Cerwin Vega CLSC 15, dårlig bass? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    du trenger ikke å være redd for å spille høyt selv om de ikke er innspillt(de tåler ikke mindre), og det er i første omgang diskanten som åpner seg etterhvert, bassen er det lite forskjell på..Jeg har hatt disse høyttalerne selv.
    Mitt råd er; dersom de er tilkoblet riktig( ikke fase feil), er å flytte anlegget til en annen plass.
    Det er alfa omega. Ved noen plasseringer "spiser" rommet all bassen. Ellers så er forsterkeren helt ok til høyttalerne men du vil ikke få ut alt potensialet i de.
    Når du spiller høyt med for liten forsterker så vil diskanten bli "skrikete" og dominere lydbildet samt punchen i bassen forsvinner. Jeg hadde en Nad208 2x250 watt og jeg kunne gjerne hatt en til hver høyttaler.

Newcomer bastard81 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Satser på en effektforsterker fra NAD etterhvert. Men har ikke råd til C272en enda.. Da hadde jeg hatt forsterkere for ei stund framover.
    Som du sier om plassering og store rom, så står de i stort rom nå, men skal inn i ei middels stor stue etterhvert. Så det holder vel foreløpig da.
    Kan man kompensere skrikinga fra diskanten ved å justere den ned og evt opp litt med bassen da tror du?

Active
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    371
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hetlabisk
    Mitt råd er; dersom de er tilkoblet riktig( ikke fase feil), er å flytte anlegget til en annen plass.
    Det er alfa omega. Ved noen plasseringer "spiser" rommet all bassen.
    Kan du utdype dette? Finnes det noen plasseringer som absolutt bør unngås?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det er helt individuelt fra rom til rom. Men det kommer av at rommet reflekterer lydbølgene og der en lydbølgetopp møter en bølgebunn blir dem utnullert dvs at du hører mindre bass.
    det gjelder også for diskant men det er bassen jeg hart opplevt som mest følsom for plassering. diskanttoner er små kjappe bølger mens bass har større bølgelengde.
    -dersom man ønsker mer bass er det ofte bra å ha lytteposisjon nær bakvegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å prøve seg fram til man finner den beste løsningen. Jeg har en samboer som ikke er så veldig glad i hobbyen min på grunn av dette....

Intermediate martin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,914
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAD 372 er litt hard i diskanten til å begynne med. Den trenger å spilles inn som alt annet utstyr.
    Men at den er for "pysete" tror jeg ikke..

Rare greier dette, kanskje det hjelper å heve bassen med 6db? :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cerwin Vega har en stygg tendens til å "hive" all bassen på bakveggen...... dette er noe jeg sliter med selv. Mitt i rommet er det tegn til lite bass men holder man hodet inntil bakveggen får man vibrasjonsskader...... bra trykk i sofaen forøvrig også...... men savner litt mere trykk mitt i rommet, spessielt med tanke på å ommøblere i stua til f.eks 2 3 setere.....

Active
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    470
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Konrad:

Test å dra høyttalerne litt lenger ut i rommet. Da vil du slippe at all bassen blir "smelt" inntil bakveggen!

dp

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av **dp**
    Konrad:

Test å dra høyttalerne litt lenger ut i rommet. Da vil du slippe at all bassen blir "smelt" inntil bakveggen!

dp
    Har prøvd..... kan jo ikke trekke de inntil sofaen heller..... tror det hjalp noe med å sette de på spikes....

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •