SUbwoofere: Ting jeg enda ikke forstår - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 28 av 28
    Newcomer HAYFAY sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Hvis du har (som du selvfølgelig har) sett ringenes herre og vet hvordan Gollum er med hensyn til ringen, så vet du hvordan jeg har det i disse dager! hehehe

Jeg har blitt helt matrealist. Klarer nesten ikke sove, må på nettet og se på ting jeg har lyst på hehe

Intermediate SnOopy sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hi-Fil
    Et y-ledd ja.
    Du trenger ikke alltid å bruke Y-ledd. Om du bruker Y-ledd kan du få en heving av volum på 3-4db mot bruk av en RCA kontakt.

Dvs. Y-ledd brukes/kan brukes om du har problemer med lavt nivå på signalet til sub-en. Du trenger ikke bruke det for effekten sin del. Forsterkeren i sub-en lever ikke mer Watt av den grunn, bare høyere lyd på lave volum innstilling.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei
    Ser at Monster har Y-Ledd til 198.Ser ut til å være bra kvalitet.
    Kjøpte selv en Monster Sub kabel for noen år siden og da fulgte Y-Leddet
    med.

http://www.interconnect.no/hifi/hifi_index.html

Se under "Monster THX"

AE

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    211
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fronthøgtalarane eg skal ha meg, Canton Le-109 spelar Frequency response 20...26.000 Hz og suben, Canton AS50 SC, har Frequency response 20...150 Hz Crossover frequency 25...150 Hz (adjustable)

Hvor bør jeg da stille delnings frekvensen?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en sub med to innganger (hvorav den venstre er merket for monobruk) og har to sub-utganger på receiveren. Vil det være noen vits i å kjøre dobbel kabel bortsett fra en eventuell nivåøkning?

Har ikke noe problem med for lavt nivå, når receiveren er satt til 0 db for sub, har jeg volumkontrollen på sub'en på ca. kl. 10. Volumet er kalibrert med SPL-meter.

-Audun

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jerudi
    Fronthøgtalarane eg skal ha meg, Canton Le-109 spelar Frequency response 20...26.000 Hz og suben, Canton AS50 SC, har Frequency response 20...150 Hz Crossover frequency 25...150 Hz (adjustable)
    Hvor bør jeg da stille delnings frekvensen?
    Hva slags innstillinger har forsterkeren? Hvordan fordeler den lyden fra de ulike kanalene?
    Min mening er at i det generelle tilfellet settes delefrekvensen på subben så høyt som mulig (150Hz i ditt tilfelle), så lar du forsterkeren ta seg av filtreringen. Spesielt LFE-signalet kan strekke seg opp til 120Hz. Hvis dette signalet alltid sendes til subben (såfremt denne er tilkoblet), vil en høy delefrekvens på subben være en forsikring om å få med hele LFE-signalet.
    MEN: Hvis du har plasseringsproblemer med subben, vil du med frekvenser over 80Hz kunne høre hvor subben er plassert. Da vil det kanskje være bedre å filtrere ved 80Hz for ikke å la skjev plassering av subben ødelegge lydbildet.

Med dine bassterke fronthøyttalere vil det beste være å sette opp forsterkeren slik at subben BARE gjengir LFE-signalet (diskret gjengivelse av alle kanaler). Da slipper man faseproblemer i delefrekvensområdene. Får du plassert subben nær den langsgående midtlinjen i rommet (linjen som går fra senterkanalen til optimal lytteposisjon) vil det være uproblematisk å kjøre med delefrekvensen på 150Hz.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg har en sub med to innganger (hvorav den venstre er merket for monobruk) og har to sub-utganger på receiveren. Vil det være noen vits i å kjøre dobbel kabel bortsett fra en eventuell nivåøkning?

Har ikke noe problem med for lavt nivå, når receiveren er satt til 0 db for sub, har jeg volumkontrollen på sub'en på ca. kl. 10. Volumet er kalibrert med SPL-meter.

-Audun
    Dette kommer an på hvordan subben er konstruert. Regner med at høyttalerelementet i subben har en enkel spole og at effektforsterkerdelen er ren mono. Forforsterkerdelen gjør sannsynligvis en addering av de to signalene, noe som gjør at du ved å bruke y-ledd/dobbel kabel får dobbelt så høye pulser inn i effektforsterkeren ved samme nivåinnstilling. Med andre ord må du da justere ned nivået noe. Slik jeg ser det, kan du fint kjøre med bare en kanal hvis subben er konstruert slik.
    Likevel kan det være at en uteminert forforsterkerinngang mottar støy (fungerer som en slags antenne), og adderer denne til signalet. For å forsikre seg mot dette kan det likevel være lurt med et y-ledd. Her lønner det seg å bruke ørene for å finne ut om det er mer støy hvis den ene inngangen på subben er uterminert.

Forutsetter selvfølgelig at de to sub-utgangene gir samme signal fra forsterkeren. Hvis de derimot har henholdsvis bass for venstre og høyre kanal vil det selvfølgelig være dobbel kabel som er det riktige, ellers vil man miste deler av lydbildet.

Intermediate cdrom sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth
    Jeg har en Jamo SW-505E subwoofer med to innganger. Den ene er merket "Left/Mono". Bør jeg allikevel bruke et Y-ledd? Og hvis ikke, er det noen annen måte å jorde den andre inngangen?

-Audun
    Jeg har også denne subben, jeg kjører to ledninger fra forsterker til sub, da jeg har 2 sub utganger på forsterkeren. Er du fornøyd med din Jamo?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •