Horn vs bånd-diskant / Helicon vs Klipsch

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 75
    Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Horn vs bånd-diskant / Helicon vs Klipsch

Har selv Klipsch og er veldig fornøyd med snerten som i diskanthorna som sitter der.

Men har hørt at det er mange som liker bånd-diskant, er den mer oppløst og mer "snertaktig" enn det horn er??

H800 har nettopp fanget min oppmerksomheten min og den har jo som kjent både vanlig 1" diskant og 5,5" bånd-diskant, men har aldri fått anledningen til å høre noe særlig på disse.

Men er det noen som har hørt Helicon og kan sammenligne dem med Klipsch? Er dem like dynamiske? Er diskanten bedre? Spiller den generelt bedre over hele frekvensområdet?

H800 er jo en relativt dyr høyttaler, så sånn i umiddelbar sammenligning pris-messig så er det jo Klipsch sin RF-7 som er i nærheten!

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bånddiskanten min er bare 55cm, på hver side, så det kan jeg anbefale

Selv om jeg har hørt både H800 og noen Klipsch, ikke RF-7? ennå, så vil det eneste riktige være å teste begge typene, ferdig innspilt i det rommet du skal bruke de. Da kommer patruljen gjerne på besøk, for å "plukke" detaljer :wink:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er helt forskjellige høyttalere. Totalt forskjellige faktisk. Helicon er på classic siden, RF-7 er på rock siden. Selvfølgelig spiller begge også bra på classisk og rock, men her blir det smak og behag. Dali låter nok mere rett ifra studio, men rf-7 gir så utrolig live følelse at jeg ville holdt en finger på den. Men det er litt vanskelig å forklare, du burde sjekke det ut. Du vil nok syns Dalien låter krem i forhold først kanskje, men du vil også mest sannsynelig oppdage at det er morrsommere å spille på RF-7 i lengden.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,797
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Horn vs bånd-diskant / Helicon vs Klipsch

Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Men har hørt at det er mange som liker bånd-diskant, er den mer oppløst og mer "snertaktig" enn det horn er??
    Har hatt og har både hornladede diskanter og bånd diskanter, og min ”enkle” konklusjon er at horndiskant har høy virkningsgrad, kan spille meget luftig og fint innenfor det den er konstruert for, men kan ofte virke litt for "snertaktig” og hissige etter min mening, men det kommer helt an på hornladings graden og konstruksjonen ellers. Egner seg ofte godt til å spille ekstremt høyt, med andre ord.

Bånd diskanter er stikk motsatt, kan spille meget luftig og fint, de har ofte et meget stort areal i forhold til andre diskant konstruksjoner, noe som kobbler membranen godt til luften, en stor flate høyt i hørbart frekvensområde vil også resultere i utfasing og ganske retnings bestemt utstråling i høyden hvis båndet strekker seg vertikalt. De beste bånd diskantene jeg har hørt har vært dipoler og bånd på 1 - 1,5 meters lengde, men man får ofte en dårligere virknings grad på disse, og egner seg ikke så godt dersom man skal spille høyt. Kanskje ikke riktig å kalle disse for bånd diskanter , fordi de spiller langt ned i mellomtonen også.

En konstruksjon med en 1" "vanlig diskant, og et 5,5cm lang bånd dikant, vil muligens være litt vanskelig å plassere optimalt, på grunn av forskjellig utsrålings karakteristikk, men hvis dette er gjort skikkelig vil man nok kunne få en meget luftig diskant , men den er neppe noen "rocke" høytaler. :wink:

Har man sans for god oppløsning i diskant området, bør man kanskje teste ut noen elektrostat høytalere også. :wink:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elektrostat høyttalere vil komme til å være mitt førstevalg hvis jeg skal ha et rent stereoanlegg et sted i huset. (Men det blir senere)

Hvis man da skal sammenligne H800 med det jeg har stående nå som er Klipsch RF-35 (kanskje ikke sammenlignbart).
    Hvordan føles disse ovenfor hverandre for dem som har testet begge?

Men om det stemmer at diskanten i en bånd-diskant er helst forbeholdt sweetspot og er VELDIG avhengig av hvordan dem står, så gjør det ting litt verre. Hvis horn sprer diskanten bedre og samtidig er på høyde i sin oppløsning og luftighet, så kan man jo foretrekke det i stedet....
    Hvis det skulle blir FOR "snertaktig" så er det jo ofte det ligger i riktig valg av elektronikk og kabler!

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har ikke jeg hørt så alt for mye på Klipch, men å påstå at at Helicon serien er mer "Classic" blir litt feil. Det er lett å dra konklusjoner ved bare å se på høyttaleren skjønner jeg...

At den kanskje er litt mer på "Classic"-siden i en direkte sammenlikning med Klipch kan jeg kanskje være noe enig i.

Helicon-serien spiller det meste med stor overbevisning synes jeg. De er også veldig dynamiske hvis de får litt effekt. At de spiller utrolig pent i tillegg er jo også en pluss i margen.

Å integrere diskanten er ikke så stort problem bare de får litt luft rundt seg. Rommet bør heller ikke være for lite om de skal grave fram den dypeste bassen de er kapable til også. De fleste som tester H400 hos meg blir veldig overrasket over hva to 6,5" kan gjøre, selv om det ikke er SVS-bass..

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt feil å sammenlikne dem på grunnlag av diskantene. Stage Acompany lager kanskje en av verdens desidert beste diskanter. Det er en bånddiskant med horn. I Klipsch sitter det en dome eller ringradiator. Det er i stor grad kvaliteten på denne som avgjør klangkarrakteren. Den er helt OK, men til prisen burde man kunne forventet mer. De kan imidlertid spille svært høyt.

RF7 har imidlertid noe H800 (og 400) ikke har like mye av, og det er trykk i midbassen. Det er dette som er RF7 sin store styrke.

Det er imidlertid ikke en 5,5" diskant i H800, men en 5,5cm. Det er enormt stor forskjell på dette. En 5,5cm har langt mindre kapasitet enn en 1" dome, mens en 5,5" nesten har et hav å øse av i forhold til en normal 1" dome.

Spredningen sideveis på en "true ribbon" er svært god om det ikke er gjort rare ting med fronten på høyttaleren.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kenti
    Nå har ikke jeg hørt så alt for mye på Klipch, men å påstå at at Helicon serien er mer "Classic" blir litt feil. Det er lett å dra konklusjoner ved bare å se på høyttaleren skjønner jeg...

At den kanskje er litt mer på "Classic"-siden i en direkte sammenlikning med Klipch kan jeg kanskje være noe enig i.

Helicon-serien spiller det meste med stor overbevisning synes jeg. De er også veldig dynamiske hvis de får litt effekt. At de spiller utrolig pent i tillegg er jo også en pluss i margen.

Å integrere diskanten er ikke så stort problem bare de får litt luft rundt seg. Rommet bør heller ikke være for lite om de skal grave fram den dypeste bassen de er kapable til også. De fleste som tester H400 hos meg blir veldig overrasket over hva to 6,5" kan gjøre, selv om det ikke er SVS-bass..
    Jaja Kenti, jeg skjønte det første gangen

Det var det jeg mente 5,5 cm bånd-diskant.
    Mener dere at den ikke har stor kapasitet, at det er 1" domen som tar seg av jobben?
    Ble litt forvirra av innlegget til Isen her bare :?

Men for å skjære rett på sak igjen, ville 1" domen og 5,5 cm bånd-diskanten spille like overbevisende er bedre enn et Klipsch-horn.

Mitt ønske er at øra skal gi seg lenge før diskanten, og det en Dali Concept 8 presterer er ikke akkurat det jeg ville kalle for overbevisende....
    Mine Klipsch har like mye membranoverflate men et element mindre enn Concept 8 (altså mellomtonen). Men det er jo milevis forskjell på dem!

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

H800 er jo en relativt dyr høyttaler, så sånn i umiddelbar sammenligning pris-messig så er det jo Klipsch sin RF-7 som er i nærheten!
    I nærheten er vel å strekke det litt langt, når vi snakker om 15k differanse :wink: H800 ligger jo på 44k og RF-7 på 29k.

Så om du er glad i det som karakteriserer lyden i klipsch-høyttalere og ikke vil ut med 15k ekstra vil du garantert bli fornøyd med RF-7, det er jo temmelig råe høyttalere som sparker hardt. H800 mangler heller ingen autoritet, men er mer finkornet og elegant - og utvilsomt bedre på musikk. Det er i alle fall mine erfaringer

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    I nærheten er vel å strekke det litt langt, når vi snakker om 15k differanse :wink: H800 ligger jo på 44k og RF-7 på 29k.

Så om du er glad i det som karakteriserer lyden i klipsch-høyttalere og ikke vil ut med 15k ekstra vil du garantert bli fornøyd med RF-7, det er jo temmelig råe høyttalere som sparker hardt. H800 mangler heller ingen autoritet, men er mer finkornet og elegant - og utvilsomt bedre på musikk. Det er i alle fall mine erfaringer
    noe sier meg at Klipsh er noe overpriset her..... over dammen har jeg hørt at prisen er mye gunstigere. Mulig derfor Thlian er på utkikk etter en forhandler der...?

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Klipsch er inni %¤%!&#!?!* overpriset her ja. I USA snakker vi halv pris eller mindre, etter hva jeg har hørt. Så enten tjener importørene/forhandlerne GROVT med penger her, eller så er det bare fryktelig dyrt å frakte hifi over så store avstander. Med tanke på det siste vil jeg tro du ikke sparer all verden på å importere det selv. Men selv om klipsch holder et høyt prisnivå i norge i forhold til statene, så er det ikke noe problem å forsvare prisen med tanke på hva du får

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvor langt er det fra gjøvik til gardermoen og helicon 800 demo?
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Det er ganske akkurat 95km til Gardermoen, det er Hifiklubben på Lillehammer men dem har bare H800 som bestillingsvare

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ganske akkurat 95km til Gardermoen, det er Hifiklubben på Lillehammer men dem har bare H800 som bestillingsvare

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er domen i Helicon som "gjør jobben" ja. Den jobber alene til over 12khz om jeg ikke husker helt feil. Den er heller ikke der for å øke den dynamiske kapasitete, men for å strekke diskantens øvre område litt lenger med litt lavere forvrengning.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    delefrekvensen er på 10k h400w og 12,3k på 800/800w iføge hfk...

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det var en invitasjon :wink:
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    delefrekvensen er på 10k h400w og 12,3k på 800/800w iføge hfk...
    Delefrekvensen på H400 er på 13Khz.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, sjekka bare på hfk jeg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må få komme med et lite innlegg! Når det gjelder Helicon vs Klipsh, så er det ikke tvil om at Helicon er en mer korrekt høyttaler en klipsh.

Var i Danmark forige helg å henntet hjem 2 par med Høyttalere å fikk der presentert fullt Helicon oppsett hos en privat person, å det første som slo meg var utseende :shock: det er jo til å få ståpels av!

Lydmessig så er det noe av det mest korrekte jeg har hørt av hjemmekino, jeg har hørt anlegg som buldrer mer å som spiller øredøvende høyt, men dette ble korrekt!

Vil anbefale dere som for anledning til å høre et slikt oppset til å ta dere tid til å virkelig lytte til det, for det er på høyde med sex!

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •