Erfaring med Infinity Kappa 600/200 + sub&center?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 21
    Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Erfaring med Infinity Kappa 600/200 + sub&center?

Har akkurat avtalt kjøp av 1 år gammelt Infinity Kappa høytalere av en her på Avforum.

Anlegget består av Kappa 600 fronter, Kappa 200 surrounder, Kappa senter og Kappa Sub.

Skal hente høytalerene i morgen.

Foruten å utrykke min glede over å bli eier av flotte høytalere er jeg også intressert av å høre andres erfaringer med disse høytalerene.

Jeg skal ha disse høytalerene i et rom på ca 20kvm. De skal mates med en Sony STR-DB830 - til å begynne med.

Newcomer joiki sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer Jeg har hørt dem. spiller meget bra, åsså ser dem fine ut Vet ikke helt om den sonyn din klarer å gjøre noe kjempe jobb, men riktig krutt må man låne å teste for best resultat. få opp noen bilder på hjemmekino`n, er ikke mange som har den serien. å det er en skam

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med nye høyttalere, du har gjort et kjempekjøp. Jeg har 600 selv.Men du bør nok vurdere en ny forsterker, de plukker billig elektronikk fra hverandre. Som Håvard Holmedal i daværende Eyefi sa: "Jeg koblet opp en Denon AVR 2802 for å se hva den kunne gjøre med Kappaene, og det var ikke stort. Det var heller Kappaene som gjorde noe med Denonen." Konklusjonen var at de krevde en bedre elektronikk. I tillegg er Sonyen relativt lys i klange, Kappaene passer bedre med noe mer nøytralt, ev mørkere, avhengig av smak. Vil tro at Rotel kan passe bra, eller en Cayin effektforsterker. Skal du receiver, ville jeg sett på en av de større HK eller Marantz. De krever ikke voldsomt med effekt slik som de tidligere Kappa-modellene, men jo mer jo bedre.

Intermediate Hanspf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hele pakka med rotel som drivkraft og er veldig fornøyd. At de ser bra ut gjør det som en fint anlegg å ha i stua. Bass elementene gjør en god jobb på musikk spilling

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har kun eid Kappa subben. Det er en utrolig god musikk sub, og også en god film sub ved moderate volum. Jeg tror ikke den er utstyrt med et høypassfilter, og den vil derfor forsøke å gjengi veldig dype frekvenser. Det går bra så lenge man spiller relativt lavt, men Darla Taps The Watertank fra Finding Nemo ved litt høyere volum går ikke så bra.

Men min konklusjon den gangen jeg eide den var at jeg heller ville ha en sub som var god til musikk og kunne brukes til film enn en sub som var god til film og knapt så god til musikk.

Desverre så fikk oppgraderingsdjevelen god hjelp fra enkelte medlemmer av dette forumet, subben ble solgt, og en SVS er underveis

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom hjem med høytalerene sent i går kveld. Fikk koblet opp og testet litt - det ble meget sent :shock: Av en eller annen grunn hadde jeg ikke lyst til å legge meg

Nå har ikke jeg hørt så mange anlegg, men dette er nok det beste jeg har hørt.

En oppgradering av forsterker delen blir det nok etterhvert. Sony'en driver høytalerene uten problemer på normale lytternivåer - faktisk synes jeg den gjør en fantastisk jobb. Men ved mer krevende bruk vil nok en kraftigere forsterker gjøre en bedre jobb.

Foruten at lyden var meget bra, la jeg merke til at disse høytalerene gjorde mye større forskjell på lydkildene jeg benyttet. Men tv'en som kilde lød det virkelig flatt. CD var ganske ok, mens dvd-a/sacd og dts-dvd lød helt fantastisk. Så stor forskjell var det ikke på de forrige høytalerene jeg brukte før.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Jeg har kun eid Kappa subben. Det er en utrolig god musikk sub, og også en god film sub ved moderate volum. Jeg tror ikke den er utstyrt med et høypassfilter, og den vil derfor forsøke å gjengi veldig dype frekvenser. Det går bra så lenge man spiller relativt lavt, men Darla Taps The Watertank fra Finding Nemo ved litt høyere volum går ikke så bra.

Men min konklusjon den gangen jeg eide den var at jeg heller ville ha en sub som var god til musikk og kunne brukes til film enn en sub som var god til film og knapt så god til musikk.

Desverre så fikk oppgraderingsdjevelen god hjelp fra enkelte medlemmer av dette forumet, subben ble solgt, og en SVS er underveis
    Jeg mener at det finnes en bryter med Low eller High pass filter on eller off på baksiden av subben ??

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De aller fleste subwoofere har et høypassfilter for å beskytte seg selv mot lave frekvenser som kan kreve mere av forsterkere/elementet enn hva godt er. Dette er ikke noe som er brukerjusterbart. Det er heller ikke noe du skal bekymre deg for, jeg støtte aldri på problemet før jeg forsøkte meg på mitt eget lille dbdrag

Gøy å høre at du nå kan høre forskjell på kilder, det kjedelige er at en eventuell mp3 samling blir fullstendig ubrukelig

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte du den medfølgende mikrofonen og justerte inn subben?

Jeg synes subben er så godt justert inn at jeg ikke tør å gjøre noen justeringer. Tror forrige eier har gjort en god jobb her.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det bør du gjøre. RABOS er romkorreksjon, og rommet ditt er anderledes enn selgers rom. Noter bare hvordan den er innstillt nå (tell klikkene) så kan du alltid komme tilbake den innstillingen

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der kan du se hvor mye jeg vet. Kanskje jeg skulle lese brosjyren for en gangs skyld .

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Manic Miner
    Det bør du gjøre. RABOS er romkorreksjon, og rommet ditt er anderledes enn selgers rom. Noter bare hvordan den er innstillt nå (tell klikkene) så kan du alltid komme tilbake den innstillingen
    Kjørte en RABOS (romkorrigeringsprogram) i helgen. Det ser ut til at min lille stue er ideel til å spille subwoofer i. Kurven var faktisk enda bedre enn det som i bruksanvisningen kalles ideel!!! 8)

Nå var det jo slik at RABO's systemet var slått av når jeg fikk subb'en, og slik kommer jeg til å fortsette å ha det.

Jeg var jo som tidligere nevnt veldig fornøyd med subb'en - ikke så rart når subb'en spiller optimalt helt ned til 20hz (minst) uten noen dipp'er i frekvenskurven.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som forresten har prøvd å biwire kappa 600 høytalerne? Vurderer å ptrøve det meed rotelen 1090 min..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hanspf
    Noen som forresten har prøvd å biwire kappa 600 høytalerne? Vurderer å ptrøve det meed rotelen 1090 min..
    Ser på bildene at du også har Kappa senterhøytaler. Hva synes du om den sammen med frontene og surroundene dine?

På meg virker det som om senterhøytaleren har et helt annet lydbilde enn 600 (front) og 200 (bak) som er helt identiske når det gjelder mellomtone og diskant.

Har ellers prøvd biwiring og biamping på høytalere før og har ikke klart å høre forskjell på normal lyttenivå i hvertfall.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir vanskelig å uttale meg konkret om forskjeller i lydbilde, ettersom jeg ikke har det store sammenlikningsgrunnlaget (puuh langt ord), men når jeg justerte volumet med en lydmåler, så var det forskjell. D.v.s at de ikke ga ut samme volum.

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har senket centeren med 3db.

Skal også prøve med equalizeren på Sony'en å kompensere for forskellen i lyd.

Kanskje jeg skulle ha skaffet en 400 som senter i stedet?

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingenting å utsette på min senter..

Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo prøve å kjøre den innebyggde "pink noise" lyden som de fleste surround-forsterkerne har. Her er det hos meg en ganske stor forskjell i tonen som centeren leverer i forhold til resten av høytalerne.

Så en film i går og da syntes jeg tydelig at lyden på jetflyet skiftet tone da det passerte centeren.

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,722
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eller unngå å gjøre det slik at så lenge jeg ikke plages av det så er det ikke noe problem

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et helt vanlig problem at senteren klinger annerledes enn front. Uansett hva de skriver i brosjyrene så består senteren (nesten) alltid av andre elementer i et annet kabinett, og da blir ikke klangen lik. Det beste budet på å få lik lyd hele veien rund er feks SA hvis alle høytalere er magnetisk skjermet og dermed har du muligheten for å benytte 5 identiske.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •