SW1000 Koda Subwoofer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 27 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Det er ikke mulig å retningsbestemme signaler under ca 80hz nei. Men ofte er det veldig lette å merke hvor subben står. Det er det flere grunner til. Som oftes så er ikke delefilteret bratt nok. Skal man unngå å kunne retningsbestemme lyden bør det egentlig være delt ved 60hz med 24db/oktav. I tillegg så har man de stående bølgene fra rommet som skaper ulyder. Også forvrengningen kan "røpe" hvor subwooferen er plassert. Det samme gjelder turbulens fra bassrefleksporten. Og en siste faktor som basolutt ikke skal undervurderes: Du vet at lyden kommer fra subwooferen og du ser hvor den er hen.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forskjell på to og seks kanaler!

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    2. Siden diskret kanalseparasjon er viktig, bør LFE-bassen også komme fra ett sted. Med flere subwoofere for å dekke samme signal vil det nesten uansett oppstå interferens/fase-problematikk. Det er alltid mulig å tune dette i forhold til en enkelt lytteposisjon, MEN:

3. Hjemmekinoen har ofte flere sitteplasser enn HiFi-puristens private lytterom. Med flere subwoofere har de aller fleste et problem hvis de skal oppnå korrekt lyd ved alle sitteplasser. Dette er vanskelig nok i forhold til romakustikken.

Flere subwoofere for å dekke LFE-kanalen er for viderekomne (på grunn av faseproblematikk) og bør unngås av vanlige hjemmekino-eiere (med mindre de har kun én lytteposisjon).
    Jeg synes du er litt vel opphengt i dette med fase. :wink:
    Fase er null problem. Kjøp flere LIKE subwoofere. Flere subwoofere fjerner problemer med romakustikken. Det blir mye bedre, ikke verre.
    To like subwoofere er MYE bedre en subwoofer. Fire er så og si optimalt.

For å lære mer om subwooferplassering og antall, les dette pdf dokumentet:
    http://www.harman.com/wp/pdf/multsubs.pdf

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Jeg synes du er litt vel opphengt i dette med fase. :wink:
    Fase er null problem. Kjøp flere LIKE subwoofere. Flere subwoofere fjerner problemer med romakustikken. Det blir mye bedre, ikke verre.
    To like subwoofere er MYE bedre en subwoofer. Fire er så og si optimalt.
    I denne sammenhengen er det interferens, og ikke så mye ulik fase som er problemet (fase-problematikken oppstår gjerne når man har ULIKE subwoofere, noe jeg har sett at enkelte faktisk har).

Jeg er enig i at med LIKE subwoofere er ikke problemet så stort. Men hvis man har forsøkt å kjøre samme sinus-sveip i to høyttalere med ganske stor avstand mellom dem, og så flyttet seg slik at høyttalerne er i ulik avstand til lytteposisjon, vil man kunne oppleve at der man hører en sammenhengende, jevn lydstyrke ved alle frekvenser i senterposisjon, vil man høre at lydstyrken stiger og synker med varierende frekvens i andre posisjoner. Dette utgjør en stor utfordring.

I et strengt symmetrisk rom med subwooferne plassert symmetrisk om rommets langsgående senterakse vil sikkert ikke dette være et problem. Jeg skjønner at man ønsker et jevnt lydtrykk over hele rommet, men dersom man ikke har veldig god plass, ender man fort opp med en subwoofer i hvert sitt hjørne, og vi vet alle hva hjørner betyr for ressonansproblematikk i et rom, spesielt for basshøyttalere...

Jeg er fortsatt enig med meg selv: For den jevne hjemmekinobruker med avgrenset plass og ikke-ideelle rom vil det enkleste ofte være det beste (REMA-prinsippet). En høyttaler per kanal!

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av roffe
    I denne sammenhengen er det interferens, og ikke så mye ulik fase som er problemet (fase-problematikken oppstår gjerne når man har ULIKE subwoofere, noe jeg har sett at enkelte faktisk har).

Jeg er enig i at med LIKE subwoofere er ikke problemet så stort. Men hvis man har forsøkt å kjøre samme sinus-sveip i to høyttalere med ganske stor avstand mellom dem, og så flyttet seg slik at høyttalerne er i ulik avstand til lytteposisjon, vil man kunne oppleve at der man hører en sammenhengende, jevn lydstyrke ved alle frekvenser i senterposisjon, vil man høre at lydstyrken stiger og synker med varierende frekvens i andre posisjoner. Dette utgjør en stor utfordring.

I et strengt symmetrisk rom med subwooferne plassert symmetrisk om rommets langsgående senterakse vil sikkert ikke dette være et problem. Jeg skjønner at man ønsker et jevnt lydtrykk over hele rommet, men dersom man ikke har veldig god plass, ender man fort opp med en subwoofer i hvert sitt hjørne, og vi vet alle hva hjørner betyr for ressonansproblematikk i et rom, spesielt for basshøyttalere...
    Leste du pdf dokumentet? Det er riktignok på 30 sider, men vel verdt å studere litt nærmere!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Whoppass Cheese
    Leste du pdf dokumentet? Det er riktignok på 30 sider, men vel verdt å studere litt nærmere!
    Nei, må innrømme at jeg ikke leste dokumentet først. Det er interessante ting som tas opp. Jeg har ihvertfall noenlunde rett i at ting bør plasseres symmetrisk, og at hjørneplassering ikke er ideelt. Det er også verdt å merke seg at to subber i front, enten plassert i hjørnet eller i fronthøyttalernes posisjoner kommer minst like dårlig ut som en enkelt subwoofer.

Det er mange ting som er testet i dokumentet. Selv om jeg nok må innrømme at en del av tingene jeg har ment viser seg å være feil, så er det slik at det ikke er noe å hente på å ha to subber i front istedenfor en. Dette er den vanligste konfigurasjonen jeg har sett. At det er bedre med en i front og en bak høres fornuftig ut.

Så hva mener jeg nå: Bevæpnet med kunnskapen som formidles om subwooferplassering i det ovenstående dokumentet, og som er langt mindre komplisert enn jeg fryktet, burde det være ganske lett å sette opp to eller fire subwoofere, gitt at rommet ditt er rektangulært, og at sitteplassene er noenlunde sentrert i rommet. Med sofaen opp mot bakveggen begynner det å bli komplisert igjen...
    Er man ikke i besittelse av denne kunnskapen (noe jeg ikke var før nå), vil det fortsatt være vanskelig å sette opp flere subwoofere optimalt...

Oppdatering: Har tatt meg friheten å starte en tråd om subwooferplassering:
    Plassering av 1, 2 eller 4 subwoofere for LFE-kanalen

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink Litt off-topic... men. Kansje dette er interessant?

Dette er er standarden de aller fleste lydstudioer opererer med. Fra 2.0 inntil 5.1 lyd:
    Korrekt oppsett av høyttalere og sub er som følgende i en sirkel rundt lytter som burde befinne seg midt i rommet. (*=grader) Senter 0* Venstre front -30* Høyre front 30* Bak venstre -120* Bak høyre 120* Retning til subwoofer er valgfritt men velg en plassering som gir minst mulig resonans fra rom. Avstand til lytter/sweetspot skal være helt lik på alle høyttalere, inklusiv subwoofer. Men her kan man som med retningen til subwoofer eksperimentere noe for å finne optimal løsning. I et normalt hjem blir det alltid komprimisser.

Kvadrofoni, 6.1 og 7.1 er litt anderledes.

Et tips til de som er interessert i romakustikk og dedikerte lytterom: Akustisk kalkulator og Acoustics and Vibration Animations

Enjoy

Intermediate norcad sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    3,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0