SUbwoofere: Ting jeg enda ikke forstår

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 28
    Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

SUbwoofere: Ting jeg enda ikke forstår

Har et par ting om subwoofere som jeg ikke er helt sikker på:

1. Enkelte subwoofere har to linjeinnganger. Hvorfor? Trenger ikke en sub bare ett enkelt monosignal?

2. Det finnes ofte en bryter bak på subwooferen der man kan snu fasen (?) 180 grader. Hva er poenget med dette?

3. Delefrekvens. Hvilken gevinst får man ved å endre denne?

Sikkert dumme spørsmål, men greit å kunne få skikkelig svar på dette.

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: SUbwoofere: Ting jeg enda ikke forstår

Sitat Opprinnelig postet av Theater
    Har et par ting om subwoofere som jeg ikke er helt sikker på:

1. Enkelte subwoofere har to linjeinnganger. Hvorfor? Trenger ikke en sub bare ett enkelt monosignal?

2. Det finnes ofte en bryter bak på subwooferen der man kan snu fasen (?) 180 grader. Hva er poenget med dette?

3. Delefrekvens. Hvilken gevinst får man ved å endre denne?

Sikkert dumme spørsmål, men greit å kunne få skikkelig svar på dette.
    Absolutt ingen dumme spørsmål.

Tror dog jeg kan svare på første spørsmålet. Det kommer jo bass signaler fra begge stereo kanalene.

Tar jeg helt feil der så håper jeg noen retter meg

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig trenger subben kun et mono-signal, det er jo (som regel) bare en høyttaler. Men på de forsterkere som ikke har egen linjeutgang for sub (alle moderne hjemmekinoforsterkere har det), så kan man ta et vanlig stereo-signal fra kilden eller via forsterkeren, og plugge i begge to, slik at man får med bassen fra begge kanalene. Disse legges da sammen i subben.
    Men nå er det vanligste å bruke sub-utgangen på forsterker, og dermed mono. Da bruker man gjerne et Y-ledd, for å koble til både høyre og venstre. Det er ikke nødvendig egentlig, men kan være en fordel pga. to ting. Det ene er at siden de to da legges sammen, blir lydnivået litt høyere. Men dette er veldig forskjellig fra merke til merke på subben. Noen merker har nesten ikke forskjell, mens andre har betydelig volumforskjell, og bør bruke Y-ledd.
    Den andre tingen er at man da får gjordet den "åpne" kontakten, for denne kan ellers virke som en liten antenne, og fange opp støy.
    Fasebryteren settes til innstillingen som gir mest/best lyd i lytteposisjon. Den er der fordi lyden kan "fase ut" seg selv, dvs en bølge blir reflektert, og treffer en annen, og totalresultatet blir at lyden blir svakere/borte. Det kommer ann på rommets dimensjoner, møblering, og plassering av subwoofer.
    Delefrekvens-bryteren brukes for å bestemme hvor høye frekvenser subben skal spille. Det vil si at hvis høyttalerene spiller ned til f.eks. 80 Hz, så er det dumt at subben spiller noe særlig over 80 hz, for da blir det gjærne "grumsete" lyd, eller at lydene interfererer med hverandre (som nevnt tidligere). Rundt 70-90 Hz er ofte vanlig. Den bør justeres slik at man ikke tydelig kan høre overgangen fra høyttalerene til subben, altså at subben "tar over" i det høytaleren ikke spiller dypere. Det samme gjelder egentlig volum. Ikke skru opp for høyt.

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Jamo SW-505E subwoofer med to innganger. Den ene er merket "Left/Mono". Bør jeg allikevel bruke et Y-ledd? Og hvis ikke, er det noen annen måte å jorde den andre inngangen?

-Audun

Intermediate Zamot sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare å bruke den inngangen det. Da er ikke jording så viktig. Det er viktigere hvis lydnivået synes for lavt. Selv bruker jeg Y-ledd, og det er veldig liten forskjell. (Muligens litt høyere/presis lyd, men det er vanskelig å si..)
    Men noen subber er som sagt annerledes, og har så lavt nivå at man nesten bør ha y-ledd. Men hvis du synes lyden er bra, så hadde jeg ikke hastet til butikken for å kjøpe det.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zamot
    Delefrekvens-bryteren brukes for å bestemme hvor høye frekvenser subben skal spille. Det vil si at hvis høyttalerene spiller ned til f.eks. 80 Hz, så er det dumt at subben spiller noe særlig over 80 hz, for da blir det gjærne "grumsete" lyd, eller at lydene interfererer med hverandre (som nevnt tidligere). Rundt 70-90 Hz er ofte vanlig. Den bør justeres slik at man ikke tydelig kan høre overgangen fra høyttalerene til subben, altså at subben "tar over" i det høytaleren ikke spiller dypere. Det samme gjelder egentlig volum. Ikke skru opp for høyt.
    Dette er bare en del av sannheten, og vil som regel gjelde for musikkavspilling. I noen oppsett (spesielt med relativt små front-høyttalere) vil Surround-forsterkeren dele bass-signalet under en viss frekvens (typisk 80-100Hz) vekk fra fronthøyttalerne og over i subwooferen. I tillegg har Low Frequency Effect-signalet (LFE) i 5.1 filmlyd faktisk et frekvensområde som går opp til 120Hz, og med en subwoofer tilkoblet er det bare denne som gjengir dette signalet. Derfor bør man i noen tilfeller IKKE sette en lav delefrekvens på subwooferen, men overlate frekvensinndelingen til Surround-forsterkeren. Ellers risikerer man å miste lydinformasjon som er viktig for opplevelsen.

Jeg mener (som flere andre) at en enkelt subwoofer for å håndtere all dypbass er sub-optimalt.

Det er bedre med bassterke fronthøyttalere (som håndterer høy effekt og går dypt), en surroundforsterker som fordeler LFE-signalet til de to fronthøyttalerne, og selvsagt kraftig effektdel til fronthøyttalerne. Slik unngås de fleste grums- og faseproblemer, og man kan klare seg UTEN subwoofer.

Enda bedre er likevel de ovennevnte bassterke fronthøyttalerne sammen med en subwoofer som BARE håndterer LFE-signalet. I et slikt oppsett trenger ikke forsterkeren å fordele lyd til andre kanaler enn de tiltenkte, og interferens og grums er en saga blott.

Noen sverger til 2 til 4 subwoofere i tillegg til de andre høyttalerne, men det krever ekstreme evner til å tune plasseringen av alt i rommet for igjen å unngå grums, faseforskyvning og interferens.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Enda bedre er likevel de ovennevnte bassterke fronthøyttalerne sammen med en subwoofer som BARE håndterer LFE-signalet. I et slikt oppsett trenger ikke forsterkeren å fordele lyd til andre kanaler enn de tiltenkte, og interferens og grums er en saga blott.
    Enig. Alle høyttalerne i min hjemmekino spiller meget dypt og er definert som BIG i menyen på receiveren. Subben spiller da kun det tiltenkte LFE signalet. Men man skal være klar over at denne løsningen stiller store krav til forsterkerkraft.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt om plassering av hjemmekino-subwoofer

I stereo-verdenen var det slik at subwoofer ble sett ned på. Grunnen til dette var at den i prinsippet var en mono-komponent, og dermed teoretisk fjernet bredde fra lydbildet. I praksis er det slik at mennesket ikke kan skjelne retning på lyd under omtrent 80Hz. Derfor ble subwoofere også laget slik at de delte frekvensen ved 80Hz og sendte lyden over 80Hz videre til hovedhøyttalerne, mens lyden under 80Hz ble sendt til subwooferen. Slik kunne man klare seg med mindre fronthøyttalere og plassere den store basskassen mer fritt et annet sted i rommet.

Med 5.1 surround-lyd har plasseringsvennligheten endret seg. LFE-signalet går helt opp til 120Hz, og lyden i området fra 80Hz til 120Hz kan vi oppfatte retningen på. Derfor er plasseringen av en hjemmekino-subwoofer i forhold til lytteposisjon mer kritisk enn den tradisjonelle stereo-subwooferen. Den bør plasseres nærmest mulig linjen fra lytteposisjon til senter på kinobildet. Gjerne under/ved siden av senterkanal-høyttaleren.
    Man vil ikke ødelegge lydbildet totalt ved å plassere subwooferen et annet sted (typisk ut mot siden av rommet), men bassens plassering i lydbildet vil bli mindre definert, siden ørene vil bruke de høyere basslydene (over 120Hz) fra de andre høyttalerne til å skape en psykoakustisk illusjon av hvor bassen burde komme fra.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som en annen skrev tidligere: Subwooferen bør plasseres der det er mest Cola og potetgull flekker (i lyttepossisjon), så beveger du deg rundt i rommet for å høre hvor lyden fra suben låter best. der lyden er best plasserer du den. På denne måten får du max utbytte i din vanlig lyttepossisjon.
    Jeg er også av den oppfatning at de fleste subwoofere ikke har noe i et stereo oppsett å gjøre. Gode fullfrekvens høyttalere med riktig forsterker låter mye bedre. Jeg har hørt subwoofere som spiller musikk på en troverdig måte men disse har enten kostet for mye, eller så har det gått på bekostning av egenskapene i hjemmekinoen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra informasjon å ta med seg

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    så beveger du deg rundt i rommet for å høre hvor lyden fra suben låter best.
    Det beste blir å krype på alle "fire" med hode i sub høyde. Med en liten mulighet for å se noe mentalt forstyrret ut når man letter etter beste plass. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør kanskje få noen til å stå og holde suben der man normalt har hodet i lytteposisjon også da, med fare for at denne stakkaren muligens blir noe sliten i armene dersom vi snakker om en seriøs sub...

:lol:

Newcomer HAYFAY sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva gjør man dersom man kun har to innganger på en sub, men bare en fra prosessor? Blir det fullt av ledd og annen hikkemikk da eller?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HAYFAY
    Hva gjør man dersom man kun har to innganger på en sub, men bare en fra prosessor? Blir det fullt av ledd og annen hikkemikk da eller?
    Et y-ledd ja.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om en JM Lab sub Utopia her. 98 modell. Selger anbefalte meg en synergic research (skrives det ikke slik da?) kabel til 2k for 3m. Syntes det høres litt borti natta ut egentlig. Og ikke bare det, men skal jeg liksom legge rundt 2k i et skikkelig y ledd også da?

Da må det jo nesten være bedre å kjøre en kabel til 500 kroner, og heller legge de ekstra pengene i en enda bedre sub.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er snakk om en JM Lab sub Utopia her. 98 modell. Selger anbefalte meg en synergic research (skrives det ikke slik da?) kabel til 2k for 3m. Syntes det høres litt borti natta ut egentlig. Og ikke bare det, men skal jeg liksom legge rundt 2k i et skikkelig y ledd også da?

Da må det jo nesten være bedre å kjøre en kabel til 500 kroner, og heller legge de ekstra pengene i en enda bedre sub.
    Ta kontakt med en seriøs bilstereo butikk (og da snakker jeg ikke om biltema), de har billige y-ledd. Bilstereo kabler er generelt godt støydempet og bør fungere utmerket. Jeg bruker selv et slikt ledd fra monster sammen med en subwoofer kabel fra TaraLabs.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke du en ganske vanvittig sub. Syntes jeg leste det i lydogbilde. Du hadde fått en god del avslag på den pga riper eller liknende!??!

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde ikke du en ganske vanvittig sub. Syntes jeg leste det i lydogbilde. Du hadde fått en god del avslag på den pga riper eller liknende!??!
    Den er ingen ting i forhold til din.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er ikke min enda! men den har veldig lyst! hehe Tror jeg får ete nudler og få meg den altså!! Skal høre om jeg kan få et lån på jobben i morgen! hehe

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •