Vegghøyttalere i bakkanal og festemekanisme.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
  1. #1
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

    Vegghøyttalere i bakkanal og festemekanisme.

    Vurderer å bygge egne vegghengte høyttalere til bakkanalene. Som for alle andre høyttalere, ønsker jeg å isolere disse akustisk fra veggen.

    :?: Finnes det noen gode mekanismer for å feste en høyttaler til vegg som tilsvarer spikes for gulv/stativhøyttalere?

    Jeg har et par ideer, men hvor gode er de:

    :!: Henge høyttalerne fra veggen som et bilde (hemper på skruer i øvre kant, kanskje med gummi rundt skruene), og spikes inn mot veggen i høyttalerens underkant.

    :!: Droppe veggfeste og henge fra taket i 3 gummierte vaiere (HiFi-mennesket i meg liker denne løsningen, mens min estetiske sans steiler med tanken på dette :shock.

    Hva tror dere? Jeg liker IKKE tanken på beslag som skrues fast i høyttaler og vegg, siden jeg tror dette vil sette veggen i vibrasjoner.

  2. #2
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har selv stativer fra clas ohlson (31-2822).
    Festet høyttalerene uten bruk av de medfølgende skruene, men bare la sånn antisklimatte (34-263) i mellom HT og stativ (under og på kanten). Jeg må si at jeg ikke føler meg plaget av at de ikke har mere "avkobling" fra veggen, tror ikke all verden av lyd går gjennom stativet.
    Men det går jo ann å legge mer dempemateriale under høyttaleren / i klem. Ellers kan man kanskje bruke 31-2823 hvis høyttalerene ikke er for store, og f.eks. legge gummi inni "leddet" og evt. mellom stativ og HT, og stativ og vegg, og under en større skive i skruene slik at de ikke kommer i direkte kontakt med stativet. En vegghylle og dempeføtter og/eller spikes skulle vel også gjøre susen.

  3. #3
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Har selv stativer fra clas ohlson (31-2822).
    Festet høyttalerene uten bruk av de medfølgende skruene, men bare la sånn antisklimatte (34-263) i mellom HT og stativ (under og på kanten).
    Det høres ikke spesielt barnevennlig ut. Jeg er nok avhengig av at høyttalerne er sikret mot å falle ned. Ellers ser jo stativet solid nok ut, om enn ikke så lekkert. Sikker på at det ikke blir ressonans i rørkonstruksjonen? :?

    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Ellers kan man kanskje bruke 31-2823 hvis høyttalerene ikke er for store, og f.eks. legge gummi inni "leddet" og evt. mellom stativ og HT, og stativ og vegg, og under en større skive i skruene slik at de ikke kommer i direkte kontakt med stativet.
    Dette stativet så mer skjult ut... Liker tanken på at festemekanismen ikke synes. Mulig at en kombinasjon av skiver og gummi kan gi ønsket dempeeffekt, slik du sier. Interessant. Noen andre som har synspunkter her?

    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    En vegghylle og dempeføtter og/eller spikes skulle vel også gjøre susen.
    Hmmm... Et godt forslag, selv om høyttalerne også her kan falle ned. Tenkte på dette, og ... skal tenke på det en gang til. Kan jo i en slik løsning bruke spikes, samtidig som man sikrer mot velting ved å borre romslige hull i hylla og skru skruer inn i høyttalerne gjennom hylla uten at de berører hylla...


    Noen andre som har kommentarer til mine opprinnelige forslag?

  4. #4
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Dersom høyttalerene er svarte (slik som mine) er høyttalerstativet ikke så stygt. Det synes jo knapt, siden høyttaleren skjuler det. (Klart det er en liten kant foran, men lite iøyefallende). Klart mye penere enn en hylle som stikker ut på kanten osv...

    Jeg tror ikke det går så mye lyd igjennom konstruksjonen, det er jo bare et smalt lite firkantet rør og så hengselkonstruksjon. Bare det at lyden må gå gjennom materiale, tror jeg demper endel. I tillegg er det kanskje en liten effekt av gummimatten.

    Hvis du vil de skal sitte bedre, går de jo ann å bruke skruene bak, de er spisse, og skru de "inn" i høyttaleren. Ser ikke så dum ut den tegningen, men hvis jeg var deg ville jeg brukt tid/penger på annen tweaking enn akkurat demping av bakhøyttalere. Det er jo ikke så voldsomt høyt de spiller egentlig. Jeg skal høre litt på anlegget mitt, og se om det lønner seg å dempe de allikevel. (men ikke før i slutten av august).

    Litt på sidelinjen: Jeg synes det ble mye bedre lyd når høyttalerene ble løftet opp på veggen ca 10-20 cm over hødehøyde, i stedet for å stå på bord litt under hodehøyde.

  5. #5
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det mest optimale festet på en vegghøyttaler er et feste som gjør at den står 100 % stabilt (det vil si dønn fast), det vil føre til resonans i veggen så der har du et problem. Er det store høyttalere med mye masse som "svinger" det er snakk om? Tipper at de ikke er så store siden du skal henge de på veggen. Jeg tror derfor ikke resonans i veggen er noe problem, med mindre høyttalerne har bakover rettet bassport. Har de det bør de ikke henge på vegg i det hele tatt.
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  6. #6
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Tipper at de ikke er så store siden du skal henge de på veggen. Jeg tror derfor ikke resonans i veggen er noe problem, med mindre høyttalerne har bakover rettet bassport. Har de det bør de ikke henge på vegg i det hele tatt.
    Vurderer som sagt å bygge selv, så plassering av bassport er opp til meg...
    Planene mine er egentlig å feste høyttalerne i hjørnet slik at elementene er rettet diagonalt inn i rommet. Siden jeg kan tegne kassen selv kan jeg tilpasse til de fleste festemekanismer. Et ikke tidligere nevnt aspekt er at sitteposisjonene er inntil veggen også, så jeg forsøker å unngå at høyttalerne stikker for mye ut. Ble inspirert av element- og bassportkonfigurasjonen på E10 i JBLs nye Northridge E serie. Mulig jeg går for noe slikt:



    Når jeg leser om festemekanismen minner den mye om min egen ide om oppheng i overkant og demping i underkant mot veggen (selv om JBL bruker noe gummigreier istedenfor spikes mot veggen i nedkant).

  7. #7
    Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den JBL'en så veldig bra ut med tanke på veggmontering. En bipolar høyttaler konstruksjon kan også fungere bra i og med at du sitter helt inntil bakveggen, men den er kanskje ikke så enkel å plassere i et hjørne?
    Mvh Gorm

    ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

  8. #8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hva er det hi-fi klubben driver med her da? De burde ihvertfall holde seg til riktig terminologi på høyttalere de selger.

    Om en høyttaler er bipol eller dipol er faktisk et ganske viktig aspekt. Å kalle den bipolar i overskriften, og så kalle den dipol i beskrivelsen forsterker dessverre mitt inntrykk av hi-fi klubben som inkompetent.

    Leit...

    :?

  9. #9
    Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Om en høyttaler er bipol eller dipol er faktisk et ganske viktig aspekt. Å kalle den bipolar i overskriften, og så kalle den dipol i beskrivelsen...
    Kan du ikke kort forklare forskjellen?

  10. #10
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Om en høyttaler er bipol eller dipol er faktisk et ganske viktig aspekt. Å kalle den bipolar i overskriften, og så kalle den dipol i beskrivelsen forsterker dessverre mitt inntrykk av hi-fi klubben som inkompetent.
    Dessverre må jeg støtte dette synet. Sjekk ut følgende:
    HiFi-klubbens hjemmekinoleksikon
    HiFi-klubbens hjemmekinotips

    Sitater, som jeg lar tale for seg selv (min utheving):
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-klubben
    Dolby Digital (AC-3)
    Med dette systemet tar kvaliteten på hjemmekino et stort steg fremover. Med Dolby Digital blir filmlyden lagret digitalt som fem separate kanaler (høyre, venstre, senter, høyre bak, venstre bak) , pluss en ekstra kanal med kun bassinformasjonen fra de andre (subwoofer). Dette lydsystemet er tilgjengelig på DVD- og enkelte laserdisc-plater.
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-klubben
    [Om plassering av subwoofer]Det neste som må justeres er subwooferens nivå (lydstyrke i forhold til resten av høyttalerne). Dette gjør man med "level"-knappen som i de aller fleste tilfeller er plassert på baksiden av av subwooferen. Her gjør du en grovjustering. Finjustering er like greit å ta direkte på forsterkerens innebygde nivåjusteringen. Da kan du sitte i sofaen og gjøre justeringene med fjernkontrollen. Pass også på å justere avstandsparameterne riktig på forsterkeren. (dette gjøres i forsterkerens menyer, og gjøres enten i steg på millisekunder eller ved å taste inn avstand fra der du sitter til de forskjellige høyttalerne). Deretter settes delefrekvensen bak på subwooferen på laveste nivå (eventuelt rundt 50-70 Hz hvis du har små fronthøyttalere). Det siste man da må ta for seg er fasejusteringen på subwoofer. Spill en CD mens du sitter og lytter på anlegget. Få en venn til å justere på fasebryteren. Riktig posisjon er der hvor lyden låter stramt og presist, og man ikke hører forskjell på lyden fra høyttalerne og subwooferen.

  11. #11
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    En bipol og en dipol høyttaler kan for 'uvitende' se like ut. Begge har høyttalerelementer på to sider i stedenfor en (som regel på hver side eller foran/bak). I en dipol høyttaler er elementene på hver side koplet i motfase, slik at når det ene elementet 'skyver' luft, vil det andre 'suge'. karakteristikken på lydfeltet vil bli noe sånt som et åttetall.

    I en bipol høyttaler deriomt er elementene koplet i fase (det vil si at begge sider 'skyver' samtidig), og man vil få et lydfelt som danner noe i nærheten av en sirkel rundt høyttaleren.

    Begge teknikker skaper et mere diffust lydbilde enn vanlige høyttalere, som kun sender ut lyd i en retning og dermed er lettere å 'pinpointe' i rommet.

    Dette var et forsøk på å gjøre det enkelt, men om du vil vite mer så finner du noe her: http://www.audiovideo101.com/learn/a...speakers10.asp

    Kanskje Hi-fi klubben burde skifte navn til Huff-fi klubben?

  12. #12
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    En bipol og en dipol høyttaler kan for 'uvitende' se like ut. Begge har høyttalerelementer på to sider i stedenfor en (som regel på hver side eller foran/bak). I en dipol høyttaler er elementene på hver side koplet i motfase, slik at når det ene elementet 'skyver' luft, vil det andre 'suge'. karakteristikken på lydfeltet vil bli noe sånt som et åttetall.
    En dipol høyttaler kan konstrueres på andre måter også. Den enkleste utførelsen er en "åpen baffel"-konstruksjon, en høyytaler som bare har frontplate, ingen kasse bak høyttalerne. :shock: Åpen baffel høyttalere blir gjerne ganske store og uhånderlige. Ellers fant jeg en interessant helnorsk konstruksjon: Forsman VSS serie. Dette er ikke billige saker, men interessante likevel.


  13. #13
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg har et par Paradigm ADP-100 surroundhøytalere som visstnok har dipolar diskant og bipolar 'bass'...

  14. #14
    Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Høres ikke helt ulogisk ut det. Greit å beholde litt bass i så små høyttalere. Er neimen ikke sikker på hvordan det er i mine. Har Paradigm ADP-150 bak. De skulle visstnok være dipole, men ikke umulig at de er koplet slik du beskriver... har faktisk aldri tenkt noe over det.

  15. #15
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    250
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Rinn: Leste det her: http://www.paradigm.ca/Website/SiteP...iFi_ADP100.pdf

    Er vel samme konstruksjon på ADP-150, selv om den har større kasse og litt annet element.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •