Syk vandring på basselement....? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Intermediate Jan A M sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Som mange sier har det nok mye med forsterkeren å gjøre. Jeg husker da jeg testet JMlab Cobalt 816S på Hifihuset, på en Yamaha RXV-740RDS, at det så ut som elementene holdt på å hoppe ut, selv om jeg satt på tre meters hold. Når jeg spiller grisehøyt med dem hjemme, på Arcam ARV200, er det nesten umulig å se bevegelse om man ikke går tett innpå dem.
    Ja, men hvorfor skjer det også når det IKKE er bass???

Edit: Ja som sagt tidligere: hvis ikke det viser seg at det faktisk er veldig dyp bass da, som jeg ikke har hørt på noe anlegg tidligere.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Elementene bare "beveger" på seg ved så lave Hz, det en må være forsiktig med er at dem ikke bånner!
    Men det er nesten ingen elementer som greier SPL ved så lave toner, men dine ruller nok av ved en 32Hz og greier nesten ikke gjengi noe særlig db under dette nivået.

Har du sub?
    Ja jeg har sub, men bruker ikke den sammen med dette anlegget. Når jeg spiller av de samme sangene på suround anlegget (med suben) så er det heller ikke tegn til at det skal være bass i de partiene som jeg spekulerer på.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det samme "subsonisk" problem på andre kilder? problemet kan vel like gjerne skyldes feil i d/a konvertering i dvd/cd spiller og forforsterker trinn også, ikke nødvendigvis bare pga strøm resurser eller feil i forsterkerens utgangs trinn.

Ville prøvd andre komponenter kilder/innganger osv , for å eventuellt få eliminert feilkilder.

Jeg var borte i en Simple Minds cd der bass elementene flyttet seg med store utsving med ca 1 Hz, men det var bare på det ene tracket.

har også sett tilsvarende problem i andre sammenhenger det kan ligne på den beryktdede subsonisk tilbakemelding med bruk av platespiller. (kan få hele lytterommet til å riste i egenferekvens.) Man har også noe som kalles selvsving i forsterkere noe som lett fører til brendte forsterker komponenter , men det fåregår vel som oftest i de høyere frekvensene.

Problemet i tilegg til bånning av elementene, er at høytaler spoler som svinger ut i ytterstillingene uten å bevege seg i magnetfeltet ved tilnermet likestrøm ikke produserer noen annen motstand enn den ohmske motstanden utifra lengden av spoletråden. Nesten all tiført effekt blir til varme i høytaler spolen som derfor fort oppvarmes og kan til slutt brenne av.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Er det samme "subsonisk" problem på andre kilder? problemet kan vel like gjerne skyldes feil i d/a konvertering i dvd/cd spiller og forforsterker trinn også, ikke nødvendigvis bare pga strøm resurser eller feil i forsterkerens utgangs trinn.

Ville prøvd andre komponenter kilder/innganger osv , for å eventuellt få eliminert feilkilder.

Jeg var borte i en Simple Minds cd der bass elementene flyttet seg med store utsving med ca 1 Hz, men det var bare på det ene tracket.

har også sett tilsvarende problem i andre sammenhenger det kan ligne på den beryktdede subsonisk tilbakemelding med bruk av platespiller. (kan få hele lytterommet til å riste i egenferekvens.) Man har også noe som kalles selvsving i forsterkere noe som lett fører til brendte forsterker komponenter , men det fåregår vel som oftest i de høyere frekvensene.

Problemet i tilegg til bånning av elementene, er at høytaler spoler som svinger ut i ytterstillingene uten å bevege seg i magnetfeltet ved tilnermet likestrøm ikke produserer noen annen motstand enn den ohmske motstanden utifra lengden av spoletråden. Nesten all tiført effekt blir til varme i høytaler spolen som derfor fort oppvarmes og kan til slutt brenne av.
    Kilden jeg har brukt hittil har vært pc´en, kobla den til suround anlegget da jeg testa det også. Men det kan godt hende du er inne på noe.

Er det noen som har mulighet til å teste "smooth criminal" på sitt anlegg og som kan fortelle meg om det er veldig dyp bass på denne sangen da? Så dyp at jeg faktisk ikke har lagt merke til det. For er det ikke det, så er det ikke musikken vel?

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan prøve den imorgen, så får vi se om det er tilfellet

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan prøve den imorgen, så får vi se om det er tilfellet
    Fint. Skal se om jeg finner noen andre sanger som dette skjer på også, men det må nok vente til i morgen det og. :wink:

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet nettopp The Prodigy med Wind It Up, merket verken noe særlig til dypbass (hele plata slo meg ærlig talt som en ganske slapp produksjon) eller elementvandring.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Testet nettopp The Prodigy med Wind It Up, merket verken noe særlig til dypbass (hele plata slo meg ærlig talt som en ganske slapp produksjon) eller elementvandring.
    He he, nei det er vel ikke alle som liker prodigy.

Uansett, det er vel bare som folk sier her da, at elementene prøver å gjenngi frekvenser som er lavere en det de klarer. Det er bare det at dette "fenomenet" av og til også forekommer i tilfeller hvor det ikke skal være bass da. Men det er vel bare noe rart...

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp produksjon som i lite dynamikk. Plata er da underholdende til tider.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hor i låta "Smooth Criminal" er det du merker det?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hor i låta "Smooth Criminal" er det du merker det?
    Det er hele sangen faktisk, Du har trommene, det gir utslag på elementene, men samtidig beveger de seg rolig ut og inn hele tiden oftere enn tromme slagene hvis du skjønner. :roll:

Edit: Ser ganske tøft ut da, elementene beveger seg rolig ut og inn mens musikken har masse trykk og kjappe trommeslag....

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jan A M

Kilden jeg har brukt hittil har vært pc´en, kobla den til suround anlegget da jeg testa det også. Men det kan godt hende du er inne på noe.

Er det noen som har mulighet til å teste "smooth criminal" på sitt anlegg og som kan fortelle meg om det er veldig dyp bass på denne sangen da? Så dyp at jeg faktisk ikke har lagt merke til det. For er det ikke det, så er det ikke musikken vel?
    Høres på meg ut som om du hører på elendig encodede MP3er, eller har et lydkort som gjengir lavfrekvent støy fra andre komponenter i PCen din. Neppe gunstig for høyttalerne.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vanskelig for å tro at dette er noe som hører til originalinnspilling ja!
    Men prøv å brenn av og kjør det i CD/DVD-spilleren og se om det samme fenomenet oppstår da!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den er grei, takk for hjelpa uansett da. :wink:

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har akkuratt det samme problemet med en gammel yamaha dritt

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]har akkuratt det samme problemet med en gammel yamaha dritt
    Det er ikke akurat ett problem da. :roll:

Active Christianrr sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt akkurat det samme problemet med en del Røyksopp sanger! Litt underlig. Har testa på 3 forskjellige systemer, det samme skjer på alle sammen. Riktignok hadde alle tre anleggene samme lydkilde (ipoden min) så jeg trodde lenge problemet lå der. Men så kjøpte jeg meg ssx3 på playstation 2 og akkurat det samme fenomenet oppsto. Elementet slo sakte frem og tilbake under noen partier av sangene. Jeg tror rett og slett innspillingene er sånn på noen sanger! Utrolig teit egentlig, da dette verken føles fysisk eller er hørbart.

Intermediate Britax sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,464
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har akkurat samme "problemet" på enkelte sanger på mitt anlegg og. merket det første gang på en eldre absolute music plate, love shine a light av Katrina and the waves. ser det på enkelte andre sanger når jeg drar på litt.

Cd-spiller er Denon DVD-1920 og forsterker er NAD 317.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har også merket meg dette fenomenet på noen låter/cd`er. Hos meg er det uten unntak cd`er med house/trance som er originalinnspilt på vinyl og deretter utgitt på cd. Likner på fenomenet jeg opplevde i "gamle dager" med platespiller. Kvalitetsproblemer med innspillingen kanskje?

Newcomer Håvard90 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, morsomt fenomen det her.. morsomt og farlig. Vær forsiktig med slike innspillinger, spesielt hvis forsterker ikke er kraftig. Har vært borte i det samme! Før hadde jeg Eltax Millennium 500 på Eltax AVR-800 forsterker.. (jaja :/) på enkelte sanger kunne det være så ille at hele høytaler tårnet vippa fram og tilbake på grunn av disse bevegelsene. Stor høytaler lite effekt gjør tydeligvis ikke ting bedre..

I dag kjører jeg ONKYO TX-SR602E på noen Infinity Beta 50. Testet den sangen med det værste tilfellet av dette i stad, og var ikke like ille nå.. Men var snev av det. Så testet jeg en annen innspilling av samme sang, og der var alt som det skulle.

Min teori er at det i mange tilfeller er signalstøy i lave frekvenser på enkelte innspillinger/konverteringer som skaper dette fenomenet. Uansett, vær forsiktig.. har dog ikke klart å ødlegge de gamle eltax'a på dette selv om de har fått gjennomgå.. Men er nok lite sunt for høytaler..

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •