Bass på cw? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30

Tråd: Bass på cw?

Newcomer Patrick sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Sjekk Behringer. De har både grafiske og parametriske EQ som er programmerbare.
    Dagens anlegg skal ikke ha behov for equlizer..snakker om back to the 80s...Da de trodde de økte lydkvalitet..Kanskje med rom det er mye ekko i..Så funker det fint, men i en vanlig stue..?

Patrick Baird

Intermediate buril2000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spolene smelter ikke uten videre. Du skal gjøre ganske mye galt før dette skjer, og man hører at det er noe som ikke stemmer
    Å bruke en liten forsterker på høyttalere som krever mye effekt, er ikke så lurt. Dette kan føre til at du brenner av spolene ved forholdsvis lave nivåer. Dette kommer jo an på effektiviteten til høyttalerne. Jo lavere effektivitet, jo bedre/kraftigere forsterker trenger man for at det hele skal låte bra. Med kraftig forsterker, menes en skikkelig strømforsyning, og rikelig med kondiser
    Store høyttalere har som regel høyere effektivitet enn små stativhøyttalere. Men de store høyttalerne har ofte lavere impedanse.
    Blir som å velge mellom pest eller kolera... En skikkelig forsterker er å foretrekke uansett!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg f.eks.: har loudness på, bass skrudd på fullt, Bass Eq på...Høytalerene mine er dali blue 8008, som er anbefalt 40-150W per høytaler..Jeg med min effektforsterker på 2x300W, kjører høytalerene godt. Bare for å sikre meg, høytalerene mine er ikke i faresonen vel?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ikke farlig ut, nei. Men det er jo selvfølgelig en grense for hva en høyttaler tåler. Men dine får mer enn nok "saft"

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ErikBlodøks
    Skrur man på Loudness eller stiller bass'en i pluss stilling, og spiller høyt og lenge..så kan man bli utsatt for at spolene i elementene smelter.
    Ja dette skjer ved at du overstyrer forsterker, eller forsterkeren "klipper"
    Sinuskurven klippes av rett å slett og forsterker begynner å vrenge. Du øker sjangsene for dette med å vir på bassen opp til -12db

Patrick Baird

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,863
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg f.eks.: har loudness på, bass skrudd på fullt, Bass Eq på...Høytalerene mine er dali blue 8008, som er anbefalt 40-150W per høytaler..Jeg med min effektforsterker på 2x300W, kjører høytalerene godt. Bare for å sikre meg, høytalerene mine er ikke i faresonen vel?
    Hvis du må skru opp bassen på alle mulig måter for å få den lyden du vil, hadde det kanskje vært en idè å bytte høyttalere...
    Eller investert i en aktiv sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    106
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buril2000: Hehe, ikke dårlig ide. Men jeg har faktsik planer for fremtiden når gjelder hifi generelt. Skal nemlig satse på Dali Concept 10, og NAD c273 + C272 for å brokåble de Og kansje noen finere høytalerkabler, da tenker jeg det holder

Patrick: Og det igjen er pga at forsterkeren ikke er sterk nok, correct me if im wrong..

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    59
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Buril2000: Hehe, ikke dårlig ide. Men jeg har faktsik planer for fremtiden når gjelder hifi generelt. Skal nemlig satse på Dali Concept 10, og NAD c273 + C272 for å brokåble de Og kansje noen finere høytalerkabler, da tenker jeg det holder

Patrick: Og det igjen er pga at forsterkeren ikke er sterk nok, correct me if im wrong..
    Stemmer..Men forsterker kan være kraftig nok får høytalere eks: hvis forsterker/høytalere drives utenfor sitt linære område så kan forsterkeren overstyres. Men det skal litt till hvis du har nok forsterkerkraft

Active JoonGoii sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Loudness

Hvis det er noen som har forsterkere som har Loudness som fungerer fortsatt når man guffer på, da har man en møkka forsterker i tilfelle dere ikke har fått med dere det ennå. Loudness skal kun fungere ved svakt volum for å få bass og diskant. Dette er fordi hørselen oppfatter dette dårlig ved lavt lydtrykk.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å si noe om topic:
    Cerwin Vega er kjent for mye bass, men ikke nødvendigvis fryktelig dyp bass. Hvis man ser på PA-høyttalere er de sjelden spesifisert dypere enn 40Hz. Og det er vel på mange måter PA-idealet Cerwin Vega bruker i sin bassgjengivelse.

Når det gjelder skarp diskant som jeg ser enkelte nevner, så var flere av Cerwin Vegas høyttalere på 80- og 90-tallet utstyrt med justerbar demping av diskanten. Hvorfor de har gått bort fra dette vet jeg ikke, men det er for meg helt klart at dagens kommersielle lydideal forsøker å gi inntrykk av høy detaljering ved å gi litt for høyt nivå i diskanten. Det blir sjelden bra når man drar på litt på volumkontrollen.

En del kvalitetsprodusenter som bl.a. Revel har fortsatt romtilpasningsinnstillinger av denne typen på sine høyttalere. Det er fordyrende, men gjør det etter min mening enklere å tilpasse HT til rommet.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •