Yamaha YST-SW800, blåsing på høyt volum..

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Newcomer C0bra sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Yamaha YST-SW800, blåsing på høyt volum..

Kjøpte en brukt Yamaha YST-SW800 i går(av Tigern på forumet, takk for fin handel).

"Problemet" er at når jeg skruer opp litt, så kommer det forferdelig blåselyd fra bassrøret på subben.. Denne lyden kommer med de innstilligene når jeg går over 0db på forstekeren(går fra -75 til +15, marantz SR-5200), som er det volumet jeg minimum vil ha når jeg ser film.. Innstillingene på subben er; delefrekvens på halvt(90hz) og volumet på ca 1/4( rett før kl 9..). Allerhelst vil jeg ha volumet på subben på halvt, da får jeg så mye bass som jeg vil ha, men da begynner blåselyden på -15db på forsterekeren(som er mye forlite til film)..

Er det noe galt med innstillingene mine? Har subben i ett relativt stort rom, ca 50m2. Skal få delt av dette snart, slik at det blir nesten 30m2. Dette vil vel kansje hjelpe en god del på lyden?

Vil forøvrig si at dette er en kongesub

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blåselyder i fra Yamahas YST-subber er vel ikke noe nytt fenomen? Dette har jeg lest at flere opplever, og må vel regnes for å være standard.... :wink:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest det jeg også, men har lest mange plasser at yst-sw800 ikke har dette..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for sist, C0bra.

Kjekt å høre at du i prinsippet er fornøyd med suben.

Som selger kan jeg ikke bli oppfattet som uhildet. Helt ærlig må jeg allikevel si at jeg har ikke hatt opplevde dette med blåselyder. Det kan høres litt "selger-prat-aktig" ut, men da er jeg faktisk ærlig. Kanskje jeg har vært for lite kritisk.

Nå testet vi ikke mye i går, men det lille vi prøvde ("Darla tapping the water tank") synes indikerte at suben spiller svært bra uten blåselyder, og at den "gjør mye av seg". Suben sto da 1 til 1.5meter fra lytteposisjon.

Har selv hørt at det med blåselyder har vært et problem fra storebror "YST-SW1500", men har ikke fanget dette opp fra "YST-SW800".

Peker bassporten rett mot lytteposisjon? Hvis ja, prøv å vinkle den litt bort fra å peke rett mot lytteposisjon. Hos meg pekte den motsatt av lytteposisjon. Muligens det har gjort at jeg ikke hørte blåselyder.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er veldig godt fornøyd

Når vi testet den hos deg hørte jeg heller ingen ting, så det kan ha litt med posisjonen å gjøre.

Jeg har prøvd mange forkjellige posisjoner. Og har funnet ut at det beste er å ha den inntil veggen bak tv vridd slik at bassrøret peker 45% påskrå mot sideveggene, midt mellom hovedhøyttalerene.

Det skal også sies, at jeg har øret helt inntil bassrøret når jeg hører blåselyden slik det er stilt inn nå. Sitter jeg i lytteposisjonen kan jeg skrue en del mer opp før jeg hører den. Når jeg hører musikk kan jeg skrue mye mer opp, for da overdøver gitarer ol. blåselyden..

Merker også godt at rommet mitt ikke er like egnet som ditt Tiger(sykt fint forresten:wink. Så jeg får nok teste litt(mye) mer..

Men subben gav nytt liv i anlegget, det skal den ha!

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og gratulerer med ny sub.
    Har selv en slik og har ikke vært plaget med det.
    Ser at en del med den større modellen SW1500 har opplevd dette, og de har stappet en gammel underbukse eller sokk i bassrøret, så får du litt "godlukt" i stua samtidig :lol: Det skal visstnok fungere bra, har også sett at noen har puttet sugerør i bassrøret.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av C0bra
    ...Merker også godt at rommet mitt ikke er like egnet som ditt Tiger(sykt fint forresten:wink. Så jeg får nok teste litt(mye) mer..
    Nja, rommet ditt er nesten 3 ganger større (!), så lyden vandrer nok litt mer hos deg.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil tro at det hjelper om du lager deg en skumgummiplugg som du setter inn i røret. Dette vil nok fjerne det meste av blåselyden, og kjøre frekvensen ned noen hertz, bakdelen er vel at volumet blir noen db lavere om jeg ikke tar feil. Men tror ikke det skulle bli noe problem. Det er bare å prøve deg fram.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har omøblert det meste i rommet nå. Heldigvis med bra resultat Alt vi finner på å gjøre for lyden

Har nå omøblert slik at anlegget står i "vinkeldelen" av rommet som er ca 4.4*3.6meter, så kommer resten av rommet paralelt med den lengste retningen.. Har nå satt subben rett bak stolen, det funker som F*** :twisted: :twisted: Skikkelig bra bass og ekstrem risting i stolen 8)

Skal teste det med sokk,sugerør nå..

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antar du ikke har plassert suben ved / nær "utgangen fra vinkeldelen", for da gjør den mindre av seg.

Skal teste det med sokk,sugerør nå..
    Do not drop anything in there...

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet først med sugerør, det var IKKE suksess. Blåselyden ble MYE høyere.

Men så fant jeg fram den gamle gode ullsokken, og trøkka den inn. Først stod den helt i åpningen av bassrøret, da beveget den seg med 3-4cm frem og tilbake etter som subben slo :shock: Når jeg stappet den lenger inn stod den rolig. Men så over til det viktigste; Lyden! Og for en forskjell! Har nå volumet på subben på "litt før 11", og hører ikke antydning til blåselyd! Grunnen til at jeg ikke har skrudd høyere er ikke at den ikke klarer det, men at jeg ikke tårer :shock:

Stolen rister noe så sinnsykt, det er bedre enn i sal 1 på sandnes kino :twisted:

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se det ja, det virker :lol: . Ullsokk er nok et godt kompromiss, da den slipper gjennom en hel del luft, men samtidig bremser lufthastigheten, og det er jo hensikten. Med sugerør så endres sikkert lufthastigheten slik at du får en høyere (lysere) lyd som du også sier? Det kommer nok av at sugerøra virker som en slags venturi dyse og øker lufthastigheten. Så at de andre hadde brukt den typen sugerør som du får på McDonald, altså med en større diameter enn de gamle "Solo-sugerøra".

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var de "små" sugerørene jeg prøvde meg med, gikk over 1pakke inni :P

Tenkte jeg skulle prøve meg frem med forskjellige ullsokker og skumgummi plugger i morgen, for å se om jeg kan få tunet enda mer bass ut av den :twisted:

Er bare til å komme med flere tips hvis dere har noen?

Formel 1: Hvordan har du stilt inn din? Plasering ol.?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har min under en benk / reol, langs sidevegg og bassrørets retning er således 90 grader på sitteposisjon (og frontene). Måtte forøvrig få "satt den fast", da den beveget seg på tregulvet mitt. En bit av et liggeunderlag som sklisikres med en dobbeltsidig tape funker relativt bra.

Når du prøver andre plugger og slikt, pass bare på at du ikke struper luften, jeg tror nok en ullsokk er bra, da den lett slipper gjennom luftstrømmen.

Ellers har jeg satt den opp med deling på 80 Hz i forsterkeren (de andre høytalerne som small, temmelig standard altså) og justerer volumet etter som jeg ser film, eller hører på musikk. Good night.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå fått testet enda litt mer..

Har nå to stk hjemmestrikka ullsokker inni bassrøret. Har fått volumet opp på halvt og delefrekvensen står på halvt(90hz). Subben er plasert i bakre høyre hjørne vridd slik at bassrøret står i 45graders vinkel mot bakveggen..

Nå begynner jeg å bli skikkelig fornøyd her Jeg kan virkelig føle subben når jeg ser film, det tror jeg resten av huset også gjør :twisted:

Skal få moren min til å sy noen TYKKE gardiner som jeg kan trekke for, slik at rommet blir delt når jeg skal se film.. Håper dette gjør at lyden blir mer i "kino delen" av rommet, og at jeg da får enda bedre bass..

Newcomer MaRe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm,ullsokk i bassrøret ja.Har selv en YST 1500 og synes det "blafrer" en del i røret. :wink: Må prøve det ullsokk trikset gitt! Si i fra hvis du finner noen annen metode som er bedre da? Er forøvrig meget fornøyd med subben også! Film uten denne går ikke! :lol:

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tak i noe skumgummi så kan jeg teste med det i stede for ullsokker..

Ellers vil jeg tipse om å legge en tykk tung plate under subben, dette vil gi bedre og strammere bass. Jeg har to stk 22mm mdf plater under subben, og 2stk 12mm sponplater under frontene. Merker stor forskjell li bass kontroll på dette!

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant frem en gammel skumgummi madrass og fikk kuttet av noen biter nå. Kappet opp to biter som var ca 5cm dype. En slik dempet blåsingen ca like mye som to ullsokker, men jeg følte det kom mere bass. To biter dempet enda mer, og volumet er nå skrudd opp på "kl 1" uten at det er blåsing Vil tro jeg har enda mer å gå på, men foreløpig er dette nok for meg..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •