Sub: med eller uten delingsfrekvens?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    134
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sub: med eller uten delingsfrekvens?

Jeg har en surround-forsterker (5*100 watt), og en ekstra 2*120 watt for bi-amping/wiring. Tar et signal fra pre-out for front-HT, kjører dette gjennom ekstern effektforsterker og benytter signalet fra pre-out for å drive basselementene i høyttaleren. Mellomtone og diskant får signal fra surroundforsterkeren. For de spesielt interesserte gjør jeg dette for å få bedre strømforsyning til HT, klipping er ikke et problem ved normalt volum. CD-prosessering foregår nå i surroundforsterkeren (bedre enn DVD-spiller).

Jeg skal koble på en sub, og da lurer jeg på om noen har testet ut om det er best å sette front-HT til small og dele ved 40 Hz og la sub'en få dette signalet, eller om det kan være like bra (eller helst bedre da) i mitt oppsett å sette front til large og ta linjesignal fra pre-out på surroundforsterker og koble dette til sub, med en videre kobling til ekstra effektforsterker. For det siste alternativet lurer jeg også på om noen har testet å enten kjøre signalet i parallell slik at både sub og front får alle frekvenser (men høyeste frekvens settes selvfølgelig i sub til noe fornuftig, 40 Hz f. eks.), eller om man bør benytte delefrekvens/-filter i sub og kjøre resten av signalet til ekstra forsterker. Har ikke sub nå, ser for meg B&W i 800-serien, men lurer som nevnt over på om noen har testet ut dette så, spesielt lurer jeg på om det å kjøre linjesignalet innom sub og så få hele signalet ut videre til ekstra front-HT vil fungere bra. Da får jeg også brukt sub til analoge radiosignaler...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange sier at du SKAL ha frontene i SMALL når du bruker sub. Men jeg har funnet ut at det er ingen selvfølge.
    Prøv deg fra, i mitt tilfelle fikk jeg tilbake mye av dynamikken i høyttalerne uten at subben mistet noe og jeg fikk en bedre integrering så dette må prøves fra.
    På musikk anbefales deling på 40-60Hz på film er det definitivt beste 80Hz.

Prøv deg fram med fasejusteringer, SMALL/LARGE innstillinger på frontene og hvor i frekvensområdet du skal dele sub og front til musikk.

Jeg kjører flat 80Hz på hele fjøla av den enkle grunnen at jeg ikke får skrudd av delefilteret i forsterkeren. Men syns det fungerer greit....

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes det blir bedre hvis jeg setter front til large når jeg hadde Dynabel Phobos subwooferen her i huset. Jeg vet ikke hva delefrekvensen blir når man kjører SMALL og Large ,men mister litt mye av fylden ved å kjøre small.

Jeg bryr meg lite om hva andre sier,men prøver somregel det andre sier før jeg prøver andre ting. Men nå har jeg bare prøvd dette med et par høytalere på forsterkeren min ,men selv med 5" elementer blir det mer fylde med small (forsterkeren hadde dog massevis med kraft så small kan være fordel hvis du har en svak amp)

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •