B&W ASW675 dårlig på film?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 15 av 15
    Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

B&W ASW675 dårlig på film?

Jeg har denne sub wooferen og den fungerer bra til musikk. Det er kjempebra trykk og jeg nyter det. Var vanskelig å få den til å spille bra men jeg har omsider fått det til.

På film derimot er det værre. Den vil ikke samarbeide. I front har jeg B&W 604s3 og hvis jeg lar de ta seg av LFE signalet blir det sinsykt mye bedre. Kanon skuddene på master & commander er en ren nytelse men hvis jeg lar sub wooferen prøve seg blir det mye mindre trykk.

Når jeg bruker suben på film blir det mye mer bass, men det er mindre trykk. Det er mer bass i musikken i filmen og på steder hvor jeg ikke vil at det skal være så mye bass.

For å ta et eksempel: Ringenes herre fellowship of the ring. Da de er i moria grotten og er omringet av orcer, så kommer balrogen og skremmer alle orcene. Boromir: What is this new develry? Gandalf: A balrog. A demon of the ancient world. This foe is beyond any of yoy. RUN!

Mens denne dialogen foregår hører jeg masse bass når jeg bruker suben, men litt senere når flellet slår sprekker og balrogen kommer etter dem på brua, er det mindre bass i suben. Uten suben trykker det i brystet når balrogen går etter dem. med suben er det mye dårligere.

Hva kommer dette av? Hvorfor er den så bra til musikk, mens den er dårlig til film? Fungerer rett og slett ikke suben noe bra til film? Jeg tror jeg har prøvd alt som kan prøves når det gjelder innstillinger på suben og forsterker. Har selfølgelig prøvd å flytte suben fysisk også. Det blir mye bedre trykk med bare 604. Noen som kjenner til suben og har noen synspunkter/tips?

Ble langt dette her, beklager det

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å fasevende?
    Har du kjørt kalibrering med DVE, AVIA eller The Calibrator og db-måler?
    Har du satt høyttalerne dine til SMALL? Hva slags frekvens deler du på?

Hvordan ser rommet ditt ut og hvordan står anlegget og subben i forhold til rommet. Venstre/høyre foran eller bak, prøvd et hjørne?
    Eller ikke hjørne, skal love deg at subben skal kunne gi deg mer lydtrykk på lavere frekvenser enn det høyttalerne gjør :!:

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen god forklaring, men kan hende det er noe i teorien din. jeg har også hørt at denne subben skal være veldig musikalsk og svært god på musikk, uten at den skal være dårlig på film av den grunn. Har selv vurdert denne subben, men hvis den er dårlig på film er det uaktuelt.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjenner en med ASW675 og B&W 604. Jeg synes den funker likebra til film som på musikk, så det er nok noe med innstillingene dine. Hva deler du subben på? Står høyttalerene på small og du deler subben for lavt vil du miste en del informasjon i mellom de to.

Hva slags forsterker har du?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    anbefaler faktisk Velodyne CHT-R 15 for 1000kr mere. Den er meget god på musikk, og kjempebra på film. Men jeg suns det er rart du sliter med 675, aldri hatt problemer med den. Men den er extremt bra på musikk, så ikke regn med like bra "karakter" i kinoen liksom. Men den er bra ned til 30-34hz, og der er den enromt bra. Men under det faller den fort. Må nok bruke vegger som hjelp for lavere frekvens her ja

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På musikk deler jeg den på 40 og dette fungerer bra. rommet er 6*3 meter. Jeg sitter inntill bakveggen altså den ene 3 meters veggen. Suben står nesten midt i rommet, ca 3.5 meter i fra meg og 1 meter fra høyre sidevegg. Jeg har prøvd mye og det er dette som fungerer best på musikk.

På film derimot har jeg prøvd alt. Har prøvd fasevending har prøvd å dele den på 40, 60, 80, 100, 120. uten at dette hjelper. Har prøvd å sette høyttalerne til small og large. Hjelper ikke. Har flyttet suben til alle hjørnene. og har prøvd å flytte sofaen vekk fra bakveggen. Det blir ikke bedre. Jeg har mye bass når jeg ser film, det er ikke det som er problemet, jeg mangler trykk. 604 trykker mye mer alene. Når Darla banker på akvariumet kjenner jeg det i brystet og magen når 604 gjør jobben. Hvis subwooferen skal bli med på morroa så blir det bare mye mindre trykk. :cry:

Det er sikkert noen kombinasjoner med delefrekvens og large/small jeg ikke har prøvd enda, så kanskje noen har noen tips til hva som burde være optimalt oppsett?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei..

Jeg har nettopp kvittet meg med en B&W ASW 2500 som er forgjengeren til ASW 675. Det som er dumt med disse subbene, er at lydtrykket synker "drastisk" fra ca 30Hz og nedover. Jeg fant også ut av at den er veldig god på musikk, men den gjør ikke en like bra jobb i hjemmekinoen.
    Har nettopp fått meg en SVS PB10-ISD, og det kan man si var andre boller Spiller både høyere og mye dypere.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så min mistanke om at suben ikke er bra på fim stemmer?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det optimale skal være høyttalere i small og delefrekvens satt til 80Hz på film.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Det optimale skal være høyttalere i small og delefrekvens satt til 80Hz på film.
    Har sikkert prøvd dette også men jeg skal prøve igjen.

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har ASW 650 og DM604

For meg fungerer det best både på film og musikk å la subben spille opp til ca rett under 50Hz på den skrutingen bak på subben, men frontene står til large.

ikke det råeste oppsettet, men det fungerer fint hos meg.

på musikk justerer ejg gjerne subben ned 3-5 dB i forhold til fim, da jeg liker litt mer trykk på film, og den skiller seg litt ut på musikk på det nivået.

Intermediate tommy_sn sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 675 og syntes den funker bra på både film og musikk..

Enig i at den kanskje kunne hatt litt mer i bånn, men jeg klarer meg fint..
    Mulig den kan være vanskelig å plassere riktig..er ihvertfall det i rommet der jeg har den..Har brukt en god del tid på å flytte den rundtomkring..

Hvis du finner optimal plassering burde du bli fornøyd..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Savner du fysisk trykk så bør du kjøpe deg en rumperister! Anbefales varmt

Selv har jeg ASW800 som i utgangspunktet ikke savner så mye trykk da.. men romperister er kult likevel

(her forrige dagen hadde jeg koblet til en romperister ekstra til forsterkeren min, og synes det ristet endel mindre enn vanlig i sofaen, og tenkte som så så at her må jeg nok bytte forsterker. Men så viste det seg at ledningen til romperisteren hadde løsnet og den faktisk ikke var på i det hele tatt. Vibrasjonene jeg kjente i sofaen var fra ASW800.. 8) )
    --
    Thorbjørn

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Får altid best restultat med å sette høyttalerene, spessielt frontene, til large jeg. Selv har jeg ikke surround, men hos kamerater ejg setter opp. Da går det i Onkyo, Harman kardon og Marantz da. Kan være forskjellig ifra reciver til reciver..

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frontene skal jo selvsagt være satt til large hvis man ikke benytter subwoofer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •