Crossover Frequenzy

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Crossover Frequenzy

Her skal jeg velge et nivå (hz) på et nvå som er under den bassgrensen som høyttalerne mine klarer.

Høyttalerne mine har et område på 35 - 20 000 hz. Hva skal jeg egentlig velge?

Og hva betyr det at bassen da vil høres i sub'en.

Nå er jeg helt på jordet, altså!

Newcomer Patrick sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Crossover Frequenzy

Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Her skal jeg velge et nivå (hz) på et nvå som er under den bassgrensen som høyttalerne mine klarer.

Hvis du har pre-out eller lignende på forsterkeren din så vil subwooferen som regel avlaste høytalerne slik at de ikke trenger spille den dype frekvensen..det du stiller på subwooferen må du finne ut selv hva som er best for deg.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du har egen sub utgang på forsterkeren og mulighet for å disable delefilteret i subben så skal du bruke crossover i forsterkeren. Da vil du fordele frekvensene der.
    Til film still crossover til 80Hz, da vil høyttalerne ta seg av alt over og subben alt under.
    Men uansett deling du trenger ikke sette subben til 35Hz selv om høyttalerne dine går ned dit. Du kan sette subben høyere, men det vikstigste er at du får en god integrering

Active Ulven sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    359
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalerne mine har et område ....
    Hvor stor er subben din ?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lurer på hvorfor der står "under den bassgrensen dine høyttalere klarer" , men uansett, står dine høyttalere til 35 hz kan du sikkert regne med de falder av under 50 hz, avhengig av room gain osv.
    Jeg håber da at bassen vil høres i subben ellers er der ikke noen vits i en sub. En subwoofer en en forlenging av dine fronter der bare håndterer den dybe bass. Skulle en vanlig høyttaler håndtere frekvenser ned imot 20 hz blir de som regel meget store, tunge og dyre.....
    Har du en testplate med frekvenssweep finder du fort ut av hvor dine høyttalere begynder å falde av, men du er uansett nødt til å eksperimentere en del med subben, dette kan ta lang tid !! En sub er ikke bare noe man kaster i et hjørne og slår på.
    De fleste rimeligere subs siger ikke mye under 30 hz, så har du en av disse får du ikke mye tilskudd i bassen hvis du setter frekvensen til 35 hz.
    Med en high end sub brukt til musikk er det ikke unormalt at frekvensen er satt til 30 hz, man utnytter da sine fronter fult ut og sikrer sig da at subben ikke gir fra sig høyere frekvenser der kan ødelegge lyden fra fronterne.
    Til kino tilslutter du den til LFE kanalen, og veiledninger til dette finder du i manualen på dit utstyr, eller i en del andre tråde om dette emne her på dette forum......
    Hvis du er helt nede på jordet må du sige fra, vi hjelper dig gjerne vi.... :P

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •