Bør jeg droppe min Dali C1000 og kjøre phantom?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bør jeg droppe min Dali C1000 og kjøre phantom?

Leste akkurat en tråd i stad om noe som stod i nyeste D&H. Har ikke lest bladet selv, men det sto visst noe om at senter utgjorde ca. 70% av lyden i en film. Nå har jeg Dali 6006, Dali C1000 og Dali 1001 bak. Dali C1000 består av 2X5" mellomtoner/bass. Vil ikke disse slite i forhold til Dali 6006 på samme volum? Har jo hatt oppsettet en stund og er jo fornøyd med lyden. Kan ikke si at senteren sliter så fælt. Er mulig det kunne vært bedre? Har aldri prøvd en kraftigere senter. Hvis denne senteren er ment til blå serien, hvorfor har den da ikke 2X6.5" i stedet for 5"? Kjører small på C1000 foresten. Har Gale 3080W sub. Synes det spiller litt annerledes når jeg setter senter på off. Da hører jeg jo selvsagt mer til Dali 6006. Jeg synes også at det "mangler noe" når jeg kjører phantom løsning. Sikkert fordi jeg er vant til senteren. Skal jeg selge skiten å kjøre en phantom løsning? Sitter stort sett i sweet spot. De jeg ser film med VET hvor JEG skal sitte! 8)

Newcomer Mithrandir sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    239
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo egentlig bare å prøve seg frem. Finne ut hva DU liker best...

Newcomer StianH* sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv Dali Blue 5005 som fronter, 2002 som bakhøyttalere og C1000 som center i mitt 5.1 oppsett.
    Også jeg synes at centeren er litt puslete, men det merker jeg ikke noe særlig av der jeg sitter når jeg ser film. Er kun når jeg går nærmere jeg merker det. Men nå er vel det aller meste av lyden i centeren snakking, og der gjør det jo ikke så forferderlig mye. Er værre hvis det f.eks suser et helikopter rundt deg og du har høyt volum - da tror jeg man merker det mye bedre at centeren er puslete. Men jeg har også frontene og centeren ganske tett slik det står nå, så det blir sikkert enda mere merkbart når det er lengre avstand mellom dem vil jeg tro.

Men om du vil ha en bedre løsning som center så kan du jo gå for 2002 som center isteden. Du kan jo enten kjøre en stk av disse, eller som jeg har spekulert i: bruke begge to, men da bør du ha en effektforsterker å koble disse på slik at de får hver sin kanal (bare å koble Y-ledd fra pre-out på receiveren og så inn på både L og R på effekforsterkeren).
    Da kan du jo enten legge begge høyttalerne der centeren din ligger nå, eller sette en under lerret/TV og en over.

Men hvis du egentlig er fornøyd er det jo ikke vits å skifte bare fordi at centeren du har nå har mindre elementer og derfor BØR være noe dårligere enn resten av systemet på høyt volum spesielt.. :roll:

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja....tanken slå meg når de diskuterte dette i en annen tråd! Jeg har ikke noen effektforsterker, og tviler på at min NAD T742 hadde likt to stk 2002 som sentere...Jeg skal prøve å teste litt før jeg bestemmer hva jeg gjør. Hvis jeg kutter ut senter, vil jo Dali 6006 og Dali 1001 få mer kraft fra reciever. Har jo blitt vant til senter så det er sikkert rart å kutte det ut. Tenkte tanken på å selge den, for å kjøpe meg et bedre surround/stereo headsett. Bruker anlegget lite da jeg har barn i huset. Går mest i headset for ikke å forstyrre samboer/barn. Tenkte jeg kunne selge senter, spare opp litt penger og kjøpet et skikkelig headset. Så kan jeg heller kjøpe en av de litt dyrere senterene til Dali. F.eks:

http://www.hifiklubben.com/no/produk...ler.htm?id=222

Nå har jo ikke Dali lagd C1000 for at den ikke skal matche Blå serien. Det skal den jo gjøre. Er samme diskant som jeg har i mine Dali 6006 tror jeg. Vet at 6006 kan spille høyere, og det er dette jeg bekymrer meg litt for. Selv om de matcher klangmessig, er det ikke noe særlig om de ikke klarer å følge med 6006 når det blir høyt. 6006 tåler 112 dB, mens C1000 tåler 109 dB.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...

Senteren mottar den største informasjonmengden i et hjemmekino anlegg, men det er jo ikke sånn at man går glipp av denne informasjonen når man ikke bruker senter. Da blir dette signalet sent til fronthøyttalerne. At en senter må være så stor er vel også noe man kan diskutere. Spesielt når den er justert som small. Da mottar den jo ikke bass-signaler uansett.

Meget mulig at en liten senter definert som small er betydelig tøffere enn en stor senter definert som large. Det hele kommer jo an på om den/de andre høyttalerne som da mottar bass signalene til senteren klarer å gjengi bass signalet på en bra/tøff måte

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også C1000, og synes den er for pinglete i forhold til fronthøyttalerne, som er Dali 8008.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde selv forgjengeren C5 og det var faktisk på stemmer jeg merket størst forskjell. Var så stor forskjell på lydkvaltien med bytte til annnen senter at jeg nesten føler jeg må se alle filmene på nytt.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •