8 Ohm på front, 6 Ohm på surround?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

8 Ohm på front, 6 Ohm på surround?

Jeg har hatt et par Monitor Audio Studio 20 høyttalere i mange mange år, og har opp i gjennom årene også gjort noen inngrep på dem, bl.a. byttet ut delefilterkomponentene med mye bedre versjoner.

Nå er jeg i ferd med å bygge ut til surround lyd, og i den forbindelse hadde jeg tenkt å kjøpe MA Silver series bakhøyttalere og senter.

Men Studio 20 er 8 Ohms høyttalere, mens disse nye Silver series er 6 Ohms høyttalere.

Jeg kunne selvsagt selge Studio 20 høyttalerene og bytte i andre hvis Ohm forskjellen er et problem, men grunnen til at jeg vil beholde dem(og derfor også bygge ut med flere MA høyttalere), er at de låter som de 20000,- + høyttalerene de en gang var fortsatt, selv om de har noen år på baken, og jeg ville ikke få særlig mye igjen for dem, fordi de p.g.a. diverse forsøk fra min side på å "pusse dem opp" utvendig ikke ser særlig bra ut lenger.
    Men lyden er altså verd mye mer for meg i bruk enn det jeg ville få igjen for dem, og jeg er ikke akkurat stinn av gryn for øyeblikket heller.

Beklager at alle innlegg jeg lager er så lange - jeg pleier bare alltid å forklare litt rundt ting...

Uansett - spørsmålet mitt er egentelig om det vil medføre et problem å ha 6 Ohms høyttalere bak/senter, og 8 Ohms hovedhøyttalere?

Forsterker vil bli en Arcam AVR300.

Følsomheten på høyttalerene vil være temmelig lik, ca. 90db på front og 89db på de nye surround.

Newcomer Terra-walker sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Sted
    Trondheim
    Poster
    210
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar - tror jeg ble litt klokere.

Hvis jeg prøver å sammenfatte det som sto, så er det å 'blande' ikke den beste løsningen, men burde ikke være noe problem så lenge man matcher følsomheten og kan kompensere nivå i surround receiveren - og i dette tilfellet er det jo 6 mot 8 Ohm, ikke 4, så kanskje ikke et så stort problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har blandet flere ht med ulike ohm med ok resultat, så lenge forsterkeren makter det, og instiller så en får likt lydnivå. Disse oppgitte ohm tallene tror jeg man skal ta med en klype salt, slik som med de oppgitte watt-tallene på surruondforsterkerne.

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: 8 Ohm på front, 6 Ohm på surround?

Sitat Opprinnelig postet av John P.
    Uansett - spørsmålet mitt er egentelig om det vil medføre et problem å ha 6 Ohms høyttalere bak/senter, og 8 Ohms hovedhøyttalere?

Forsterker vil bli en Arcam AVR300.

Følsomheten på høyttalerene vil være temmelig lik, ca. 90db på front og 89db på de nye surround.

For å gjøre det enkelt og greit; Nei, kjør i vei! Dette takler Arcamen greit..... :wink:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husk også at den oppgitte ohm verdien er en nominell verdi. Impedansen varierer, ofte ganske mye, med frekvensen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •