Sterkere lyd i front venstre

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sterkere lyd i front venstre

Når jeg har TV-lyd i anlegget foregår dialogene i begge fronthøyttalerne og center(og det er greit), men dialogen er sterkere i venstre front og center.

Har stilt inn lyd korrekt med dB-måler og stilt avstand korrekt. Det er kun når jeg har TV-lyd dette forekommer.

Når jeg har på radio eller film er lyden korrekt.

Det skal også sies at det er svaker lyd(dB) i venstre da denne er noe nærmere lytteposisjon. Da skal det hvertfall ikke være sterkere lyd i venstre.

Noen som har en god forklaring på dette?

Det er altså KUN når jeg har TV-lyd det er sterkere lyd i venstre front høyttaler.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har valgt å kjøre TV-lyden i stereo fra gammel JVC-video tuner, bruker ikke simulering med center etc. for TV-lyd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg fikset problemet, men sliter med et nytt.

Har lån en dB - måler og setter standard med -2dB på alle fra lytteposisjon.
    Det morsomme(mest irriterende) er at høyre front er 0,2 m lenger fra lytteposisjon enn venstre front. dB måleren sier -2dB på både venstre og høyre, men jeg hører venstre front bedre. Dessuten sier receiveren min at høyre front er gir ut lavere lyd enn venstre, til tross for at høyre er lenger unna enn venstre.

Trodde da at jeg måtte øke lyden på høyre, men dB måleren sier at han hører lik lyd fra både venstre og høyre.

Hva skjer?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg leket meg litt.

Nå har jeg satt venstre front til 5db og høyre front til 12db. Når jeg ser på tv, føler jeg at jeg får lik lyd på begge ører.

Kan det ha noe med rommet å gjøre?

Venstre høyttaler står tett inntil en vegg, mens høyre høyttaler har åpne omgivelser rundt seg.
    Kan noe av lyden forsvinne i rommet i stedet for å nå meg. Derfor jeg må ha høyere høyere lyd?

db måleren sier at høyre høyttaler nå er mye høyere enn venstre. Hvilket betyr at jeg skal høre høyttaler veldig godt. Noe jeg i grunnen ikke gjør.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er slik at "hjørne/vegg" forsterker lyden betraktelig og at åpent rom "suger" lyd. Det viktige er at du justerer så det høres likt, eller hører du på "stemmene" fra forsterkeren??? :wink: Sjekk innstillingene på db måler'n din slik at den står riktig, dette finner du i SUBwoofer Challenge tråden

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier veggen forsterker lyden. Da skjønner jeg lite.
    Høyttaleren som er inntil veggen(den venstre) er på 5db, mens den høyre, som er "åpen" er på 4db. db måleren sier det må være slik.

Det skal sies at dette fungerer utmerket når jeg ser film og hører på radio. Men når jeg skal se på TV og få lyd fra TV'en i høyttalerne er det sterkere lyd i den venstre(eller høyre om jeg bytter på den røde og hvite kablen). Måtte prøve det også.

Har kommet fram til at det må være noe galt med utgangene på TV'en. Har en scart med en rød, hvit og gul utgang, som jeg bruker for å koble receiveren til TV'en.

Men det jeg ikke skjønner er at den venstre fronten har 5 db. Den er nærmere lytteposisjon enn høyre front og venstre er inntil en vegg. Høyre front er på 4 db og er "åpen". Skulle egentlig vært omvendt.
    Men tror ikke det er nøye. Jeg merket ikke noe da jeg så film. Dessuten sier db måleren at jeg hører likt fra alle høyttalere.

Takk for hjelpen så langt =)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen som har en løsning eller to å komme med?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •