Hvilken center i mitt oppsett???

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvilken center i mitt oppsett???

Etter å ha besøkt Hi-Fil og jfinneru sist helg, visste jeg at førstnevnte mente at senterhøytaleren (eller senterkanalen :wink: ) var viktig for ham. Men ble litt overrasket over artikkelen i det siste D&H, der det nesten var opplest og vedtatt at senterhøytaleren overhodet ikke trengte å være lik frontene i det hele tatt :shock: . Men ok, jeg kan skjønne poenget og sender utfordringen videre til dere i jakten på en fremtidig ny senterhøytaler:

Jeg kjører Audiovector Mi3 foran. Dersom jeg ikke skulle kjøre med Audiovector AV3Ci (noe Roffe ikke anbefalte i et tidligere innlegg/reportasje i D&H), hvilken da??

Noen som har et tips på et godt valg til center som ikke koster "det hvite i øya"???

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo fortsatt benytte Audiovector. Hva med en Super eller Signature? Da avviker du jo ikke for mye fra frontene, samt oppnår bedre kvalitet på lyden fra senteren.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Du kan jo fortsatt benytte Audiovector. Hva med en Super eller Signature? Da avviker du jo ikke for mye fra frontene, samt oppnår bedre kvalitet på lyden fra senteren.
    Hadde egentlig tenkt på en AV3Ci Super, ja. Hadde samme tanke som deg der. Men hvilke andre kan gi fra seg nok volum og kvalitet til en grei pris, som ikke er AV? Tar gjerne mot alternativer fra Jessheim.... :wink: :wink:

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tar opp igjen denne tråden min, jeg. Lurer fremdeles på hva som kan være en bra kombinasjon sammen med mine Mi3 i prisklassen inntil 7k. Har sett på noen andre senter-kandidater enn AVC3i, og lurer på om det er noen som har erfaringer med noen av kandidatene under:

Pioneer S-C80 (ca 5k)
    Infinity Kappa Center (ca. 6,5k)
    JmLab CC800S (ca. 5k)

evt:

JmLab CC900 (ca 9k før pruting) :wink:

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du skal nå kunne få av3i super for omlag den prisen, den er helt grei, bortsett fra den kan bli litt spiss i diskanten ved høye volum.
    Skal også kunne få signatur ned i omlag 8k uten større problem vil e tro, men det e jo 1000 over budsjettet så da er vel kansje det utelukket?

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Canton Vento 805? Den får jo god omtale i siste DVD og hjemmekino, og er i henhold til testen enkel å integrere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cantonen heller litt vel mye mot det spisse, ettersom jeg leste. Og dessuten et grusomt design i forhold til min smak og resten av oppsettet. Det ligger jo veldig an til at det blir AVC3i Super, får den vel ned i 7k, men etter den reportasjen var det jo spennende å se mot noen andre....

Ellers har jeg jo glemt "testvinneren" Mirage OMC2. Denne fikk jo enda bedre karakter enn Cantonen, samtidig som om den har et mye bedre utseende. Noen erfaringer der ute med denne?

Edit: Men hvem selger Mirage??

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield
    Cantonen heller litt vel mye mot det spisse, ettersom jeg leste. Og dessuten et grusomt design i forhold til min smak og resten av oppsettet. Det ligger jo veldig an til at det blir AVC3i Super, får den vel ned i 7k, men etter den reportasjen var det jo spennende å se mot noen andre....

Ellers har jeg jo glemt "testvinneren" Mirage OMC2. Denne fikk jo enda bedre karakter enn Cantonen, samtidig som om den har et mye bedre utseende. Noen erfaringer der ute med denne?
    Tror du skal kunne få den godt under 7k.
    E betalte 6000 for min hvis e ikke huska heilt feil

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tmas-

Tror du skal kunne få den godt under 7k.
    E betalte 6000 for min hvis e ikke huska heilt feil
    AVC3i Super koster jo 7495,-. Du tenker ikke på "gamle" AVC3 da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet nettopp Audiovector AVC3i Super, og selv om Cantonen kanskje heller mot det spisse (jeg har ikke testet den selv ennå), så fikk den en god karakter. Audiovector AVC3i Super er etter min mening ikke en verdig senter for å matche Mi3 Super, som etter min mening er en svært god høyttaler. Jeg kan ihvertfall love at den er spiss når man drar på litt, og da snakker vi ikke om at den heller mot det spisse, da ER den spiss...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Jeg har testet nettopp Audiovector AVC3i Super, og selv om Cantonen kanskje heller mot det spisse (jeg har ikke testet den selv ennå), så fikk den en god karakter. Audiovector AVC3i Super er etter min mening ikke en verdig senter for å matche Mi3 Super, som etter min mening er en svært god høyttaler. Jeg kan ihvertfall love at den er spiss når man drar på litt, og da snakker vi ikke om at den heller mot det spisse, da ER den spiss...
    Men her er det snakk om å bruke Super-utgaven på et sett med Mi3 Standard-høytalere. Det må vel være oppgradering nok vel?

Når du snakker om å dra på, Roffe, hvilke volumer snakker vi om da?? Ikke sikkert at jeg pleier å spille i de sfærene engang :wink: :wink:

PS! Lurer fremdeles på aktuelle utsalgssteder for Mirage......

Active Tomtom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mono er importør.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tomtom
    Mono er importør.
    Dette vet jeg, men det står ingensteder på deres hjemmeside hvem som er forhandlere i Norge. Ikke svarer de på mail heller som jeg sendte for tre dager siden....... :?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For at senterhøyttaleren skal blande seg inn i lydbildet best mulig, må klangbalansen mellom denne og fronthøyttalerne være mest mulig lik. Om Audiovector-senteren, som jeg personlig ennå ikke har testet, avviker fra frontene, kan jeg skjønne at den ikke bør kjøpes. Men om den låter klangmessig likt, kan jeg ikke i min villeste fantasi skjønne at du skal velge noe annet, bortsett fra hvis du ønsker en større senterhøyttaler selvfølgelig. I så fall bør du ha en receiver med autokalibrering og automatisk tonejustering, som justerer frontene og senterhøyttaleren til å låte likt. Etter fire år med mikking og makking med å sette sammen komplette surroundanlegg som matcher godt, er ingen som klarer å overbevise meg om at senterhøyttalerens klangbalanse bør avvike fra fronthøyttalerne.

Hilsen Geir Nordby

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av umorsom
    For at senterhøyttaleren skal blande seg inn i lydbildet best mulig, må klangbalansen mellom denne og fronthøyttalerne være mest mulig lik. Om Audiovector-senteren, som jeg personlig ennå ikke har testet, avviker fra frontene, kan jeg skjønne at den ikke bør kjøpes. Men om den låter klangmessig likt, kan jeg ikke i min villeste fantasi skjønne at du skal velge noe annet, bortsett fra hvis du ønsker en større senterhøyttaler selvfølgelig. I så fall bør du ha en receiver med autokalibrering og automatisk tonejustering, som justerer frontene og senterhøyttaleren til å låte likt. Etter fire år med mikking og makking med å sette sammen komplette surroundanlegg som matcher godt, er ingen som klarer å overbevise meg om at senterhøyttalerens klangbalanse bør avvike fra fronthøyttalerne.

Hilsen Geir Nordby
    Aaaahhh, deilig at du meldte deg på her. For jeg stusset nemlig fælt når jeg leste det siste nummeret av DVD&Hjemmekino, der det stod at centeren langt fra burde være lik resten av oppsettet. Argumentet med at en god center er et must skjønner jeg jo, da såpass mye av lydtrykket kommer til denne......

Så her står altså Lyd&Bilde og DVD&Hjemmekino mot hverandre... :shock: :wink: Gøy med litt diskusjon rundt dette.....

Fra før hadde jeg stor tillitt til dette med lik klangbalanse o.l. spesielt på de tre "fronthøytalerne". Bakhøytalere og sub mener jeg at det ikke er så farlig med.

Har forresten bestemt meg for at senteren blir AVC3i Super til mine Mi3 Standard. Det skal jo tross alt se ut designmessig hjemme også, og med alle tre fronter fra samme leverandør blir det ihvertall mest helhetlig (også designmessig... :wink: )

PS! Dere burde kanskje teste Audiovectors nye Mi3-serie i Lyd&Bilde, Geir???

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ingen som sier at senterens klangbalanse bør avvike fra fronthøyttalerne. Men verden er ikke så enkel som man skulle tro. Når senteren skal gjengi 4-5 ganger mer lydtrykk enn hver av fronthøyttalerne, så skjer det litt uforutsette ting. For det holder ikke at venstre og høyre fronthøyttaler har samme klangbalanse som senteren ved SAMME volum.
    Skal ikke gå inn på hva som skjer med den tonale balansen i en høyttaler når man skrur opp lyden, men det er helt klart at den endrer seg, og spesielt bass og diskant høres høyere ut når volumet blir høyere. I Audiovector-tilfellet er det senterens diskant som blir svært spiss i forhold til de to sidehøyttalerne ved høyt volum (noen spurte om hvor høyt: Vi snakker om hørbart over 95dB og svært påtrengende ved 100dB).

Det er nettopp dette med håndteringen av høye lydtrykk som er bakgrunnen for å hevde at det er minst like viktig med en GOD senter som det er at senteren er klangmatchet. For som jeg forsøker å formidle over, så er ikke alltid klangmatchingen like vellykket i praktisk bruk, selv om høyttalerne kanskje har samme frekvensrespons og tonale balanse i henhold til målinger.

Må likevel si at jeg oppfatter Mi3-serien som en god høyttalerserie. Og bruker man surroundanlegget på mer "normale" volum i ikke alt for store rom, så holder sikkert AV3Ci. Men vi snakker om såpass dyre saker at man må kunne forvente at man også skal kunne dra på ut over det vanlige, og da henger ikke senteren helt med, etter min mening.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Audiovector-tilfellet er det senterens diskant som blir svært spiss i forhold til de to sidehøyttalerne ved høyt volum (noen spurte om hvor høyt: Vi snakker om hørbart over 95dB og svært påtrengende ved 100dB).
    Da tror jeg at jeg er trygg, gitt. For så høyt er det kun sporadisk at jeg spiller (legg merke til at jeg ikke figurerer på SVS Challenge-tråden... :wink: )

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Kappa senter i en komplett kappa surround høytale konfigurasjon.

Må først si at jeg er meget fornøyd med høytaleren - har dog ikke hørt så mange senterhøytalere i denne prisklassen.

Ble faktisk ganske skuffet over lyden i den til å begynne med. Men etter en del triksing endret jeg fra large til small for senter og bakhøytalerene på receiveren og da ble det andre boller. Nå funker det perfekt.

Faktisk så bra at jeg ofte bruker kun sentern i stedet for fronthøytalerene når jeg ser på vanlige tv-program.

Er ellers enig i at senteren ikke trenger å være identisk med frontene for å gjøre en god jobb.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I Audiovector-tilfellet er det senterens diskant som blir svært spiss i forhold til de to sidehøyttalerne ved høyt volum (noen spurte om hvor høyt: Vi snakker om hørbart over 95dB og svært påtrengende ved 100dB).
    Da tror jeg at jeg er trygg, gitt. For så høyt er det kun sporadisk at jeg spiller (legg merke til at jeg ikke figurerer på SVS Challenge-tråden... :wink: )
    Tror ikke du kommertil å bli skuffet over superen, den fungerer iallefall meget godt i mitt oppsett, det med diskanten synes jeg kun er irriterende ved flerkanalsmusikk, synes ikke det er så stort problem med film.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS! Dere burde kanskje teste Audiovectors nye Mi3-serie i Lyd&Bilde, Geir???
    Vi har testet den nye Mi3-serien, i L&B nr. 10 -04.

Angående senter er jeg selvfølgelig enig i at den må tåle juling! Over 70 prosent av lydbildet går jo gjennom den kanalen. Det var bare ikke poengtert i problemstillingen. Og nå som mange receivere har romkorreksjon m/ automatisk equalizer, er det mindre kritisk til klangbalanse uansett. Men det er en stor fordel!

P.S. Hvis senterhøyttaleren blir fort stresset og låter hardt (eller at den låter vel slankt), går det faktisk an å koble den gjennom en egen subwoofer med høypassfilter på subens høyttalerutgang. Senterhøyttaleren plasseres oppå suben, gjerne med en BASE plattform imellom. Fest senterhøyttaleren med BlueTac eller lignende. Jeg personlig har prøvd med borrelås, noe som fungerer fint. Lyden i toppen kan degraderes litt av å koble gjennom suben, men så slipper man at høyttaleren går i kompresjon. Så får man da også frem dypbassen fra senterkanalen. Jeg har hatt gode erfaringer med dette, men det er ikke hver gang det fungerer like bra. Det krever litt jobbing med innstilling, og enkelte rom er ikke så glad i det...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •