Høytallere til Denon 3805

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Perminator sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytallere til Denon 3805

Siden jeg kjøpte min Denon 3805 i sommer har jeg bare brukt den med noen litt eldre Tannoy MX2, og jeg synes det er på tide å oppgrade litt.
    Planen er å få et fullverdig surround-anlegg med tiden, men pga slank lommebok må jeg ta en ting av gangen.

Så nå i første omgang hadde jeg tenkt å kjøpe et par gulvhøytallere som da etterhvert vil bli brukt i front. Det jeg ønsker meg er høytallere som kan fungere godt med pop/rock-musikk, i tillegg til å være bra på film.
    De vil bli brukt i et relativt lite rom (ca 3 x 5 meter), men det gjør ikke noe at de er store, så lenge de ikke blir FOR store. Poenget er at jeg vil ha trøkk, og da innbiller jeg meg at man bør ha litt størrelse...

Da jeg leste det siste Lyd&Bilde ble jeg litt fristet av PSB t65, da det virket som om disse hadde det jeg var ute etter. Syntes også Dali Suite 2.8 virket bra etter det som ble skrevet om den i testen.

Men de jeg egentlig stoler mest på er vanlige folk som dere, så det er derfor jeg spør om dere har noen forslag.
    Noen som har/ har hørt de høytalerne jeg nevnte? Noen som vet om noen andre bra høytalere i denne prisklassen som har tilhørende bak-, og senterhøytelere?

Håper det er noen som kan hjelpe..

P.S. Jeg har tenkt å kjøpe brukt for å få mest mulig for pengene, tenkte å bruke rundt 6-7000,-.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    QLN 604 mkII er jo et populært valg i den prisklassen.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, sjekka ut de høytallerne. Er liksom litt vanskelig når jeg aldri har hørt om dem, og ikke sett noen anmeldelser. Men er det noen som har PSB T65 eller Dali Suite 2.8, og har lyst til å komme med noen erfaringer? Hvilke høytalere er det egentlig folk har til 3805'en?

Så forresten at det lå et par B&W 604 S3 på AvTorget til 5000,-. Synes dette virket veldig billig. Noen som har hørt noe av disse, og vet hvordan de passer til små rom?

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har ikke vurdert å bygge selv. da kan du få noe mye bedre til mindre pris(bel)

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    sikker på det ikke holder med t55? de har nok trøkk. og tar langt mindre plass enn t65. begge er gode høyttalere, men t55 gir etter min mening mest for pengene allround-.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, T55 kunne sikkert holdt. Er bare det at jeg har lyst på skikkelig trøkk. Men da holder det kanskje med T55 til det lille rommet mitt...?
    Hadde hvertfall passet budsjettet mitt bedre!

Takk for tipset om bygging, eXa, men jeg tror jeg står over det. er ikke veldig kyndig når det kommer til snekring o.l. så jeg har en følelse at det ville gått dårlig. :roll:

Men hva med B&W'ene? Noen som har noe erfaring med dem? De er jo ikke de nyeste på markedet, men for 5000,- får man vel mye for pengene?

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    B&W 604 spiller meget bra. Men de trenger litt rom og plass for å utfolle seg.
    Jeg hadde 604 på 3805 før men 3805 ble desverre pinglete til å dra de så jeg solgte min 3805 og kjøpte rotel effektforsterkere istede.
    Nå spiller og låter de som de skal gjøre.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så du mener at 3805'en ikke holder til B&W'ene? Hadde egentlig en mistanke om det... Tror kanskje jeg dropper 604'ene da, siden det virker som de trenger bådde større rom og forsterker enn det jeg har. Litt synd egentlig, for de virker knallbra :cry:

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De er knallbra. til 5k hadde jeg kjøpt de uansett.
    Lev med de uten å spille full guffe til du får tak i en god/billig effektforsterker til frontene.
    Det er vel dagen stalltips.

Newcomer Patrick sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av geiri
    De er knallbra. til 5k hadde jeg kjøpt de uansett.
    Lev med de uten å spille full guffe til du får tak i en god/billig effektforsterker til frontene.
    Det er vel dagen stalltips.
    Men de kan ikke være noe særlig i små rom..anbefalt forstekerkraft til disse er vel 100-150w Root Mean Square. Da skal de ha litt skulderplass
    Vurderte faktisk disse selv..Noen som har erfaring med denne og NAD c372/272, pluss sikkelige kabler.?

Patrick Baird

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men nå har jeg hørt at det visstnok går an å bi-ampe 3805'en på en eller annen smart måte.
    Vil ikke det si at man da får doblet effekten, noe som igjen vel burde gitt nok strøm til B&W'ene?
    Eller er jeg helt på jordet her? :?

Active Messel sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    317
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Men nå har jeg hørt at det visstnok går an å bi-ampe 3805'en på en eller annen smart måte.
    Vil ikke det si at man da får doblet effekten, noe som igjen vel burde gitt nok strøm til B&W'ene?
    Det går an det ja, så lenge du ikke skal bruke sone 2 til noe annet. Hi-fil skrev hvordan han gjorde det i den "offisielle" 3805-tråden. Der diskuteres også hvor mye økning det gir i effekt.

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Perminator
    Ja tror nok det.
    Problemet var strømstyrken på Denonen.
    Det kunne stått på papiret at den pumpet 1000watt for den del men alikavel vært strømsvak.
    Når jeg spilte blinket den som ett diskolys i panelet.
    Og lyden var punktert.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har visst en del igjen å lære innen hi-fi... Jeg trodde det var følsomheten som bestemte hvor mye strøm høyttaleren krevde. Men skjønner jo nå at det antageligvis ikke er riktig siden både Dali Suite 2.8 og B&W'ene har samme følsomhet (90), og Dali'ene visstnok er ganske lettdrevne mens 604'ene ikke er det...
    Men hvor står det da hvor mye kraft som trengs til høyttalerene (altså, hva "måler" man dette i)?

Håper dette ble forståelig, det er knapt så det er det for meg selv..

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye kraft=mye strøm.
    Så man må ha en strømsterk forsterker.
    Du kan jo få kjøpt forsterkere til 4k som oppgis til 7x300watt. Men dette stemmer da ikke logisk når forsterkeren veier 7-8kg. (om den ikke er digital da) Noe nå denonen ikke er.
    Man bør tenke seg litt om når man får pakket den oppgitte watten. decoder og alt annet duppedipp inni en boks som veier så lite.
    Jeg kjøpte meg rotel forsterkere, disse er heller ikke verdens beste. Men ohoi for ett løft dette ga meg.
    og her er det snakk om en effektforsterker på 2x200watt uten noe mikkmakk som veier omtrent det samme som denonen. Det som veier mest i en forsterker er somregel trafoen. Og det er trafoen som gir deg strømmen du trenger for å pumpe ut den oppgitte watten og holde kvaliteten helt opp til max på lyden.
    Det er ikke alltid lett å forstå dette når produsentene oppgir sitt.
    Jeg forhåndsbestilte 3805 og snakket med de på klubben om den klarte å dra mine 604. jada uten problem fikk jeg til svar.
    Den kom. Koblet opp. Spilte i en mnd. Kjørte ned og klaget. Da var det en helt annen samtale. Da skulle de selge meg effektforsterkere etc, for 3805 var såklart for liten til 604.
    Jaja. Fikk ikke hevet kjøpet. Kjøpte meg en rotel effektforsterker som jeg koblet til og alt ble mye bedre.
    Men ble bitt av basillen. Solgte denonen etter 2mnd, og satset fullt ut på Rotel.
    Nå sitter jeg med kraft nok iallefall kan man si. Og i en helt annen verden en denonen.
    Men denonen var bra den og. Bare denne basillen da....
    MåhaMåha.
    Kjøp 604ene og skaff deg en rotel RB991/1080 brukt så skal du se. Tror ikke du vil angre det iallefall.
    Rotel rb991 går rundt 5k rb1080 rundt 8k

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    941
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, kjenner den basillen ja. Uff, det kan være farlig.

Tror kanskje jeg drøyer litt med å kjøpe noen ny forsterker nå. Har en følelse av at så lenge høyttalerene er for store for forsterkeren min, så er de for store for rommet mitt også. Kjøper meg heller større forsterker en gang i fremtiden...

Men hvordan er dette med følsomheten til høyttalerene? Hva vil det egentlig si at en høyttaler har følsomhet på 90db (som både B&W'ene og Dali'ene har i følge Hifiklubben.no)?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttalere til 3805

Jeg har Denon 3803 og Denon 2910 DVD-spiller. Disse har jeg "parret" med B&W 704 som fronthøyttalere og jeg synes det er en usedvanlig bra kombinasjon... dog litt over ditt prisansalg på høyttalere... min mening er uansett at man bør bruke det man kan på høyttalere (eller litt over som jeg har gjort) for å få best mulig lyd. :P 8)

...og dette oppsettet gir en meget detaljert og oppløst lyd i SA-CD!

Newcomer CustomH2000 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har 3805 og B&W DM604 S3 og dette fungerer veldig bra. Men 604 er store høyttalere og trenger mye effekt. Har mine i et rom på 3x3,5 og får et bra trøkk der.
    Nå er mine HT ganske nye, men det er to ting jeg har lagt merke til:

1. Glimrende til bruk ved hjemmekino, men du føler at de har mere å gå på.

2. Perfekt til avspilling av cd`er i stereo, og rocker som bare det! Spiller høyt og rent.

Kjøp de til 5000 og en effektforsterker i tillegg hvis du vil få bakoversveis. Når du allikevel har 3805 synes jeg det vil være litt pinglete å gå for mindre høyttalere 8)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •