Senter- og bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Senter- og bakhøyttalere

Går meg vill i jungelen av tester og tilbydere...håper på hjelp.

Har kjøpt Yamaha RX-V550 Receiver (6.1 6x135 W)
    Har fra før Dali Suite 2.5 fronthøyt. og Eltax 12" aktiv sub.

Kjerringa syns jeg har brukt for mye på x-box, receiver og ny TV, og svinger sparekniven ifbm kjøp av bak og senterhøyt. :evil:

Hjelp meg... Hva kjøper jeg som er billig, og bra nok til at det holder et års tid? Det må være ok å høre på, men også billig nok til at jeg fortsatt får dele seng med henne :roll:

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Center er alfaen og subben er omegaen
    Til bakhøyttalere trenger du ikke noe dyrt, men det ser ikke ut til at de høyttalerne du har kjøpt er av det dyreste laget, så det skal gått gjøres og finne noe billigere.
    Men se på noe Dantax eller Proson, det er jo kjent for å gi en del lyd for penga.

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke hva som er grensen for billig eller ikke, men senter burde strengt tatt ligne fronthøyttalerene så mye som mulig. Da er vel Dali Suite C0.7 til tre lapper eller C0.8 til fire det nærmeste du kommer. Den siste er vel den som ligner mest på 2.5 iflg. spesifikasjonene. Vet ikke hvor stor forskjell det er i lyden på den nye og gamle Suite-serien.
    Evt. kan du hoppe over senteren og bruke pengene på Dali Suite R0.7 til ca fire tusen - men da må du sitte i sweet-spot hele tiden og det er kanskje ikke alltid like praktisk.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Center er alfaen og subben er omegaen
    Velger å si litt imot dette. Vurderer selv at subben er mye viktigere til filmbruk. Kjører selv mine fronter som "phantom". Skal du ha en senter, må du passe på å voice-matche den mot frontene, hvis ikke blir det feil. Men med gode fronter kan du klare deg godt uten også......

Til bakhøyttalere trenger du ikke noe dyrt....
    Eller sagt på en annen måte, du trenger ikke å voice-matche bakhøytalerne. Men såklart jo bedre høytalere du har bak, jo mer får du utnyttet denne surround-lyden......

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voice matche, da må du utdype deg litt, for det har jeg aldri hørt om.
    For meg er senteren meget viktig, jeg har heller ikke mulighet for å kjøre phantom center!

Men hva er fordelen egentlig?

Men ja, jeg skal være enig med deg på en ting Anfield, uten sub forsvinner mye av gøy faktoren og mange "må ha" effekter på film.
    Så der skal jeg si meg enig

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så kanskje den billigste løsningen er å bruke C.07 eller 0.8 bak og hoppe over senterhøyttaleren. Har Suite 2.5 selv og syns de holder lenge uten senter, selv om jeg bare har en 12 år gammel Yamaha-forsterker. Bi-wiring hjelper bra, forresten.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Voice matche, da må du utdype deg litt, for det har jeg aldri hørt om.
    Voice matching betyr at du bør ha høytalere som har den samme lydsignaturen, for mitt vedkommende bør jeg ha en Audiovector AVCi3 center som er tilpasset Mi3-frontene mine. Ikke verre enn det....

For meg er senteren meget viktig, jeg har heller ikke mulighet for å kjøre phantom center! Men hva er fordelen egentlig?
    "Alle" har muligheten til å kjøre "Phantom center", betyr egentlig bare at du stiller center til "none" eller lignende på receiveren din.

Om det er noen fordel skal være usagt, men dersom du bruker en center uten nogenlunde det samme trykket som frontene mister du jo mye av realismen i lydgjengivelsen. Tenk deg en tankbils om kjører fra høyre mot venstre. I det tankbilen kommer til center av bildet, vil lyden blir som fra en moped i forhold dersom du bruker en for liten eller upassende center. Da er det bedre å kjøre uten center....

Men ja, jeg skal være enig med deg på en ting Anfield, uten sub forsvinner mye av gøy faktoren og mange "må ha" effekter på film.
    Så der skal jeg si meg enig
    Godt, da er vi enige om det.... :wink: :wink:

Active
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det Anfield mener, er nok at senter og fronter bør ha samme lydklang for å få et mer helhetlig lydbilde. Dette får man hvis man bruker samme høyttalermerke og modellserie.

Når det gjelder sub, så er det klart at man går glipp av mye informasjon når man ser mye film og ikke har sub. Men jeg tror også en "dårlig" sub som er vanskelig å integrere med resten av høyttalerne kan skape problemer, og ikke være det supplementet man håper på.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker og bukker

Takker for svar og nyttig input vedr "voice matching", lydbilde og viktigheten av senter

Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Vet ikke hva som er grensen for billig eller ikke, men senter burde strengt tatt ligne fronthøyttalerene så mye som mulig.
    Vel, alt er relativt. I mine øyne er dette på ingen måte dyre greier, men når det gjelder penger til slike ting, har kona og jeg totalt forskjellig virkelighetsoppfatning :wink:

Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Evt. kan du hoppe over senteren og bruke pengene på Dali Suite R0.7 til ca fire tusen - men da må du sitte i sweet-spot hele tiden og det er kanskje ikke alltid like praktisk.
    Dali Suite C0.8 og R0.8 er løsningen jeg selv vurderte. Tror jeg holder meg til dette, kjøper R0.8 først, og så "må" jeg jo sef ha C0.8 etter en måneds tid :wink:
    Det er vel sånn at ikkeno er for stort, bare man deler det opp i små nok biter?

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Håper du kommer med tilbakemelding etterhvert på hvordan det høres ut. Vurderer samme kombinasjon selv.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •