Dip i bassen - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36

Tråd: Dip i bassen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    1. kolonne er frekvens
    2. kolonne er respons når begge portene er tettet(høyttalerne har to)
    3. kolonne er respons når nedre port er tettet
    4. kolonne er respons når øvre port er tettet
    5. kolonne er respons når ingen av portene er tettet

200hz--75--76--75--75
    160hz--76--76--75--76
    125hz--78--78--77--80
    100hz--76--78--77--80
    80hz---73--74--74--75
    63hz---71--71--72--73
    50hz---65--66--67--67
    40hz---63--65--65--64

mvh

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    4. kolonne ser jo ikke så ille ut. Har hatt samme problemet selv. Ville forsøkt andre plasseringer for å få vekk topp rundt 100-120Hz, synes en topp i dette området fort gir boomete bass.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes ikke dette ser så galt ut i det heletatt. Jeg likte best kolonne 3. Du må vel bare akseptere av du ikke har høyttalere laget for dommedagsbass. Jeg kan vel heller ikke si jeg klarer å identifisere dipen rundt 100 Hz. Den fra 50 og ned er jo ganske tydelig, men der er vi vel kanskje i nærheten av selve avrullingen også.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan har du målt ? I lytteposisjon ? Hvis du har det, da er det meget meget fine kurver du har der altså !! Det skal godt gjøres å få det mye bedre enn det du har der så....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Målt i lytteposisjon ja. Mulig jeg har latt meg lure av toppen rundt 100-125hz til å tro jeg hadde en dupp under dette området. Jeg må jo si meg enig i at det måler relitivt bra i forhold til hva jeg trodde ut ifra gehøret. Men uansett synes jeg bassen mangler litt "kropp" og klang. Men nå er vi jo tross alt i en prisklasse hvor man nok må godta noen kompromisser.

Høyttalerne har ifølge fabrikanten -3db punkt ved 35hz.

mvh

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan også være en ide å måle i flere høyde i lyttepossisjon da bass i vel så stor grad er påvirkning på kroppen som øret.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kroppen kommer når får gjort noe med de -6 db ved 50 hz. Kanskje du må flytte din lytteposisjon. Prøv å spille en 50 hz tone på repeat og gå fra bakveggen og frem imot høyttalerne, da hører du forskjellige "room modes". Du kan da plasere lytteposisjon utfra det du liker bedst.
    Det er mulig du får gode resultater med f.eks. en REL sub, med disse kan du regulere delefrekvensen ned til 20 tror jeg, du kan også ganske nøyagtigt "tune" den inn på dine fronter. Skal du ha hifi resultater med en sub krever dette dog ganske mye eksperimentering, det er heller ikke bare bare...
    -3 db ved 35 hz er ganske bra egentlig..., mine er specifisert til 17 hz !!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å eksperimentere litt.

Men må bare nevne en annen ting. Har ett par Eltax Monitor III hengt opp på veggen i den andre stua for litt bakgrunnstøy. Har akkurat målt responsen på disse tilkoblet det samme utstyret........(!)

200hz-75
    160hz-76
    125hz-71
    100hz-70
    80hz--69
    63hz--66
    50hz--65
    40hz--66

Dette sier jo ingenting om musikalitet og klang osv men allikevel...

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    -Jeg har akkurat mottatt og satt opp nye Monitor Audio Silver S8, så jeg kan prøve å foreta en måling her på Large, og se hvordan kurven ser ut her. Men det skal sies at basert på tidligere opplevelser så er akustikken i mitt rom heller tvilsom...

Kommer tilbake etterhvert, har akkurat bare satt dem der de skal stå(ihvertfall foreløpig plassering).

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John P.
    -Jeg har akkurat mottatt og satt opp nye Monitor Audio Silver S8, så jeg kan prøve å foreta en måling her på Large, og se hvordan kurven ser ut her. Men det skal sies at basert på tidligere opplevelser så er akustikken i mitt rom heller tvilsom...

Kommer tilbake etterhvert, har akkurat bare satt dem der de skal stå(ihvertfall foreløpig plassering).
    PS Napp ut gitteret foran diskanten, og gi de ett par uker først.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    111
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ler meg ihjel av min uendelige udugelighet, hva jeg har drevet på med av plassering osv blir bare latterlig, når jeg etter Niels Nielsen-metoden brukte ca fire sekunder på å finne ut at bassen i lytteposisjon var det absolutt dårligste stedet i hele lengderetningen.

Lytteposisjon er nå midt på gulvet, liggende en halvmeter over gulvet. :lol:

Kommer tilbake etterhvert med erfaringer og målinger når ting er prøvd litt ut.

Takk for all hjelp så langt!

mvh

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endret: Jeg hadde satt opp en måling med og uten sub her, men nå etter at jeg satte høyttalerne litt nærmere bakvegg, og valgte å kjøre digitalt uten Direct Mode, mot analogt med Direct Mode før, fikk jeg helt andre resultater. Heldigvis mye bedre resultater. Voldsom forandring faktisk. Skjønner ingenting, for å være helt ærlig... Kommer tilbake med målinger etterhvert, når jeg skjønner hva som foregår...

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kan være kolossale forskjeller i målinger, dette drev mig til vanvid før. Det stedet man f.eks. får en god måling på bassen kan give en innelukket mellomtone og nul perspektiv, så igjen, høyttaler plasering, og lytte posisjon, er noe av det viktigste man kan drive med.
    Når man er 90 % sikker på der ikke er mer å hente her kan man begynde å tenke oppgraderinger andre steder i kjeden....

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Jeg pleier å blande dipen min i en skål, har aldri prøvd å ha den i bassen. Funker det bra?
    "AndreasLie" har 2 x 15" med potetgull i..... send PM for en koselig filmkveld..... han arrangerer dette ofte på Lørdager..... :wink:

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Konrad
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Jeg pleier å blande dipen min i en skål, har aldri prøvd å ha den i bassen. Funker det bra?
    "AndreasLie" har 2 x 15" med potetgull i..... send PM for en koselig filmkveld..... han arrangerer dette ofte på Lørdager..... :wink:
    :lol: Jah, den er grei du.

Newcomer Low-Q sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Dip i bassen

Sitat Opprinnelig postet av Øyvind H
    Jeg har en tydelig dip i bassen i området 50 til 100hz. Har prøvd div signalkilder, forsterkere og høyttalere samt plassering, dippen er like tydelig uansett. Forslag til hva jeg kan gjøre?

mvh
    Et klassisk fenomen. For moroskyld kan du plassere høyttalerne helt inntil bakbeggen og inn i hjørnene. Plassere deg selv midt mellom høyttalerne og kjør testing. Er dippen der da? Flytter den seg til et annet frekvensområde? eller hur?

Mvh.

Vidar

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •