Hvor stor sub?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor stor sub?

Jeg har et par Dali Suite 2.5 fronthøytalere. Forsterker er Sony DB STR-940. De spiller nydelig, men har litt lite basstrøkk. Så jeg kunne tenke meg en sub. Men er veldig usikker på størrelse. Hva trenger jeg? Jeg vil selvsagt ha den både minst mulig og billigst mulig(ole brumm mentalitet).

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs litt hvilken prisklasse du har tenkt å legge deg i da...

Selv har jeg et par Dali 808 og en STR840, og det låt vannvittig mye bedre når jeg fikk min Definitive Supercube1.

Nå kan kanskje ikke 808 sammenlignes helt med dine 2.5, men at en sub hjelper, og da spesielt til film, er det ingen tvil om.

Nå betalte jeg mere for sub'en enn for høyttalerne og da, så det er kanskje ikke rart at det ble en markant endring i trøkket...

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er film bruk vi "snakker" om her?

Dali har sub i samme serie som du burde høre på, eller er det mye å velge i f eks B&W ASW600. Er ikke den i ca 5000 klassen. Jeg holder en finger på B&W ASW600 frem for Dali S1.2, men.... det er dine ører som hører. Du bør ikke gå mye under 5000,- da holder det ofte ikke mål.

Newcomer Morty sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Du bør ikke gå mye under 5000,- da holder det ofte ikke mål.
    Hva med Gale sin 3080W aktiv subwoofer? Jeg har Gale 3040, 3020 og 3050 sammen med en Sony DB-780 men vurderer enten 8" eller 10" subben til Gale pga lite bass. Hører at sub bør være i samme merke som de andre høyttalerne man har. Er 3080W dårlig mener du siden den koster under 5000 kr? Nå er jeg ingen audiophile men tror en sub til kr 2.298 spiller mer enn nok for mitt film og musikk bruk.

Morty

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morty
    Er 3080W dårlig mener du siden den koster under 5000 kr? Nå er jeg ingen audiophile men tror en sub til kr 2.298 spiller mer enn nok for mitt film og musikk bruk.
    Morty
    Tja, det er ikke sikkert den er dårlig, men kompromisene begynner ofte å bli litt store for å holde prisen nede. Som det er nevnt tidligere, sub til musikk krever ofte høyere kvalitet en til film der kvantitet ofte er kjekker en kvalitet.

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må nesten bare kaste meg ut i denne diskusjonen, for å få frem en ting:
    Det er helt RÅTT hvor mye "bedre" musikken blir med en dyr sub i forhold til en rimelig sub. Jeg oppgraderte min gamle sub (10" 100W ca 3000,-) til en B&W ASW 2500 (10" 700W, nypris ca 10000,- brukt 5000,-).
    Det var en helt annen opplevelse, følte at hele anlegget løftet seg flere hakk!
    Det er klart at en rimelig sub funker til film, og forsåvidt til musikk, men den gir bare mer lyd i de nedre frekvensene, og lydbildet blir større. En rimelig sub henger ikke så godt med, og klarer ikke å gjengi musikken veldig korrekt. Men for mange høres det uansett bedre ut med sub, fordi man får mer trøkk i bassen. Lydkvaliteten derimot er ikke så bra, for hvis man sammenligner, så er det virkelig verdt å investere i en god sub!!
    Jeg visste ikke at det var så stor forskjell, selv på lave lydnivåer, og nå kan jeg virkelig "lytte" til bassgitar osv. Det går rett og slett ikke med en billig sub...
    Konklusjoenen min er: kjøp en BRA sub! (Husk å lytte til subber du ikke har råd til også, så skjønner du pointet!!)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med å lytte til sub'er du ikke har råd til er som regel at man ender opp fattigere, og med en sub man egentlig ikke hadde råd til men som man tok seg råd til da man hørte hvor stor forskjell de tusenlappene man egentlig ikke hadde råd til betydde for lyden og derfor ikke kunne la være å spytte i suben allikevel fordi man fant ut at den billige suben ikke var verdt prisen selv om den var billigere enn den dyre suben som kostet noen tusenlapper ekstra og som man endte opp med selv om man ikke hadde råd til den... om du skjønner.

:lol:

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HEHEHE! Det var den lengste mest krøkkete setningen jeg har lest på lenge! Burde lagd en egen tråd med sitater, for slike kommentarer som denne!
    Men jeg skjønte det... Klart man blir fattigere enn planlagt, men så får man jo også godlyd, og tror de fleste hadde ikke angret!!

Newcomer yannz sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville heller lagt igjen penga i skikkelige (front) høytalere. Skal du primært høre på musikk, så er dette veien å gå. Som tidligere nevnt må en sub faktisk være ganske dyr (om du ikke får den brukt) for å klare å følge med på musikken. Til film brukes den mest til massesuggesjon i form av tunge dype brummende lyder. Da er det viktigere å kunne blåse, enn å kunne puste.

Jeg for min del føler ikke behovet for sub (men jeg tør iallefall ikke prøvelytte.. ), da jeg syns mine høytalere rister meg nok (B&W CM4), men jeg har ikke sorround heller, jeg hører mest på musikk. skal du ha noe som er x.1, så ville jeg vel hatt en sub.

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yannz
    Jeg for min del føler ikke behovet for sub (men jeg tør iallefall ikke prøvelytte.. ), da jeg syns mine høytalere rister meg nok (B&W CM4)...
    -Tro meg, behovet er der etter å ha prøvd en gang! Prøv å få tak i en brukt sub, f.eks. ASW2500. Og det er greit å prøve, så har man noe å spare penger og glede seg til! 8)
    De fleste høyttalerene klarer rett og slett ikke å gjengi dypbass på samme måte. Og de som klarer, krever en diiiiger forsterker for å klare det! :shock:
    (Jeg trodde også anlegget mitt var "bra nok" til musikk, når jeg skrudde av min 3000kr-sub. Men ved oppgradering... )

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Morty
    Sitat Opprinnelig postet av SnOopy
    Du bør ikke gå mye under 5000,- da holder det ofte ikke mål.
    Hva med Gale sin 3080W aktiv subwoofer? Er 3080W dårlig mener du siden den koster under 5000 kr? Nå er jeg ingen audiophile men tror en sub til kr 2.298 spiller mer enn nok for mitt film og musikk bruk.
    Morty
    Jeg vil være forsiktig med å sette en prisgrense for subwoofere, men det er klart at kvalitet koster. Problemet med billige, små subwoofere er ofte at de har en resonansfrekvens som gjengis mye kraftigere enn resten av bassområdet. I tillegg mangler du kraft på grunn av mindre penger i forsterkerdelen.

Med andre ord: Du ofrer kraft og linearitet i gjengivelsen mot penger spart.

Når det gjelder å følge merke, tror jeg ikke det er så viktig når det gjelder subwooferen som forholdet mellom fronthøyttalere og senterhøyttaler. Det kan være mer justeringsjobb for å avpasse lydnivåene, men her kommer også plasseringen av subwooferen inn, selv med en matchende subwoofer av samme merke.

Har du vurdert å bygge selv? Eltek har rimelige høykvalitetsbyggesett. Ta en titt på dynaBel Phobos til 2495,- uten kabinett. Her er en test i Lyd og Bilde. Beste allround-sub i konkurranse med subber over 5000,- kroner.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Sitat Opprinnelig postet av yannz
    Jeg for min del føler ikke behovet for sub (men jeg tør iallefall ikke prøvelytte.. ), da jeg syns mine høytalere rister meg nok (B&W CM4)...
    -Tro meg, behovet er der etter å ha prøvd en gang! Prøv å få tak i en brukt sub, f.eks. ASW2500. Og det er greit å prøve, så har man noe å spare penger og glede seg til! 8)
    De fleste høyttalerene klarer rett og slett ikke å gjengi dypbass på samme måte. Og de som klarer, krever en diiiiger forsterker for å klare det! :shock:
    (Jeg trodde også anlegget mitt var "bra nok" til musikk, når jeg skrudde av min 3000kr-sub. Men ved oppgradering... )
    CM4'n går ned til 38Hz ±3dB, og 29Hz på -6dB.. og NAD C370'n peaker på 210W.. (og holder seg på 120W, om jeg ikke husker feil..)
    Så, jo - ja. Jeg tror mer bass hadde bare ødelagt.. I musikken. :?

Men det er selvsagt øret som bestemmer. man skal ikke lytte på lommeboken..
    (men kanskje bry seg om naboer.. :evil: )

Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Greit nok det, så lenge du er fornøyd... Men også fysikken tilsier at det blir litt knapt. For skal man ha mye bass, så krever det også større element. Rådet mitt var i hvert fall, du tror det ikke før du får se høre det!

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    139
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, jeg så på ASW'n på B&W siden.. kan bare konkludere med at jeg ikke tør prøve :lol:

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor stor sub?

Sitat Opprinnelig postet av oyvindherman
    Jeg har et par Dali Suite 2.5 fronthøytalere. Forsterker er Sony DB STR-940. De spiller nydelig, men har litt lite basstrøkk. Så jeg kunne tenke meg en sub. Men er veldig usikker på størrelse. Hva trenger jeg? Jeg vil selvsagt ha den både minst mulig og billigst mulig(ole brumm mentalitet).
    For hjemmekino trenger du en subwoofer. For musikkgjengivelse i de ovennevnte høyttalerne vil jeg tro at en sub vil gjøre mer skade enn gavn for presisjonen i det totale lydbildet. Riktignok kan en sub være nyttig for å gjengi kraften i kanonene på AC/DCs For Those About to Rock (...We Salute You), men for detaljerte akustiske lydbilder i stereo mener jeg dine høyttalere har det som trengs. Ønsker du bedre bass i musikkgjengivelsen uten at det går ut over lydbildet, tør jeg påstå at du trenger nye fronthøyttalere... :shock:

Eventuelt justerer du manuelt delefrekvensen på subben ned til rundt 45Hz (er ikke nedre grense for Daliene rundt 40Hz?) når du skal lytte til musikk...
    For filmlyd mener jeg at delefrekvensen i subwooferen skal settes høyt (over 120Hz) slik at hele LFE-signalet gjengis.

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha bare fronthøyttalere men også mye bass, kan man jo sjekke ut Definitive Tech sine nye høyttalere, BP7000sc. Bipolare høyttalere med innebygde aktive sub (14" element og 1800W forsterker). Det er fronthøyttalere som trøkker...

Se www.definitivetech.com

Newcomer oyvindherman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Hvor stor sub?

Sitat Opprinnelig postet av roffe

For hjemmekino trenger du en subwoofer. For musikkgjengivelse i de ovennevnte høyttalerne vil jeg tro at en sub vil gjøre mer skade enn gavn for presisjonen i det totale lydbildet. Riktignok kan en sub være nyttig for å gjengi kraften i kanonene på AC/DCs For Those About to Rock (...We Salute You), men for detaljerte akustiske lydbilder i stereo mener jeg dine høyttalere har det som trengs. Ønsker du bedre bass i musikkgjengivelsen uten at det går ut over lydbildet, tør jeg påstå at du trenger nye fronthøyttalere... :shock:
    Jeg var litt uklar her. Jeg ønsker ikke mer bass i musikkgjengivelsen. Kun på film. Takk for alle svar. Skal begynne å teste ut litt forskjellige sub'er fremover.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •