Fase innstilling ved multisub's

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fase innstilling ved multisub's

Hei!

Har 2 stk. Bravo FX-10 med innebygget aktive sub som fronter.
    Disse spiller bassen rett ned i gulvet. Slike løsninger gir god dypbass, men mangler punch'en i brystet. (buksene vibrerer riktignok, men det blir liksom ikke det samme som fremoverrettede sub'er).
    Derfor har jeg vurdert å supplere anlegget mitt med 2 stk. Bravo Sub's. Disse har en fremoverrettet 10" i hver, og 400 Watt RMS forsterker. Så til spørsmålet mitt. Dersom jeg anskaffer meg disse, så vil jeg benytte alle sub'ene i anlegget mitt. Både de integrerte i frontene og sub'ene. De integrerte har ikke faseinnstilling, og det trengs vel heller ikke. Disse vil slik jeg har forstått det spille i fase så lenge høyttalerne er koblet riktig med pluss og minus....

Men hva med de andre sub'ene? Hvordan være sikker på at de spiller i fase med frontene? Og vil begge de eksterne sub'ene måtte stilles inn med samme fase? Eller kan det hende at disse må stilles inn med hver sin faseinnstilling? Hvordan kan jeg finne ut av korrekt fase i dette tilfellet? Vil jeg måtte måle meg frem på en eller annen måte med 1 stk sub først sammen med frontene, og deretter stille inn den siste sub'en?

Hvordan blir samspillet mellom nedadrettede sub'er og fremoverrettede? Er det uproblematisk?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror nok ikke at du vil få problemer med å integrer disse subbene i anlegget ditt. For å kunne eliminere den største faktoren for utfasing imellom subbene, sett dem i front og rett ved siden av hverandre!

Kjør den første subben først og juster fase til du er fornøyd, få noen til å hjelpe deg med dette.
    Så skrur du av den første og på med den andre sett denne til samme innstillinger for å prøve det først, går det ikke så prøv og vend fase.
    Nå kan du sette på begge to og prøve, hvis bassen blir borte så juster fase på "sub nr.2"!
    (Husk også at disse subbene også skal ha samme db-nivå som resten på referansevolum)

Lykke til

Newcomer Patrick sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fase innstilling ved multisub's

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hei!

Disse spiller bassen rett ned i gulvet. Slike løsninger gir god dypbass, men mangler punch'en i brystet. (buksene vibrerer riktignok, men det blir liksom ikke det samme som fremoverrettede sub'er).
    Derfor har jeg vurdert å supplere anlegget mitt med 2 stk. Bravo Sub's. Disse har en fremoverrettet 10" i hver, og 400 Watt RMS forsterker. Så til spørsmålet mitt. Dersom jeg anskaffer meg disse, så vil jeg benytte alle sub'ene i anlegget mitt. Både de integrerte i frontene og sub'ene. De integrerte har ikke faseinnstilling, og det trengs vel heller ikke. Disse vil slik jeg har forstått det spille i fase så lenge høyttalerne er koblet riktig med pluss og minus....

Men hva med de andre sub'ene? Hvordan være sikker på at de spiller i fase med frontene? Og vil begge de eksterne sub'ene måtte stilles inn med samme fase? Eller kan det hende at disse må stilles inn med hver sin faseinnstilling? Hvordan kan jeg finne ut av korrekt fase i dette tilfellet? Vil jeg måtte måle meg frem på en eller annen måte med 1 stk sub først sammen med frontene, og deretter stille inn den siste sub'en?

Hvordan blir samspillet mellom nedadrettede sub'er og fremoverrettede? Er det uproblematisk?
    Kanskje du skal kjøpe den EN mega subwoofer? Uansett blir det vanskelig å få stilt de rett..er du heldig vil de bare stå å motvirke hverandre.

Patrick Baird

Newcomer Patrick sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Fase innstilling ved multisub's

Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Hei!

Kanskje du skal kjøpe den EN mega subwoofer? Uansett blir det vanskelig å få stilt de rett..er du heldig vil de bare stå å motvirke hverandre.

Patrick Baird

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har fått gode tips av Thlian, men av erfaring bør du ha muligheten til å justere fasen trinnløst fra 0 - 180 med den/de nye sub'ene du planlegger å kjøpe. Det er en del sub'er som kun har bryter for fase, enten 0 eller 180 og det kan bli vanskelig å integrere. :wink:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene, tror at Audio Pro Bravo sub'en har mulighet til å stille fase trinnløst mellom 0 og 180 grader.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Scheise!!!!

Det viser seg at det kun er mulig å stille fase til 0 eller 180 grader...... da vil det altså bli vanskelig å få dette til å låte likevel da?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •