Hvor lang avstand har dere mellom frontene ??

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvor lang avstand har dere mellom frontene ??

Så noen forslag til oppsett av hjemmekino i et blad forleden. Der var det tegnet opp etter alle kunstens regler hvordan høyttalerene skulle stå i forhold til hverandre.
    Det som slo meg var at frontene var tegnet, i mine øyne, veldig langt fra hverandre. De skulle visstnok stå 45 grader ut ifra der man sitter og ser.
    Sitter man 2 meter fra skjermen, så skal altså frontene stå 4 meter ifra hverandre!!
    Ser på presentasjonene deres at det ikke er veldig mange som praktiserer spesielt stor avstand. Det gjør heller ikke jeg (ca 2m fra skjermen, og har 1,6 m mellom frontene), og jeg hører for den del ikke noe galt med bredden i lydbildet hjemme hos meg.
    Men dog, forfatteren av nevnte artikkel hevder at at noe særlig mindre avstand gir særdeles dårlig bredde i lydbildet.
    Er det noe galt med min oppfatning av akseptabel bredde i lyden??

edit: leif

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant innlegg :!:

Trodde vel egentlig det samme som deg, og har derfor vært litt frustert
    over at min stueseksjon/tv-benk ikke lar meg plassere mine front ht nærmere hverandre. De står nå 3,2 mtr fra hverandre i ett kvadratisk rom på 4x4 mtr. Hadde vært fint om det var en bra plassering

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    høyttalere i prisklassen 10.000 eller mindre burde gi et ganske stort lydhøl i mitten, etter den oppskriften der... :shock: som å høre på dobbel mono uten å aldri bli stereo

Newcomer MaRe sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    høyttalere i prisklassen 10.000 eller mindre burde gi et ganske stort lydhøl i mitten, etter den oppskriften der... :shock: som å høre på dobbel mono uten å aldri bli stereo
    :lol: :lol:

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil anbefale omkring 2,2-3,2 meter avstand mellom frontene. De bør videre ha litt mindre avstand enn avstanden fra lytteposisjon til høyttalere. For å fylle romet mellom høyttalerne kan man vinkle dem litt. Det har også normalt en positiv innvirkning på diskanten.

Anbefalingen er basert på "størrelsen" på mange vanlige innspillinger. Et trommesett spillt inn i stereo høres teit ut om det blir 4-5 meter bredt.

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    husker hifiklubben ofte skrev at dali ikke krevde vinkling, hva gjør at dali skulle kreve mindre vinkling enn andre høyttalere, de har da overhode ikke større spredning?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her synes det som om man blander stereo (Snickers-is) og hjemmekino (tv-s). Trådstarter refererer til hjemmekino, og da får man anta at en senterhøyttaler er på plass for å "fylle tomrommet melleom frontene".

Selv benytter jeg ca 270 cm mellom frontene, men bruker da også en senterhøyttaler.

Har også vinklet frontene litt inn mot lytteposisjon.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    161
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Riktig det at jeg refererte til et hjemmekino-oppsett.
    Men selv om man har senter, så synes jeg den avstanden blir veldig stor.
    Det finnes jo også de som ikke benytter senter i hjemmekinoen sin.

Når det er sagt så, kikket jeg på hjemmekino.no sine forslag, og der i gården er man noe mer nøkerne.
    De sier 44-60 grader mellom høyttalerene, sett fra lytteposisjon. Altså 22-30 grader til hver side.

Dette er nok nærmere normalen vil jeg anta.

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    husker hifiklubben ofte skrev at dali ikke krevde vinkling, hva gjør at dali skulle kreve mindre vinkling enn andre høyttalere, de har da overhode ikke større spredning?
    Det har jeg også lurt på. Mine dali 8008 er merket left og right.

45 graders vinkel til hver høyttaler hørtes jo veldig mye ut. Selv har jeg vel ca 2.5 meters avstand mellom frontene, fordi det er den eneste muligheten jeg har. Skal jo ha plass til andre ting også, nærmere bestemt lerret, sub og ikke minst vegger.

Jeg antar at jeg sitter i ca 4 meter fra lerretet.

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm har 5.5 meter mellom frontene jeg er det for mye d....

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånne pekepinner er ofte bare det. Det er mye oftere rommet som setter begrensningene. Dessuten bruker svært mange samme oppsett til surround og stereomusikk. Jeg synes det er mye viktigere å ha riktig avstand til bakvegger og sidevegger enn å ha 100% korrekt pekepinnsvinkel. For så langt det er mulig vil jeg nok anbefale å ha større avstand til sidevegger enn til bakvegger. Da begrenser det seg jo ofte av seg selv.

For meg er "likesidet trekant"-prinsippet anvendt også i surround så langt det er mulig. Det vil si at jeg forsøker å ha like stor avstand mellom de to fronthøyttalerne som de er plassert fra lytteposisjon.
    Føler uansett ikke at det skaper problem for bredden av lydbildet i front, men det som kan være et problem uansett kan være å fylle ut rommet mellom fronthøyttalerne og bakhøyttalerne på en tilfredstillende måte. Det er vanskelig å sette opp et 5.1-system som både lager en omsluttende lydkulisse bak lytteposisjon som også utfyller tilfrestillende og sammenhengende lydbildet helt fram til frontene. Det er sikkert det som er hensikten med å ha et såpass vidvinklet frontoppsett.
    Med 7.1 tror jeg mye kan gjøres for å avhjelpe dette ved å bruke dipoler på de fremste surroundhøyttalerne og plassere dem høyt opp på veggen rett ut til siden for lytteposisjon.

Husk også at rommets refleksjoner kan hjelpe deg til å reflektere lyden på en måte som fyller ut. Det gjelder å eksperimentere med plassering, og ved demping huske på at det ikke er all reflektert lyd som er uønsket.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pepa
    Kommer an på hvor langt unna du sitter, det.

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    sitter ca 5 meter unna......

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ikke så galt. Det er omtrent ideell stereo-avstand ihvertfall, og min erfaring er at det også duger godt i hjemmekinoen. Du må ha ganske stort rom, du...

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ca 3 meter mellom frontene. Og sitter litt over 3 meter unna. Frontene er vinklet inn mot senter bak i sofaen.

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har desverre høytalerne mine plassert helt feil ,men det er pga rommet. Fronthøytalerne står ca 160cm ifra hverandre og jeg sitter (ligger) ca 3.5meter unna. Jeg sitter ca rett forran venstre fronthøytaler ,men har vinklet den høyre slik at lyden "treffer meg". Centeren står i midten mellom fronthøytalerne.

Bakhøytalerne står 30cm bak hodet mitt med 40cm mellomrom (vinkelen blir jo riktig ,men mister litt effekt av å ha 2bakhøytalere..

Sukk.. sånn går det når man skal ha WAF (har ingen kone ,men har folk på besøk og vil at det skal se fint ut) og et rom som ikke burde vært brukt til hjemmekino..

Newcomer Pepa sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det ikke så galt. Det er omtrent ideell stereo-avstand ihvertfall, og min erfaring er at det også duger godt i hjemmekinoen. Du må ha ganske stort rom, du...
    rommet er 6 x 6.4

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg flytter høytalerene nærmere tv apparatet når jeg ser film. Dette fordi at lyder som foregår like utenfor skjermen svært ofte avspilles kun i venstre eller høyre høytaler uten hjelp av senter. Hvis høytalerene da står 2m fra fjernsynet virker det som om lyden kommer langt vekk fra. En bieffekt er at jeg heller ikke behøver en senter, og lyden fra front (Dali Evidence 470) er bedre enn lyden fra senteren (Dali Evidence C70)

Active Sonus sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg flytter høytalerene nærmere tv apparatet når jeg ser film. Dette fordi at lyder som foregår like utenfor skjermen svært ofte avspilles kun i venstre eller høyre høytaler uten hjelp av senter. Hvis høytalerene da står 2m fra fjernsynet virker det som om lyden kommer langt vekk fra. En bieffekt er at jeg heller ikke behøver en senter, og lyden fra front (Dali Evidence 470) er bedre enn lyden fra senteren (Dali Evidence C70)
    Jeg opplever også dette når jeg ser vanlig tv, når det smeller i en bildör på höyre side, så blir det litt rart at lyden kommer "så langt unna" der döra smeller igjen...

Men når jeg bruker prosjektoren, så blir det mer riktig, da kommer bildekanten omtrent overens med front-höytalerne. (jeg låner kun prosjektor fra jobben, så derfor er det ikke alltid jeg ser film med prosjektoren, i tilfelle noen måtte undre seg over at jeg ikke bruker prosjektoren hver gang jeg ser film.. :wink: )

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •