SVS: "Markedsundersøkelse" - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 85
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Gled deg til neste gang du kommer innom BWA, for nå har jeg kjøpt Dag's PB12-Ultra/2 som da skal jobbe sammen med en PC Ultra.
    Ta med nyrebelte. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vanvittig lyst til å høre på disse vidundrene :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bwa
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Du kan egentlig ikke vurdere om kritikken er objektiv eller "hallaluja preget" uten å høre på SVS selv, enig?

Dag
    Njaa, tror nok sonus mere tenker på hvordan ting blir skrevet og omtalt. Det har vært mye fokus på mest mulig desibel og at alt annet blir gruset osv. Jeg stiller meg bak utsagnet om at omtalen virker litt unyansert og ukritisk.

Selv om jeg faktisk tror at SVS'ene er noen skikkelige scoop.
    Sier det en gang til, Du kan egentlig ikke vurdere om kritikken er objektiv eller "hallaluja preget" uten å høre på SVS selv, enig?

For dette gjelder kanskje deg også BWA?

Ellers har du jo klart å dra ut essensen mellom alle decibel og grus

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sonus
    Når det gjelder prinsippet i portet vs. lukket kasse har de rett (mener jeg)
    Akkurat ja, så det du da sier at porta subber ruller av langt over 20Hz :?: :?:

Syns du hele tiden sier at uttalelser skal være nyansert og med en smule konstruktiv kritikk :!:

Den siste der syns jeg ikke hadde no av delene....

Jeg avskriver sjelden noe jeg ikke har hørt!
    Å si seg enig med M&K at porta subber ikke takler 20Hz eller lavere for den del er bullshit (beklager språket)!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig enig med Thomas, nyansering som etterlyses mangler, STEIN I GLASSHUS.

Dssuten synes jeg det er litt dumt av en produsent (dette gjelder mange produsenter) og kritisere andre løsninger enn de selv bruker, det er mange prinsipper som fungerer fantastisk bra, hvis de er konstruert godt.

Halleluja

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde i går mitt første møte med en SVS sub i mitt oppsett hjemme. Flageborg hadde med sin PC 25-31 Plus, vi fikk ikke denne til å fungere i det heletatt hos meg, det låt skikkelig dårlig. I forhold til Klipsch RSW-12 spilte den 8db mindre på darla scenen (118db RSW-12 vs 110db PC25-31Plus)

Så bare halleluja er det ikke

Men jeg har fortsatt tenkt å gi SVS sine box løsninger en sjans også, for det kan være at de vil fungere bedre hjemme hos meg. 8) :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min erfaring er at boxene har mye mer å fare med, skal man ha tuber bør man ha 2 stk, eller et relativt lite rom og en single tube.
    I kinoen min testet jeg og Dr. Flageborg i går alle kombinasjoner og fant ut at for å få best mulig basskurve måtte begge subbene stå på 180 grader og frontene på large, crossover på 60 hz. Da støttet frontene systemet på 63 hz slik at kurven ble meget bra.
    Har tidligere savnet midbasstrykk, men hatt tonnevis av dypbass, klarer jo 124 dB på Darla scenen i dette rommet.
    Med 1 tube er trykket 6 dB mindre, og vi fant ut at venstre hjørne som jeg brukte med en sub var dårligere enn høyre hjørne.

Det jeg prøver å si er at man må teste alle mulige kombinasjoner, for jeg hadde aldri testet den kombinasjonen tidligere på tross av MYE testing :?

I stuen fant vi også to uventede kombinasjoner som fungerte best, den ene var med frontene som large og subben crosset over på 80 hz med 180 grader fase.
    Den andre var med frontene som small og crossover på 40 hz med fasen i 0 grader. Heller ingen logikk, og andre kombinasjoner jeg har brukt som jeg trodde var bedre viste seg å ha feil og mangler.

Lurer på om jeg klarer litt ekstra dB på Darla scenen i kveld???

Det er jo litt jobb som må gjøres, men så er det tut og kjør :-)

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Når det gjelder prinsippet i portet vs. lukket kasse har de rett (mener jeg)
    Akkurat ja, så det du da sier at porta subber ruller av langt over 20Hz :?: :?:

Syns du hele tiden sier at uttalelser skal være nyansert og med en smule konstruktiv kritikk :!:

Den siste der syns jeg ikke hadde no av delene....

Jeg avskriver sjelden noe jeg ikke har hørt!
    Å si seg enig med M&K at porta subber ikke takler 20Hz eller lavere for den del er bullshit (beklager språket)!
    PRINSIPPIELT Thlian, prinsippielt

Les posten min! Jeg skriver at faktiske tall i reklamen nok må tas med en klype salt, men faktisk avrulling mellom en lukket og portet kasse er forskjellig.
    Tar jeg ikke feil ruller en lukket kasse av med 6 db per oktav mens en portet kasse ruller av med 12db per oktav. Dvs at en lukket kasse vil ha 6 db mer trøkk på 10hz dersom begge kassene ruller av fra 20hz.
    Flytt disse tallene til 10hz start punkt og den lukkete kassen spiller 6 db høyere ved 5hz.

Husker også vagt at det er frarådet å bruke frekvensavstemningen av porten lavere enn Fs på elemntet. Kanskje noen kan verifisere eller avkrefte denne?

I så fall ville en portet konstruksjon ideelt ha ett element med lavere FS enn 20 for å brukes under 20hz.

Hva er Fs på elementene som SVS bruker?

Denne teorien faller jo i grus om teorien om Fs og portfrekvens tuning ikke stemmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar jeg ikke feil ruller en lukket kasse av med 6 db per oktav mens en portet kasse ruller av med 12db per oktav. Dvs at en lukket kasse vil ha 6 db mer trøkk på 10hz dersom begge kassene ruller av fra 20hz.
    Flytt disse tallene til 10hz start ounkt og den lukkete kassen spiller 6 db høyere ved 5hz.

Husker også vagt at det er frarådet å bruke elemneter med Fs enn frekvensavstemningen av porten? Kanskje noen kan verifisere eller avkrefte denne?

I så fall ville en portet konstruksjon ideelt ha ett element med lavere FS enn 20 for å brukes under 20hz.

Hva er Fs på elementene som SVS bruker?

Denne teorien faller jo i grus om teorien om Fs og portfrekvens tuning ikke stemmer.
    Her var det nok feil.
    Lukket kasse er et 2.ordens system og ruller av med 12dB/oktav. Bassrefleks er 4.orden og ruller av med 24dB/oktav. (Et system med slave er 5.orden hvis noen lurer på det)

Hva du prøver å si om fs og avstemningen skjønner jeg ikke helt. Regner med at du mener å si at det er frarådet å avstemme et element under elementets egenresonans. Det er en tommelfingerregel som mange har, men det er egentlig ikke noe problem så lenge konstruktøren er klar over faremomentene.

Hva slags fs SVS har på de ulike elementene er det nok bare produsenten TC-Sounds og SVS selv som vet.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av "dag johnsen
    Du kan egentlig ikke vurdere om kritikken er objektiv eller "hallaluja preget" uten å høre på SVS selv, enig?

Dag
    Hadde hatt et mye bedre grunnlag, er jeg enig i, om jeg hadde hørt dem. Men omtalen kan fremdeles omtales som halleluja-aktig. Husk at produktet og omtalen er forskjellig ting. Jeg har skrevet at jeg kanskje må gå tilbake på mine utsagn i tidligere poster.

Det jeg har bemerket og som jeg kanskje ikke fikk godt nok frem i min første post var at det er omtalen som har fått meg til å være skeptisk og ikke selve produktet. Fro produktet har jeg, som dag skriver , ingen grunnlag til å uttale meg om. Dvs dette var faktisk personkritikk :roll:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som er interessert. Sakset fra posting foretatt av Tom Vodhanel hos SVS R/D: "The dB series and the Ultra drivers are made by TC Sounds. The ISD is made by Destijl Engineering in Nevada. The driver in the PB10 has almost nothing in common with the 12" ISD used in the PCi and PB12-isd(and PB12-isd/2)models. All drivers used by SVS are designed by SVS, and built to our specs by these two build houses."

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Whoppass, takk. Men er tankegangen min feil angående avrulling?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, egentlig ikke, det er bare andre tall som gjelder. Det er forsåvidt også en av grunnene til at jeg selv foretrekker lukkede subber. Men når SVS avstemmer så lavt som 16hz (og lavere?) så har man i grunn all den dypbassen man trenger.

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Nei, egentlig ikke, det er bare andre tall som gjelder. Det er forsåvidt også en av grunnene til at jeg selv foretrekker lukkede subber. Men når SVS avstemmer så lavt som 16hz (og lavere?) så har man i grunn all den dypbassen man trenger.
    Ja hvis de avstemmer så lavt som 16hz er det jo ikke noe å si på.

Godt å høre at kunnskapen sitter nogenlund, selv om den er noe rusten

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde jeg visst hva "Fs" var for noe :?
    Men så det du da mener er at lukket kasser gir bøttevis av mer SPL med lavfrekvente toner enn porta kasser gir?

Hvorfor sier du "hvis", når 20 stykker sitter å sier at jeg spiller 16Hz toner så det dundrer. Så virker det som om det fremdeles er plass til å motargumentere!! Tror det ikke før jeg får "kjent" det :wink:

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thlian Skrevet: 16/02/2005, 16:27 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Hadde jeg visst hva "Fs" var for noe
    Fs måles i Hertz Hz og er Resonanse Frekvensen. Tror den skal måles i fri luft, eller noe sånt noe, husker ikke riktig. En høytaler produsent burde / skal kjenne til dette og de hensyn som må tas for at det ikke skal skape problemer, ellers kan du si at de har d**** seg ut.

Det er også noe som kalles for Fb som er resonanse frekvensen til luften i en port.

Dette har sikkert SVS meget god kontroll på, og diskusjonen blir derfor litt patetisk, etter min mening da :lol: .

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fs er en definert parameter som ganske riktig er friluftsresonans.

Resonansfrekvensen i en kasse, enden den er lukket eller bassrefleks omtales som Fb. I en bassreflekskasse er Fb det samme som Helmholzresonansen inkludert dempematerialet, altså nesten upåvirket av selve elementet. I en lukket kasse er Fs av stor betydning for Fb.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    I kinoen min testet jeg og Dr. Flageborg i går alle kombinasjoner og fant ut at for å få best mulig basskurve måtte begge subbene stå på 180 grader og frontene på large, crossover på 60 hz. Da støttet frontene systemet på 63 hz slik at kurven ble meget bra.
    Har tidligere savnet midbasstrykk, men hatt tonnevis av dypbass, klarer jo 124 dB på Darla scenen i dette rommet.
    Med 1 tube er trykket 6 dB mindre, og vi fant ut at venstre hjørne som jeg brukte med en sub var dårligere enn høyre hjørne.

Det jeg prøver å si er at man må teste alle mulige kombinasjoner, for jeg hadde aldri testet den kombinasjonen tidligere på tross av MYE testing :?

I stuen fant vi også to uventede kombinasjoner som fungerte best, den ene var med frontene som large og subben crosset over på 80 hz med 180 grader fase.
    Den andre var med frontene som small og crossover på 40 hz med fasen i 0 grader. Heller ingen logikk, og andre kombinasjoner jeg har brukt som jeg trodde var bedre viste seg å ha feil og mangler.
    Hmmm, dette høres unektelig ut som omtrent det samme som jeg prøvde å forklare i den offisielle SVS tråden for snart 1 mnd siden, så det burde egentlig ikke komme som ett sjokk på dere, ihvertfall ikke for Flageborg som stillte konkret spm til akkurat dette

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag: Først og fremst så må jeg si at en "MÅ" ikke ha to tuber for å få bra med basstrykk. For å nå opp på deres "cowboy-måling" så må en nok det, ja, men det er jo ikke det som er enhver sub-eiers drøm heller (selv om det nesten skulle tro det på den tråden... :wink: )

Hi-Fil: Enig med deg om å forsøke å oppveie inntrykkene med å trekke frem det negative. Selv har jeg gjort dette, og forsøker etter beste evne å være saklig i det en kommer med. For alt er nemlig ikke rosenrødt med SVS heller.......

Men en får mye for pengene når en importerer selv og slipper påslag etter påslag.....

I mitt kino-system er en 25-31 PCPlus-tube mer enn nok til å skremme naboer og kone ned en etasje. Har stemt "som forventet" fordi jeg hadde fått en demo på dem tidligere, så jeg visste hva jeg gikk til. Men at den skulle være så vanskelig å få integrert til musikk kom som en negativ overraskelse. Men tross alt, dette er filmsubber i mine ører, det er der jeg trenger trykket.

Til musikk blir jeg sliten av å spille tresifret db, og er ikke i nærheten av dette når det skal nytes musikk i to kanaler. Da er det nesten bedre med to gode fronter.....

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter alt som har vært skrevet de siste månedene: Hvis jeg ikke kan krysse av på "som forventet" når jeg nå får min PC25-31Plus hjem, så dæven døtte => AVtorget neste. :lol:

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •