Fra Large til Small, kan noen forklare?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fra Large til Small, kan noen forklare?

Heisann. Driver å leser litt rundt på forumet og ser at det er mange av forumets medlemmer som setter alle høytalerene i systemet som small, har prøvd dette selv nå og det er tydelig å høre at det blir mer headroom i lydbildet, anlegget spiller mer uanstrengt, så det er jo bra:-)

Problemet mitt er uansett at jeg føler at bassen kan ta litt overhånd selv om volumet står veldig lavt. Jeg har satt crossover på 200hz i receiveren og alle subbene på høyeste delefrekvens dvs 170 på noen og 200hz på andre. Er ikke dette riktig da. Føler at bassen kan bli litt BOOMY om dere skjønner, spesiellt når den spiller såpass høyt som til 200hz. Deler jeg på 50hz så er det en mye mer behagelig bass som virker veldig uforvrengt, men da sliter høytalerene generellt i anlegget, man hører ting ikke spiller så lett og uanstrengt lenger. Noen tips tas imot med stor takk Hører noen sier man skal disable crossover i subbene, hvordan i huleste gjør man det?

Utstyr jeg bruker er sony sin sawx900 eller hva den heter, pluss to stk eltax 15r og to stk passive 15" forsterket av en Zachry D250. Fikk også tips av SVS og sette høytalere som små pga fare for utfasing. Kjører 15" hele veien rundt i anlegget (tilsammen, 12 stk), angrer litt å lurer på om jeg skal bruke flere av 15" som passive subber istedenfor bakhøytalere, og senterhøytalere. Itillegg ønsker jeg jo selvfølgelig en SVS med tid og stunder da:-)

På forhånd takk for alle svar.

mvh
    Per Thomas

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke anbefalt å sette delefrekvensen for høyt, siden det da blir lett å høre hvor subben(e) er plassert. Anbefalt delefrekvens i receiveren (for høyttalere som sliter i bassen) er 80Hz. Er de små kan man gå opp til 100Hz eller 120Hz, men over det har ikke subben noe å gjøre.

Når det gjelder å disable crossover, så har ikke alle subwoofere noen innstilling for det. Hvis den har det, så heter den gjerne "Source Direct", "Crossover defeat" eller noe i den duren. Har du ikke det, så er det beste å sette delefrekvensen på subwooferen så høyt som mulig (slik jeg ser du har gjort).

Som sagt: Forsøk å sette crossover i receiveren til 80Hz og se hvordan det fungerer.

Kan du beskrive utstyret ellers? (Tenker da på hvilke høyttalere og receivere du bruker ellers i tillegg til subwooferne, som virker mer enn godt nok dimensjonert).

Regner med at all subwooferkabling skjer med forgreninger av signalkabler ut fra receiverens subwooferutgang. Når du bruker flere subwoofere slik du beskriver, så må du jobbe mye for å få ting til å spille i fase. Du kan ha stor nytte av å kjøre noen sinussveip fra 20 til 200Hz for å høre om du har tydelige utfasninger noe sted. Har du det er det justering av fase eller omplassering av subwooferne som er tingen.

Forøvrig synes jeg at du skal kjøre høyttalere med innebygget 15" som LARGE. Det gir ingen mening å sette slike til SMALL. Men da skal du også ha en receiver utenom det vanlige for å få kontroll i bassen...

Lykke til!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for kjapt svar Roffe.

utstyr jeg bruker kan du se i denne linken. http://www.minhjemmekino.no/show.php/Per%20Thomas

80 hz ja.. Skal prøve det idag og se hvordan dette fungerer. Ikke noe Crossover defeat på noen av subbene dessverre.

mvh
    PT

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser meget bra ut det der. Må bare korrigere deg littegranne. Du skriver i en kommentar på siden:
    Jepp ønsker trøkk, men med kontroll. Mye letttere å få til med lettdrevne høytalere. Da trenger man ikke så voldsom elektronikk, men sannsynligvis vil det heve opplevelsen enda noen hakk.
    Høyttalere med høy følsomhet spiller (åpenbart) høyere med en liten forsterker enn det høyttalere med lav følsomhet gjør.
    Men det er forskjell på å ha høy følsomhet og å være lettdreven. Generelt er store membraner vanskeligere å drive kontrollert enn mindre membraner, uavhengig av følsomheten. Derfor ville jeg nok sett på om forsterkerne har nok strømstyrke til å drive høyttalerne med kontroll og ikke bare med trøkk.

15" elementer i toveishøyttalere er jeg generelt skeptisk til. Det kommer av at hverken diskanten eller basselementet klarer å spille spesielt utforvrengt i området mellom (anslagsvis) 600Hz og 3000Hz. Vil også tro at de rimelige 15"-elementene i FLH-høyttalerne har temmelig kort lineær slaglengde, hvilket nok gir den mangelen på uanstrengthet du føler når du setter dem til LARGE. Men med det membranarealet du har, trenger de nok ikke bevege seg så mye for å skape mye lyd uansett.

Men du har et imponerende oppsett, og så lenge du er fornøyd med lyden, så er det det viktigste.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe.. selvfølgelig du har helt rett Roffe. Beklager jeg vet nå at store høytalere ofte har høy følsomhet, men kan ha lave impedanser. Har ikke prøvd med større forsterkere, men synes jo at systemet har rimelig god kontroll på elementene, men så klart det blir enda bedre når jeg kutter bassen til alle høytalerene og lar subbene overta.

Nå bor jeg i blokk så spiller jo heller ikke så umennesklig høyt som visse andre her på forumet gjør:-) Men man kan kanskje aldri få nok strøm;-)

Uansett takk for korrigeringen, man lærer så lenge man lever.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen

Da har jeg teste med 80hz deling på receiveren fortsatt alle høytalere til small. Subbene ble jo mer integrert i systemet, men mistet jo samtidig mye punch da. hmm vanskelig dette her. Lurer på om jeg skal snu hele anlegget 90 grader igjen, mener å huske jeg hadde en bedre bassgjengivelse når jeg engang hadde det slik. Sonyen står jo nå ca 1,5 meter unna meg, så den vil jo kanskje høres bedre ut om den kommer lengre ifra lytteposisjonen. Uansett takk for tips, du hadde rett i at sub kanalen låter bedre ved å kjøre delefrekvensen litt lenger ned, men somsagt fortsatt ikke helt hundre prosent fornøyd.

Intermediate Baldrick sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,950
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve det jeg har hevdet flere ganger (og så mange nekter å tro på) nemlig at en ofte må snu fasen på høytalerne når en går fra small til large og omvendt. Selv om mange nekter å tro så er det verdt å prøve! For meg så kan det høres ut som om at du har faseproblem og da kan dette være løsningen... Forklaringen til at en må snu fasen ligger i delefilteret sin virkemåte ved at den ved hver 12 eller 18 (husker ikke i farten) snur fasen på høytalerne 180' og dermed så må en snu de 180' til for å få samme fase som før

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    aha takk for det.. det er jo enkelt å forsøke.. skal forsøke ikveld.

supert

pt

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •