Sprite opp senterhøyttaleren med en sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprite opp senterhøyttaleren med en sub?

Jeg fikk et tips om at det kan gi lydmessig gevinst å kople en sub til senterkanalen slik at den kjøres sammen med ordinær senterhøyttaler.
    Fikk det demonstrert og det lød avgjort bedre enn "ren" senterhøyttaler. Grei pensjonisttilværelse for avdanka sub'er!
    Noen synspunkter?

(Beklager tråden hvis emnet har vært oppe før, fant ingen tråd så jeg prøver!)

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egen sub kun for Senter kanelen sammen med en vanlig senterhøyttaler, er det et du snakker om?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv om jeg kan "sprite" opp senter med egen sub, vil jeg anbefale deg å stille senter til "small" og la det ordinære SUB systemet gjøre resten.... :wink:

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Idiss
    Egen sub kun for Senter kanelen sammen med en vanlig senterhøyttaler, er det et du snakker om?
    Ja, det var anbefalingen! Stemmer ble f.eks mye fyldigere og ekte med sub tilkoplet. Fikk det demonstrert med kun senter og senter + sub. Ingen tvil om hva som låt best!

Active macca sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Selv om jeg kan "sprite" opp senter med egen sub, vil jeg anbefale deg å stille senter til "small" og la det ordinære SUB systemet gjøre resten.... :wink:
    Jeg får ikke testa ut hjemme ennå, sub'en min kommer ikke før i slutten av februar. Skal prøve det du sier!

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var det en egen subb til resten og da eller? hvis ikke er det jo ikke rart at det ble mye bedre....

Active Idiss sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    395
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trur du burde ta å beskrive oppsettet fult og helt macca. Virker som om folk ikke er helt med på oppsette ditt.

Intermediate Evolved sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Bing" på minhjemmekino.no bruker en egen sub på centern og det er helt sykt og stor forskjell det er på noen scener.
    Ta f.eks Blade II, når Blade setter seg på motorsykkelen i starten av filmen, uten sub på center høres denne ganske tam ut mens med sub på centern durer den som en ekte Ducati

Intermediate polkalizer sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes dette høres ut som en fornuftig løsning dersom du ikke har plass /lyst på en diger senterhøyttaler. Enkel og grei måte å unngå å miste trøkket i senteren på.

Flageborg? Hvorfor skal man sette senter til small og la hovedsubben streve med bassen fra senteren i tillegg til LFE sporet? Det er jo mye bedre å ha senteren som large og la en dedikert sub ta seg av all bassen som går dit.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    Ikke for å være respektløs (snarere tvert imot):
    Jeg tror din tilnærming til høyttalere og subwoofere er en del annerledes og til dels mer ekstrem enn det majoriteten av hjemmekino-eierne har mulighet for. Med doble 8-tommere i senterhøyttaleren, så tipper jeg at hvis du deler, så deler du ganske lavt (la meg gjette på 60 Hz) mot subsystemet. Det gjør at du nærmest er garantert at man ikke kan oppfatte retningen på lyden. Men for mange av oss er det mer naturlig å dele ved 80 Hz, og selv med bratt avrulling, så vil man kunne høre lyder godt over 100Hz fra subwoofersystemet. Det vil gi mulighet for retningsbestemming av lyden. Og for senterens del, så er det VIKTIG at man oppfatter at lyden kommer fra lerretet.
    Sett med det perspektivet at man faktisk benytter subwooferen sammen med senteren med en deling ved 80Hz eller høyere, så tror jeg det er mye å hente ved å ha dedikert subwoofer for senterkanalen, spesielt hvis den vanlige senterhøyttaleren er litt underdimensjonert. Uansett er det ikke snakk om enorme subbassutslag i senterkanalen hvis filmens lydspor er kodet riktig. Det er jo nettopp for å koble på dedikert utstyr for å håndtere de ekstreme utslagene at man har LFE-kanalen.
    Har man en senterkanal som har fullt trykk ned til 60Hz og håndterer dynamikken i bassen ned til samme nivå uten å komprimere, så støtter jeg flageborgs observasjon om at det er like greit å la subsystemet generelt håndtere dypbassen fra senterkanalen.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er jeg også enig. Men for oss med litt mer stusselig utstyr er subløsningen et bra alternativ.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men bare for å spørre, hvordan kobler du en egen sub mot senteren når du allikevel har en "på totalen"?? Eller er det ikke meningen da? Mulig jeg er treig nå, men........ :?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange suber har terminaler for tilkobling av vanlig høyttalerkabel slik at de kan brukes som en aktiv sub til eksisterende høyttalere i systemet. Det finnes sikkert også andre måter å løse dette på.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. senter pre-out til sub, senter ht. til ht. MEN......deling? (Large/Small)

2. senter ht. ut til sub, aktivere delefilter i sub, senter ht. kobles til SUB ht. utgang.

3. Du har i tillegg en ANNEN sub som brukes til resten av systemet.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Løsningen med separat sub på senterkanalen vil ligne mye på "semi-aktive"-høyttalere ala Audio Pro Blue Diamond, ol. Det blir som en treveis-høyttaler med bi-amping i bassen. At bassen sitter i egen kasse utgjør egentlig ikke den store forskjellen (men man må jo plassere ting riktig for å unngå fasevridning ved delefrekvensen etc...)

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Var oppklarende for en lettere forvirret en..... :wink: Virker jo ikke som en heldum tanke dette, spesielt dersom du har en center som kanskje er litt for "spinkel" i forhold til frontene (ofte det som har vært klagen på centere i det siste føler jeg). Gir litt mere kjøtt på beina. Og en trenger jo ikke det dyreste innen sub for å hjelpe til her heller..........

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet her blir at senterhøyttaleren ikke blir delt ideleheletatt. den spilller all bass og kan dermed få problemer ved høye spl. (for å få utbytte av sub i centerkanalen må jo center stå som large)
    Hvis ikke subben har filter da. Da kan du koble den gjennom subben med høyttkabler.(høynivå in - lavnivå ut)
    Men som dere ser, dersom dere går in på min hjemmekino, så har jeg 4 aktive subber i mitt oppsett, jeg har prøvd div. løsninger og jeg er enig med flageborg. Det fungerer best med senter som small dersom man har sub i lfe eller front kanalene.
    -Spesielt da det er snakk har en sub, du mister så mye mer fra LFE en hva du får fra center.
    -Forøvrig mener jeg det samme om det hadde hvert to, kjør begge på LFE eller en på hver front.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,199
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greien her er vel at du kan bruke suben til senter hvis du har en til overs. Ikke hvis du bare har en sub. De aller aller fleste subber har vel justerbart delefilter.

edit: her misforstod jeg litt. jaja. dumme meg. men hvis du kjører suben på pre out og setter senter til small, så unngår du vel at den sliter med høye nivåer.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan være mange grunner til at man ikke kan kjøre LFE og senter i samme subwoofer. F.eks. er det slik at LFE-kanalen har noen voldsomme lydeffekter som det kreves mye for å gjengi. Har man da en liten subwoofer som ikke makter dette, og en mye større separat subwoofer til LFE-kanalen, så vil man kunne sette nivået på den lille subwooferen riktig i forhold til senterkanalen, uten at den overstyrer og bunner på kraftige LFE-passasjer.

Men det er ikke enkelt dette. For dem som kjører en enkelt hjørneplassert subwoofer, så vil det vel uansett ikke være aktuelt å dele høyt (med mindre man må på grunn av bittesmå satellitthøyttalere).

Det ALLER beste rådet er vel: Forsøk flere løsninger, mål, lytt og gå for den beste.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av polkalizer
    edit: her misforstod jeg litt. jaja. dumme meg. men hvis du kjører suben på pre out og setter senter til small, så unngår du vel at den sliter med høye nivåer.
    Da vil også subben også være satt til small, dvs at den ikke spiller under delefrekvensen som vaneligvis er på 80hz. og da er det liten vits med sub

F.eks. er det slik at LFE-kanalen har noen voldsomme lydeffekter som det kreves mye for å gjengi. Har man da en liten subwoofer som ikke makter dette, og en mye større separat subwoofer til LFE-kanalen, så vil man kunne sette nivået på den lille subwooferen riktig i forhold til senterkanalen, uten at den overstyrer og bunner på kraftige LFE-passasjer.
    Ja jeg følger deg litt her, men du vil miste en del info eller trykk fra senterkanalen da den lyd som tidligere har blitt kjørt i en større sub på LFE nå blir spilt i en egen liten sub som ikke makter samme lydtrykk. Dette er mine erfaringer til tross for at den store subben har mye lyd å gjengi bare i LFE kanalen.

Men som du sa det beste tipset er å prøve seg frem og se hva som blir best, det er jo tross alt det som er gøy!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •