsterker?

Jeg synes også at Technicsen driver Dali 6006 MYE bedre enn NAD T742 da Technicsen har stor strømforsyning (veier 12 KG) og har 2X80W new class A. Den er fra 1982(!), men har faktisk ikke så værst lyd! Har hatt en tendens til å kutte venstre kanal før, men plutselig gjør den ikke det lenger, så derfor jeg begynte testingen av dette med sub eller ikke sub.
    Før har ikke NAD T742 klart å drive hele sulamitten skikkelig nok med sine 5X50W. Den blir for liten. Derfor kjekt med pre out!

Kom gjerne med innspill!

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke noe problem å la daliene ta seg av LFE signalet. Jeg kjører uten subwoofer selv på mine b&w 604 og det fungerer kjempe bra. Den gale suben er sikkert ikke mye å skryte av, nå har jeg ikke hørt den, men 80 watt forsterker er ikke mye på en sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

alternativ bruk av liten sub

dersom suben er for liten til å gjøre hele jobben kan du prøve å la den gjøre litt nytte for seg i allefall.
    et forslag er å koble den til pre out på centerkanal og kalle denne for large, innstillinger her er enklest hvis reciveren din kan spille mono(evt koble vekk alle andre høytalere enn center og sub) juster så subens delefilter på frekvens og volum. når du hører(eller måler)at "overlappen"
    er så liten som du får til kobler du til resterende høytalere og snurr film.(center skal heretter kalles large)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: alternativ bruk av liten sub

Sitat Opprinnelig postet av kristoffer e
    dersom suben er for liten til å gjøre hele jobben kan du prøve å la den gjøre litt nytte for seg i allefall.
    et forslag er å koble den til pre out på centerkanal og kalle denne for large, innstillinger her er enklest hvis reciveren din kan spille mono(evt koble vekk alle andre høytalere enn center og sub) juster så subens delefilter på frekvens og volum. når du hører(eller måler)at "overlappen"
    er så liten som du får til kobler du til resterende høytalere og snurr film.(center skal heretter kalles large)
    Genialt! Eller...blir det ikke litt "feil" når jeg kun har mulighet til å sette SUB=ON på Nad´en? Dvs, at den sender 0.1 signalet til sub´en uavhengig om jeg setter den på sub pre out eller center pre out? Eller hvordan blir dette? Skal prøve dette i morgen! Nad´en deler på 100 Hz, så da må jeg sette sub på 100 Hz. Hvordan blir det da med frontene? Hvordan får jeg de til å spille 0.1 signalet når sub står til on? De står på LARGE men regner med at ikke alt av 0.1 går på frontene da? Forsvinner 0.1 som egentlig skulle gått til pre out sub da, men så vil jeg få sub på center? Forvirra jeg nå! Hehe...er ikke verre enn å bare prøve det å se hva som skjer! 8)

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller....hmm....om jeg setter sub til off, vi jo det gå bass til sub så lenge den er koblet til pre out center siden den vil gjengi alt hele frekvensregisteret lenge den står på LARGE! Problemet er bare at min Dali C1000 ikke går lengre ned enn til 69 Hz. Bør jeg sette sub´en min til runt 70 Hz da? Da vil den jo gjengi det senter ikke klarer!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    nad programeres til sub off = lfe signal styres til frontene.
    innstillinger av sub kanskje har du rett med 70 hz kanskje ikke .
    dette er en tidkrevende prosess å finne riktig skjæringspunkt+nivå.
    lurt å få hjelp av noen så du slipper å springe opp og ner ifra sofaen.
    lykke til

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •