Plassering av bakhøyttalere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Plassering av bakhøyttalere

Heisann!

Bakhøyttalerne jeg vurdere å kjøpe er 90 cm høye. Hvilket betyr ørehøyde når jeg sitter, enten i stolen eller i sofaen.

Hva har dette å si for lydopplevelsen? Har hørt at mange sverger til å ha høyttalerne høyt, så hva vil det ha å si, lydmessig, når høyttalerne er under ørehøyde?

Burde jeg vurdere mindre høyttalere til å henge opp på veggen?

Rommet er 10kvm, kvadratisk rom(joda, skulle gjerne sett at jeg kunne bruke et større rom, men da sitter jeg sjelden alene), hvor TV-delen er på kortsiden. Kan vel sammenlikne det med et rom som er 2,15 * 2,15.

Har for tiden ikke store rommet, men senere når sitteposisjonen er lenger fra bakhøyttalerne, hva har det å si at bakhøyttalerne bare er 90cm høye?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var dårlig med svar på denne.

Ingen som har kunnskaper om dette?

Newcomer Typhoon7 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    201
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Haugen
    Det var dårlig med svar på denne.
    Ingen som har kunnskaper om dette?
    Lett å gå i utålmodighetsfella... Det har ikke gått et døgn en gang siden du postet. Litt lenger bør man kunne vente på svar...

Here we go: Det som er vanskeligst med bakhøyttalere i små rom er å få nok avstand mellom høyttaler og ører. Kommer de for nærme blir det nemlig veldig påtrengende hvor høyttaleren står, og man får ikke opplevelsen av at lyden omgir en. Det er vel hovedgrunnen til at man vil ha høyttaleren høyt oppe på veggen. Da kommer den utenfor ørets nærfelt nesten uansett hvor man sitter.

Jeg har tidligere opplevd gode surroundoppsett i små rom med gulvstående bakhøyttalere. Og så lenge de står plassert litt bakenfor lytteposisjon, og lytteposisjon har like stor avstand til hver av bakhøyttalerne, så fungerer det ganske så godt.

MKen du sier du har et rom på 10 kvm, og deretter at rommet er 2,15x2,15? Det henger vel ikke helt sammen. Hva er det jeg ikke har fått med meg her?

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    MKen du sier du har et rom på 10 kvm, og deretter at rommet er 2,15x2,15? Det henger vel ikke helt sammen. Hva er det jeg ikke har fått med meg her?
    Han mener sikkert 10 kubikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delen jeg har til disposisjon kan sammenliknes med et rom som er 2,15*2,15 kvm stort.

Skjønner?

Begynner å tvile på anlegget. Rommet er muligens for lite og jeg er ikke egoistisk, så jeg vurderer en 2-seters sofa foran TV'en, men da blir bakhøyttalerne for nærme sofaen og lytterne.

Dessuten er ikke personen jeg bor sammen spesielt glad i lydene, bor i et vertikaldelt leilighet og det hele er av tre.

Så jeg stiller meg spørsmålet: Er det virkelig verdt 15000,-?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett om du plasserer ht bak deg eller oppunder taket....bør avstanden være lik som til front! Bakhøytalere i nakken er en for jæv***** opplevelse :evil:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,183
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe..

Har så inderlig lyst på et nytt anlegg, og må diskutere dette med noen som ikke har tenkt å selge meg et.

Hvor viktig er det må gode og 90cm høye bakhøyttalere?

Holder ikke med to små som kan henge? Mener da det lille jeg har nå er godt nok. Mener det er viktig å få lydopplevelse og det får jeg med det små jeg har nå. Ja, de er veldig små.

Hva har enda større bakhøyttalere å si egentlig?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •