Test av Audiovector Mi3 og Velodyne sub

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Test av Audiovector Mi3 og Velodyne sub

Var innom HifiCenteret her om dagen og fikk skikkelig demo både i surround og stereo med og uten sub. Oppsettet i stereo var Audiovector Mi3, som jeg har hatt lyst på lenge, i tillegg lå det en liten sub i et hjørne. Det viste seg at den "lille" subben ga fra seg stor lyd! Ble helt syk! Det var Velodyne 10 tommer servokontrollert med 6 cm slaglengde og 1000 watt rms. Det var akoratt slik stram bass med sykt trøkk som jeg har lett etter. Men det koster, 14k for Audiovector og 13k for sub.

Fikk høre gitarsoloen fra Nils Lofgren med Keith Don't Go, Acoustic Live. Anbefales! Helt sykt! Spillte også Drumduo med Marilyn Mazur. Denne er også helt vill.

Elsker lyden i audiovector, derfor lurer jeg på om noen har forslag til DiY byggesett med lignende lyd. Har lurt litt på ProAc 2.5 Clone. Noen som har erfaringer med denne?

Mitt oppsett nå er Seas Argon MkII sammen med 2 stk AVbass med Vifa 12" fra Eltek. Bruker også det aktive delefilteret. Synes det spiller bra, men trenger snart en oppryddning, kassene tar mye plass.

Evt. bytte ut Argon med Exact og brukes sammen med Vifa 12". Kan denne sammenlignes med Audiovector Mi3 eller blir det mer "engelsk lyd" her? Trenger noe som spiller det meste, alt fra Mari Boine til Metallica!

Innspill mottas med takk!

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei Okka by. 8)

ProAc 2.5 clone: http://avforum.no/forum/viewtopic.php?t=6959

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må bare skrive litt svar på dette. Jeg har selv testet fullt 5.1 oppsett med Audiovector Mi3 Super i front, AV3Ci Super senter og Mi1 Super bak, med Velodyne SPL 1000 II som sub. For meg er det nettopp de gulvstående Mi3 Super og subwooferen SPL 1000 II som imponerer. Og jeg vil føye til: De yter helt klart best på musikk. Så for dem som prioriterer kvaliteten i forhold til musikk kan jeg anbefale begge disse produktene. Til film må jeg si at jeg er litt mer forbeholden i 5.1. Det er noe med at diskanten som er fremtredende i stereo går over fra fremtredende til skjærende når man går på med kraftig filmlyd. Det er senteren som lider mest. Jeg forsøkte å kjøre uten senteren AV3Ci Super, altså med phantom senter, og da ble det mye bedre i diskanten. Skal Audiovector Mi3 brukes til film vil jeg altså anbefale å kjøre uten senteren. Subwooferen SPL 1000 II går dypt og spiller svært presist. Kombinasjonen av denne og Mi3 integrerer på en måte jeg ikke har hørt før. Det er helt sømløst. 10-toms elementet går dypt og presist og trykker bra... Inntil et visst punkt. Jeg synes ikke denne subwooferen gir det maksimale på film. Den blir rett og slett ikke fysisk nok. Jeg kjører fortsatt denne subwooferen i mitt oppsett, og gruer meg til å returnere den, men den er ikke mitt førstevalg på film. Men det er et glitrende valg for dem som har liten plass, for som du sier er det mye lytd fra en liten boks. Det er ikke for ingenting at Velodyne har kalt denne serien for SPL: Small Plays Loud.

Når det gjelder lyden generelt i Mi3, så har jeg bare erfaring fra modellen over, Mi3 Super. Men jeg opplever bassen og mellomtonen som dynamisk og god. Med riktig avstand til bakveggen går bassen dypt og kraftig uten å bli boomete og upresis. Mellomtonen er som sagt også dynamisk og flott, og selv om jeg har hørt enda bedre holografi i mellomtonen, så er det vel bare B&W 703 som jeg ut fra erfaring kan si gir en bedre mellomtone. Jeg tror egentlig at SilverFlute-utgaven av AVforums pågående byggeprosjekt BEL vil ha mange av Audiovectors gode kvaliteter. Og med bånddiskant burde vi unngå den pågående diskanten som jeg mener er Audiovectors største svakhet. Her er en lenke til BEL-prosjektet (mange sider, men slik blir det gjerne når innholdet er interessant ):
    http://www.avforum.no/forum/viewtopic.php?t=10004
    Her er en skisse hentet fra denne postingen:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...838329#6838329

Og her er rapport fra siste del av byggeprosessen:
    http://www.avforum.no/forum/viewtopi...838471#6838471

Følg med videre. Tror du vil finne BEL-prosjektet interessant i forhold til de kravene du stiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    38
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for goe synspunkter!