Dele sub signalet i to...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dele sub signalet i to...

Dette temaet har nok vært oppe før, men jeg finner det ikke.

Sliter noe inni granskauen med å få plassert sub slik at den blir hørbar. Når den står i et av de to hjørnene jeg har å velge i, så må jeg stå å se på film.
    Hvis jeg setter den ute på gulvet så blir det bedre. Men så er det dette med WAF da. Dere skulle hørt...........!

Da har jeg begynt å vurdere å bytte ut denne ene, en liten CantonAS20, med to andre sub'er. En i hvert hjørne kanskje?
    Brukes 50% til film og 50% musikk-dvd, kom gjerne med forslag. Har kun stativ-høyttalere, så de må jobbe endel.....

Så til poenget.
    Nå sitter det en kabel der med y-ledd. Er det da meningen at man bruker det y-leddet som splitter, for så å bruke hvert sitt y-ledd på de to nye sub'ene?

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det du må gøre er å splitte sub-out med et y-ledd. Hvis du skal kjøre L\R på subben må du til med enda et på hver av de to kablene som går til subbene. dvs tot 3 stk.
    Hvis du kjører monosignal inn på subben trenger du kun ett y ledd.

Hvor høyt er budsjettet ditt da foresten?
    Litt lettere å komme med forslag når man vet hvor mye du vil bruke.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det er jo "mest mulig for minst mulig" som stadig gjelder.

Dette er ikke high-end anlegg. Brukte sub'er er vel det jeg tror er mest aktuelt. 2-4000 kr. pr.stk.

Eventuelt så kan jeg kjøpe en større sub, og ta det igjen på volum.
    Canton sub'en spiller bra den, men den er så liten at den må stå veldig nøyaktig plassert. Èn sterkere sub kunne sikkert også blitt bra, men jeg har mest lyst til å prøve med to.

Tilleggspørsmål: Blir det bra å skjøte en sub-kabel?

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, hva med Audio Pro Sub Bravo i pianolakk.... burde ha høy WAF ! Denne er liten av dimensjon, men stor på lyd. Les gjerne test i DVD & Hjemmekino og Lyd & Bilde, der den kommer meget godt ut i begge.

Den har en 10" med innebygget 400 watt RMS forsterker. Spiller meget bra til både film og musikk står det i testen. Meget kjapp og kan spille overraskende høyt, tatt den lille kassen i betraktning.

Du får nok denne hos JFS for 6000 kr ny. (www.jfssoundsystems.no)

Ellers vil jeg advare deg mot å plassere en sub i hvert hjørne, da kan du få trøbbel med stående bølger i kombinasjon med utfasing i andre frekvenser.... anbefaler heller en plassering som er mer mot midten (f.eks. bak stereobenken hvis du har mulighet til det...) Noe avstand til bakveggen må du ha, ellers vil du i hovedsak høre reflektert bass, som er mye dårligere enn den faktiske bassen som kommer fra elementet... Det er en kjennsgjerning at plassering av sub i nærheten av hjørner gir ekstra mye bass, men det er bare det at mesteparten er reflektert bass fra veggene, og den fortoner seg typisk rumlete. Du får masse trøkk, men mest grøt....

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak benken er nok ikke plass, men hvis jeg forstår deg rett så er vel plassering langs sideveggene også å foretrekke fremfor i hjørnene.

Det var derfor jeg lurte på å midlertidig skjøte sub-kabelen, hvis det går, slik at jeg kunne prøve dette ut.

Ellers vil jeg advare deg mot å plassere en sub i hvert hjørne, da kan du få trøbbel med stående bølger i kombinasjon med utfasing i andre frekvenser....
    Er det mulig å få denne på norsk....? :?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Whatever.

Nå har jeg brukt noen timer på dette.

Fant ut at midt på langveggen var best. Oppå en leca-blokk.
    Ble så bra at jeg definitivt ikke trenger to sub'er.

Aldeles utrolig hvor store utslag det blir av selv de minste forflytninger.

Men selv om Canton'en når opp i nye høyder, så er det jo ikke fritt for at man ønsker seg noe litt større.

AudioPro, JBL, SVS......ører skal høre og tiden vil vise.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •