Syk vandring på basselement....? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 48 av 48
    Intermediate Elemental Studios sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Christianrr
    Jeg har hatt akkurat det samme problemet med en del Røyksopp sanger! Litt underlig. Har testa på 3 forskjellige systemer, det samme skjer på alle sammen.
    Røyksopp skiva (den første) inneholder MYE dypbass du ikke får med deg på vanlige konstruksjoner. Med BEL'ene mine ligger det masse bassinfo et godt stykke under hva de klarer å gjengi, og også her vandrer elementene relativt mye, ikke ute av kontroll, men du ser de forsøker å gjengi noe de ikke klarer...

For en stund tilbake hadde jeg Proson Stratego top10 og en DIY 2x12" sub drevet av 1200 watt rms. Jeg fikk da med meg masse informasjon i bånn som er fullstendig fraværende nå...

Passer bra at jeg ikke er no fan av elektronica

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Infected Mushroom - Never Never Land
    Infected Mushroom - Overload

Disse to sangene har jeg samme fenomenet på... Forresten to utrolig fete sanger.

Har en Marantz SR7200 og Jamo D590.
    Hadde samme tingen med de gamle Pioneerene mine, og D570 som jeg har bak. Og med min gamle Sony-reciver.

Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jøsses, dette hadde jeg helt glemt. :razz:

Christianrr: På hvilke sanger var det du opplevde dette på ssx3? Er en del sanger der som kan gå ganske dyp noen ganger.

Snedig å se at det er såppas mange som erfart dette selv da.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med dypbass i bassreflekshøyttalere er ganske spennende. Under avstemmingsfrekvensen spiller høyttalerne omtrent som om de skulle stå i en åpen baffel, altså udempet og med full akustisk kortslutning, som betyr at man ikke hører noe fordi lyden fra porten og membranen kansellerer hverandre. Sånn sett vil en lukket boks produsere mer dypbass, men er som regel mye mindre følsomme, og krever dermed mye mer effekt for å gi samme lydtrykk ved "normale" bassfrekvenser i forhold til bassrefleks. En lukket kasse vil ikke få akustisk kortslutning.

Når det gjelder forsterker og bass, så er det mange som oppgraderer til kraftigere forsterker og opplever mindre elementvandring. Grunnen er da at forsterkeren i større grad klarer å holde elementsvingningene under kontroll. For forsterkeren skal ikke bare drive elementene ut, de skal hente dem inn igjen også. En kraftig forsterker vil gi korrekt bass der en liten mister kontrollen, og lar elementene leve sitt eget liv...

Når alt dette er sagt: Det er mange innspillinger som har dypbassinformasjon som man ikke er klar over. CD-mediet har ikke noen innebygget subsonic-filter, og kan i prinsippet inneholde dypbassinformasjon helt ned til 0Hz. Men det er tvilsomt at du hører det. Selv ved 20Hz hører ørene lite, og det man oppfatter av dyp subbass her er mer taktil (som vibrasjoner direkte på kroppen/huden) enn lyd som oppfattes gjennom ørene.

Newcomer Anima sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det samme skjedde meg meg nå nettop, hørte på missy elliot mens jeg ryddet, så hoppet elementene mine ut til maks utslagslenge.. helt ut av det blå, uten bass :lol:

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M
    Jøsses, dette hadde jeg helt glemt. :razz:

Christianrr: På hvilke sanger var det du opplevde dette på ssx3? Er en del sanger der som kan gå ganske dyp noen ganger.
    Det var ihvertfall Poor Leno - Røyksopp...

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Egentlig genial metode for å spille inn høytalere??? Lave volum og masse bevegelse. Man kan sette på repeat over natten på lave volum - og vips!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    52
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    slik er det på mange sanger jeg hører på! har en gammel pioneer a- 401 å cv v12f

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •