SW1000 Koda Subwoofer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SW1000 Koda Subwoofer

Er dette en bra subwoofer? Kjøpte en på QXL nå for 700kr ny, og Butikkpris er: 3255,- Farger: Sort
    Så nå må jeg ha høytaler kabel noen som har noe å anbefale?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    189
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen gang sett koda i en butikk? Dette merke og flere andre selges bare mellom nettauksjoner på internett så vidt jeg vet!

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jaja får håpe den er bra da, har aldrig hatt en subwoofer så et sted må man jo begynne

Active Egil_M sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    429
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en OK subwoofer om du ikke er så veldig kresen for å si det slik. En OK start-sub ja :wink: Bare husk på at det tar tid å spille inn subwooferen.. Du kan ikke guffe opp volumet med engang!

Meeeen du må ikke se på "butikkpris: 4000kr.." det er bare tull.

Btw, det merket selges faktisk i enkelte butikker. En butikk her jeg bor, solgte ADC (KODA) høytalere, sammen med Jamo og Technics forsterkere osv..

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Egil_M
    Bare husk på at det tar tid å spille inn subwooferen.. Du kan ikke guffe opp volumet med engang!
    En ganske utbredt missforståelse. Jo mer du "guffer" opp jo fortere blir den innspillt. Innspillingen går ut på at membran osv. må løsne litt (mykne) før høyttaleren låter godt.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar skal ikke guffe opp skikkelig med en gang, fikk den i posten i dag så skal koble den til senere i dag 8)

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Jo mer du "guffer" opp jo fortere blir den innspillt.
    Pass bare på at du ikke skrur så høyt at elementet bunner... Man ønsker ikke å sprenge elementet under innspilling heller. :shock: Råd: spill som normalt, så vil lyden bedre seg etterhvert...

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg regner det som en selvfølge at når jeg skriver "guffe opp" at ingen leser det som "overbelast" :shock:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og det sier du nå etter at to sub'er er ødelagt og halve boligblokka er blitt til støv...

:lol: :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor skal man plassere subwooferen i stua bak sofaen eller bak tv´en? ops:

Intermediate rojohan sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    1,906
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett subben der du skal sitte og lytte, så krabber du rundt i rommet og lytter. Der du har best bass skal du plassere subben.

er ikkje det sånn dei seier dei som kan det :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasser sub-en der du mener det er mest hensiktsmessig iforhold til plassering av resten av stereoen, såpass lave frekvenser er ikke spesiellt retningsbestemte så fintuningen tar du med volumkontrollen til sub-en uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NetForce
    Plasser sub-en der du mener det er mest hensiktsmessig iforhold til plassering av resten av stereoen, såpass lave frekvenser er ikke spesiellt retningsbestemte så fintuningen tar du med volumkontrollen til sub-en uansett.
    Er ikke helt enig i det. Plassering har en god del å si. Dersom du ønsker at bassen skal sparke skikkelig akkurat der du sitter til vanelig, så gjør som jolly beskrev over.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Er ikke helt enig i det. Plassering har en god del å si. Dersom du ønsker at bassen skal sparke skikkelig akkurat der du sitter til vanelig, så gjør som jolly beskrev over.
    Det kommer naturligvis an på sub-en men jeg som har 12" sub som går ifra 50Hz og nedover så har plassering ingenting å si for hvordan bassen oppleves. For en sub som har delefrekvens på 100Hz eller over så begynner plassering å bety noe.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig har plassering noe å si under 50Hz også. Plasseres suben feil med stående lydbølger og resonaser i gjennstander/vegger i rommet så låter det jo crap.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et et par eksemlper fra egen hjemmekino.
    Jeg plasserte suben i hjørnet med det resultat at de dypeste frekvensene fikk elle rommet til å dirre, alt skranglet (og jeg har gjort mye får å dempe rommet).
    Plasserte den så i front med det resultat av jeg fikk resonanser i taket akkurat der projektoren henger, du kan jo tenke deg hvor artig det var. :shock:
    Flyttet den 20 cm sideveis og problemet var løst (hurra).
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    åh nå, plassering av sub i et hjørne er jo aldri å betrakte som noe sjakktrekk da...

Hehe, om du har tingester som henger og dingler så kan du nok treffe egenfrekvenser for de ja... =P

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan var sub´en?

Robert

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner jo at de fleste kun har én sub, og at folk flest har subben på fra kanskje 100 hz, 50 hz eller noe sånt, men bare for å ruske opp, det er en utbredt misforståelse at frekvenser under 100 hz, selv 50 hz ikke kan retningsbestemmes. Hi-Fil var inne på det. Det er godt å se at DVD og Hjemmekino har tester med 2 subs. Dette har utrolig mange fordeler, som gammel hifi nut vil jeg si det bedste er at dybe frekvenser kommer fra hvor de skal komme fra. Lytter jeg f.eks. til Andrea Vollenweider med hans elektriske harpe, den går dybt altså, så er det helt tydeligt på nogle numre at den dybe bas kommer fra enten højre eller venstre side. Hvis jeg havde en sub på fra 80 hz ville dette komme fra dér hvor subben står. Dette har også med de vanlige højttaleres oppløsning å gjøre, velger man store bass kraftige høyttalere og kutter ved 40-50 hz merkes dette problem ikke. Der er en utbredt tendens til at folk kutter ved 80-100 hz, har én sub, og synes de hører "alt". Skjønner ikke at folk der vil høre "alt" kjøber for små høyttalere og ser på subben som den viktigste ingrediens i anlegget. Uanset, subben er det sidste du burde tenke på i et hjemmekino anlegg, også fordi en sub mange ganger skaber flere problemer end den løser. Har dere noen ganger hørt om en audiofil der har sagt han har et vellykket sub/satellit system ? Jeg har ikke. Jeg tror hjemmekino folket som regel er mye mindre kritiske til lyden de har..., men ja, jeg ville også ønske jeg havde råd til noe skikkelig bra !
    Oppsummering, kjøp heller 2 subs end én.....
    Niels.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Forskjell på to og seks kanaler!

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Skjønner jo at de fleste kun har én sub, og at folk flest har subben på fra kanskje 100 hz, 50 hz eller noe sånt, men bare for å ruske opp, det er en utbredt misforståelse at frekvenser under 100 hz, selv 50 hz ikke kan retningsbestemmes. [...en del slettet, se lenger opp...]
    Oppsummering, kjøp heller 2 subs end én.....
    Niels.
    Det er sikkert riktig at frekvenser også under 80Hz kan retningsbestemmes ved menneskelig hørsel. Hvorvidt det er et utslag av dårlige delefiltere eller god hørsel har jeg ikke nok kunnskap om til å dra diskusjonen videre.

Det er likevel en del andre ting som taler for en enkelt subwoofer i et hjemmekinooppsett selv om noe annet kan være tilfelle i stereo-verdenen.

1. Hjemmekinoen har en egen kanal til LFE. Det er her en subwoofer hører hjemme, ikke for å ta over bass fra fronthøyttalerne. Diskret kanalseparasjon er viktig. Det er nok derfor ingen HiFi-purister skryter av enkle subwoofere i sine STEREO-oppsett, mens hjemmekino-puristene skryter av hvor kraftige subwoofere de har.

2. Siden diskret kanalseparasjon er viktig, bør LFE-bassen også komme fra ett sted. Med flere subwoofere for å dekke samme signal vil det nesten uansett oppstå interferens/fase-problematikk. Det er alltid mulig å tune dette i forhold til en enkelt lytteposisjon, MEN:

3. Hjemmekinoen har ofte flere sitteplasser enn HiFi-puristens private lytterom. Med flere subwoofere har de aller fleste et problem hvis de skal oppnå korrekt lyd ved alle sitteplasser. Dette er vanskelig nok i forhold til romakustikken.

Mitt råd blir på bakgrunn av dette: Det ideelle er å gjengi hver lydkanal i nøyaktig en høyttaler. Derfor skal man hvis det er mulig ha fullfrekvenshøyttalere i alle fullfrekvenskanaler. LFE-kanalen skal ha en god subwoofer som dekker området fra 20-120Hz (gitt Dolby Digital 5.1 signal). Dette gjør at subwooferen blir plasseringskritisk og retningsbestemt, og bør følgelig være plassert et sted langs rommets senterakse.

Flere subwoofere for å dekke LFE-kanalen er for viderekomne (på grunn av faseproblematikk) og bør unngås av vanlige hjemmekino-eiere (med mindre de har kun én lytteposisjon).

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •