Horn vs bånd-diskant / Helicon vs Klipsch - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 75
    Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    så syns jeg klipsch har mye mer sprut oppover enn det jeg har hørt fra dali, gitar osv er insane mye stiligere på korrekt elektornikk.. mørke dali kan bli litt zzzzz etter min mening. -følsomheten der er en viss faktor sansynligvis.
    Kan godt være at du liker klipsch bedre enn dali, men så er jo ikke akkurat klipsch kjent for å være nøytral, men heller satse på litt farget morrolyd. Det er jo sikkert stas på livemusikk, rock osv, men hvis man trakter etter den nøytrale, korrekte studiogjengivelsen er dali det soleklare valget. Dessuten er de svært luftige og mer detaljerte oppover i frekvensene enn klipsch, jeg ville i alle fall ikke brukt beskrivelsen "mørk".

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    fatter ikke hvorfor de blir omtalt som farget, dette er en helt annen konstruksjon som natutligvis vil låte annerledes uansett, men at de legger til noe i lyden :? ingen konstruksjon er mer korrekt enn andre..bare annereledes.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali Blå, som er Dalis mest populære serie, er ganske mørke. Er vel der ryktet stammer fra.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel, dem har jeg ikke noe særlig erfaring med. Men vito, som er en kamerat av meg har dem, og jeg synes dem gir varm og fin lyd

einis: vil du ikke si at om en høyttaler tilfører noe ekstra slik at lyden får en annen klang enn det den ville hatt hvis den var helt nøytral, er en slags farging av lyden? Jeg sier ikke at det er negativt, og heller ikke ukorrekt - jeg synes selv klipsch er artige høyttalere og det er mange som liker dem H800 fortoner seg uansett som en mer komplett høyttaler i mine øyne..

Newcomer Argh sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv Dali helicon 400.
    Jeg hadde besøk av den lokale hifi forhandleren i dag, Skulle teste cd-spiller. Greit nok fant den som passet meg best Atoll cd-100.
    Så kom det som overrasket meg, testet 5 forsjellige signalkabler
    Kablene ga store utslag i lyden og dynamikken i HT'ene, mens noen ga Ht'ene bedre kontroll, tonet andre ned/opp bass. Så det er ikke bare HT'ene som bestemmer det er faktisk mye og hente i "rette" kabler.

Terje fikk en A-HA opplevelse i dag.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mørke dali kan bli litt zzzzz etter min mening. -følsomheten der er en viss faktor sansynligvis.
    Dette er litt feil å si, hvertfall om du mener Helicon-serien. De vil jeg ikke karakterisere som mørke i klangen. Dali Blå serien, som Pogwaq nevner, kan jeg være enig i at låter mørkt. Men det var disse du tenkte på går jeg ut fra`?

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du som ved flere anledninger sa du aldri kunne ha inn noen mørke kabler, på tross av "lys" arcam elektronikk. :wink:
    helicon er såvist mørke etter min mening.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva legger du egentlig i "mørk"?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Argh
    Terje fikk en A-HA opplevelse i dag.
    Da regner jeg med du hadde besøk fra Maxwell? Det er gutten sin som kan det med å matche utstyr. Jeg er ikke overrasket over at han klarte å vise deg forskjellen på kabler.

Ser noen ber meg utdype forskjellen på H800 og MS5.

H800 leverer masse gøy. De har mye trøkk gjennom hele. MS5 ledet tankene til en veldig forfinet Cerwin Vega. Ikke at den ikke var raffinert, men den manglet kropp i mellomtonen til de grader. Det er heller ikke Heliconenes aller sterkeste side, men på Euphonia var det virkelig skuffende. Jeg er fristet til å tro at målgruppen er folk med mye penger som ikke bryr seg like mye om musikk, men som lar seg imponere av detaljer og basstrykk. Det er rett og slett mye mer inspirerende å høre på for eksempel Helicon 400.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøss. Da er jeg fryktelig glad jeg fikk sikret meg et par H400!!

Men når det er sagt om MS5, så skal det sies at MS4 går får å ha mye mer fart og trøkk i mellomtonen enn MS5. Det er dermed fristende å konkludere med at Dali beste høyttaler er MS4! (skulle det skorte på den aller dypeste bassen kan man sikkert fikse seg en god sub til 25k, som er prisforskjellen på MS4 OG MS5)

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du som ved flere anledninger sa du aldri kunne ha inn noen mørke kabler, på tross av "lys" arcam elektronikk. :wink:
    helicon er såvist mørke etter min mening.
    For det første har jeg aldri sagt at Arcam låter lyst, så jeg skjønner ikke hvor du har det fra. Når jeg sa til deg at jeg ikke ville ha "mørke" kabler så var det pga. Monster M1.4 som jeg hadde på den tiden. De vil jeg karakterisere som mørke i klangen.

Saken er den at Helicon avslører både kabler og media ganske bra. Så er de satt opp med "mørkt" utstyr låter de mørkt. Men du er vel den rette til å uttale deg om det, du som har Helicon selv og har testet de med forskjellig utstyr og kabler?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt noen som gidder å irritere seg over einis? :lol:

Jeg syntes også MS5 var mye mer tilbakeholden enn MS4. Litt rart egentlig. Skulle jo forventet at de hadde mye av det samme.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt noen som gidder å irritere seg over einis?
    Nei da, irriterer meg ikke så veldig mye om dagen. Måtte bare tilbakevise litt feilinformasjon

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada...fatter at du vil forsvare helicon som om du har laget de selv...alle vet at arcam har generelt lys klang, vet ikke hva du har sagt..og når arcam låter lyst og kræsjer med mørke kabler betyr det bare at helicon er mørk. som du selv "innrømte" på msn... dali ER etter min mening mørk, det vil nok de fleste også si...blir for teit å diskutere dette.. :?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Jeg syntes også MS5 var mye mer tilbakeholden enn MS4. Litt rart egentlig. Skulle jo forventet at de hadde mye av det samme.
    Bortsett fra at MS4 har en ekstra 6,5" - kan hende det forsterker mellomtonen litt, uten at jeg har no peil på høyttalerkonstruksjon

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...alle vet at arcam har generelt lys klang, vet ikke hva du har sagt..og når arcam låter lyst og kræsjer med mørke kabler betyr det bare at helicon er mørk
    Vil bare skyte inn at Arcam generelt har en nøytral klang, ikke lys. Arcam får ikke musikken/innspillingene til å låte lysere enn det ville gjort "naturell"......

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jada...fatter at du vil forsvare helicon som om du har laget de selv...alle vet at arcam har generelt lys klang, vet ikke hva du har sagt..og når arcam låter lyst og kræsjer med mørke kabler betyr det bare at helicon er mørk. som du selv "innrømte" på msn... dali ER etter min mening mørk, det vil nok de fleste også si...blir for teit å diskutere dette.. :?
    Greit, greit, greit. Du har rett einis! Gidder ikke diskutere dette med deg lenger. Du bare kverulerer uansett hva folk sier.

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Klipsch vs Dali

Blir helt feil å sammenligne disse høyttalerene.

De har fint lite til felles.

Dali er for kjærringer som sitter å lytter etter feil i Mobile Fidelity innspillinger, mens Klipsch er for folk som hører på musikk med dynamikk, enten det er Rock, Techno, Drum n Bass, Klassisk, Action filmer m.m.

Har hatt Dali, Mordaunt Short, KEF, Atlanta (host), Mirage høyttalere bla.

Har hatt mye dyrere høyttalere enn Klipsch, men aldri hørt en høyttaler som er så allsidig, de takler detaljene på innspillingene til Kirkelig kulturverksted som en drøm, samtidig som de banker gørra ut av Rammstein, Skinny Puppy, Chemical Brothers, Leftfield, Prodigy og masse annen bass krevende dynamisk musikk.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter et hyggelig besøk hos jfinneru idag så har jeg også skapt meg en liten oppfatning av H800, og dette ble et meget hyggelig bekjentskap

Ett par høyttalere som er en ting - tror jeg, avhenging av elektronikken!
    Fyrte opp høyttalerne med den alle største Denon receiveren på markedet og dette er en forsterker til 50K!! Skuffet bigtime!

Er det sånn det skal låte tenkte jeg, nei da tar jeg heller til takke med mine RF-35.
    Det låt tamt, kjedelig, ingen snert i bassen den blei litt boomete nesten. Diskanten var "grei nok" men ingen "ahh, så deilig", ikke så oppløst og detaljert som først håpet. Men alt i alt så virket den lyden som var der godt sammensatt!

Men det ble foretatt en liten omkobling over til ett par blokker (som jeg mistenker Isen har vært borti ) og Rotel RSP-1098 med analog bypass!
    Har bare en ting å si :shock:
    Det var en åpenbaring som jeg aldri har opplevd før (kanskje pga at jeg aldri har hørt eller testet så mye i min karriere ennå)!
    Høyttaleren åpnet seg totalt, den blottet seg for alt den hadde og det var deilig. Diskanen var oppløst, veldig detaljert og snerten!
    Derfra og nedover syns i allefall jeg at den hadde det mellomtoneregisteret som jeg ikke har hos mine og bassen ble dynamisk og dyp uten å boome. Pent, vakkert og som medisin for sjelen.

Jeg er ikke den som blir for teknisk i mine uttalelser, tar ingen målinger i ferkvensområdet eller no. Sier mine følelser, det jeg tenker når jeg lytter!

Så konklusjonen måtte bli:
    Å sitte der - uten sub - nyte ett par nydelig pianolakkerte høyttalere. En av de få gangene en virkelig kan lukke øynene høre på klassisk musikk, og faktisk nyte og like det helt og fullt ut

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    en liten avsporing, men Gorm og jeg fant ut av lyden på denonen. Alle sa at denonlink/i.link er det som må låte best(det var det vi prøvde) Det som låt best(da kom plutselig den deilige bassen) var når vi brukte analog tilkobling og pure direct.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg