5.1 hodetelefoner ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

5.1 hodetelefoner ?

I likhet med endel andre her inne så blir jeg desverre nødt til å ta hensyn til omgivelsene når hjemmkinoen benyttes. Spesielt når den lille tulla vår ligger og sover.
    Et mulig kompromiss er hodetelefoner som gjengir 5.1 lyd. Er det noen som har erfaring med slike ? Har sett at det finnes billige løsninger som den fra Zalman, og dyrere saker fra bla. Sony.
    Tilkobling til pre out på receiveren eller lydkort på PC gjør at det ikke er behov for full dekoder boks, noe som feks Sony har i sin dyre variant.

Intermediate a|ex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre enda ikke fått testet disse ut, men skal du først skaffe deg noe sånt, tror jeg det er best å gå for for eksempel sony's dyreste variant. Jeg lurer fælt på å investere i disse etter hvert, men jeg skulle gjerne ha lyttet til dem først..

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har testet Zalman sakene og jeg synes ikke de var så gode. Dette var over 1år siden og da hadde jeg ganske lave krav til lyd så jeg tviler på at de er noe å satse på. Du kan lese andres egne erfaringer i prisguiden på hw.no og etter det de har skrevet ser de ut som noe søppel

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen gode surround hodetelefoner vil uansett være et mye billigere, og i de fleste tilfeller bedre alternativ enn et hvilket som helst tradisjonelt hjemmekinonanlegg, da disse som oftest vil slite med romakustikk og andre uønskede faktorer som hodetelefoner ikke har

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Noen gode surround hodetelefoner vil uansett være et mye billigere, og i de fleste tilfeller bedre alternativ enn et hvilket som helst tradisjonelt hjemmekinonanlegg, da disse som oftest vil slite med romakustikk og andre uønskede faktorer som hodetelefoner ikke har
    De dyre til feks Sony vil nok gi et godt perspektiv og god dynamikk, men vi allikevel bare være en kompromissløsning i de tilfellene man har spesielle hensyn å ta. En viktig del av min opplevelse knyttet til hjemmkinolyd er bassfølelsen i kroppen under heftige sekvenser i mer actionpregede filmtitler.
    Det ville være interessant å høre fra noen som har prøvd high-end versjoner av slike hodetelefoner.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bønna
    De dyre til feks Sony vil nok gi et godt perspektiv og god dynamikk, men vi allikevel bare være en kompromissløsning i de tilfellene man har spesielle hensyn å ta. En viktig del av min opplevelse knyttet til hjemmkinolyd er bassfølelsen i kroppen under heftige sekvenser i mer actionpregede filmtitler.
    Det ville være interessant å høre fra noen som har prøvd high-end versjoner av slike hodetelefoner.
    Er enig i det at man skal kunne føle effektene fysisk på kroppen. Det er imidlertid ikke verre enn å kombinere et par hodetelefoner med et par romperistere? Da skulle det være duket for show 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er enig i det at man skal kunne føle effektene fysisk på kroppen. Det er imidlertid ikke verre enn å kombinere et par hodetelefoner med et par romperistere? Da skulle det være duket for show 8)[/quote]

He-he jeg har lekt med tanken ja ;o)

Intermediate Mr. Gadget Man sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    660
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sony...

Sitat Opprinnelig postet av a|ex
    Jeg har dessverre enda ikke fått testet disse ut, men skal du først skaffe deg noe sånt, tror jeg det er best å gå for for eksempel sony's dyreste variant. Jeg lurer fælt på å investere i disse etter hvert, men jeg skulle gjerne ha lyttet til dem først..
    Hvilken dyrere variant er det du tenker på her alex? Er det f.eks Sony MDR-DS3000? Jeg har et par sånne i bestilling og også planer om noe romperistere for maks effekt. :-)

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MDR-DS5100

Trådløse digitale surround-hodetelefoner
    For bruk med en DVD-spiller for å gjengi sorroundlyd tilsvarende 6 høyttalere

kr 5 600,00

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ikke gidder svi av 5 -6 laken så kan disse anbefales:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124207&cks=SER

Den koster 400 kr, og rister ganske bra i headsettet på subkanalen! Du kjenner det rister i hodet! Har du DVD spiller med 5.1 RCA ut kan du koble fra den til headsettet´s kontrollenhet. (Følger med overganger og slikt). Jeg har ikke det, og kobler jeg fra min NAD T742 fra 5.1 preout får jeg lyd både i høyttalere og headsett. Må derfor kjøpe meg ny DVD spiller med 5.1 ut.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørtes ikke verst ut den der heller nei. Men skulle tro man fikk ganske mye bedre lydkvalitet ved å benytte sonyen!

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørt det dyreste Logitech 5.1 headsettet, og det ga ikke rare effekten. Hvor bra Sony har fått det til vet jeg ikke, men det er nok ikke revolusjonerende. Men det er selvsagt bedre enn ingenting.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye var det for logitech headsettet a? og var det beregnet på pc-spilling og ikke film kanskje?

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en jvc surround hodetelefon som kostet rundt 800kr på expert. Vel..er ikke helt fornøyd med lyden egentlig. Det skurrer alltid med mye bass. Dessuten er den ikke trådløs og det er utrolig irriterende med kabelrot og floker.

Jeg har sett på sonyen dem har på elkjøp til 1500kr...trådløs og surround. Noen som har hørt på denne?

Den til 400kr har jeg utrolig stor tvil på....man får ikke kvalitet til 400kr..Det er helt sikkert!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ProtoType
    Hvis du ikke gidder svi av 5 -6 laken så kan disse anbefales:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=124207&cks=SER

Den koster 400 kr, og rister ganske bra i headsettet på subkanalen! Du kjenner det rister i hodet! Har du DVD spiller med 5.1 RCA ut kan du koble fra den til headsettet´s kontrollenhet. (Følger med overganger og slikt). Jeg har ikke det, og kobler jeg fra min NAD T742 fra 5.1 preout får jeg lyd både i høyttalere og headsett. Må derfor kjøpe meg ny DVD spiller med 5.1 ut.

Har prøvd samme settet hos Chlas Ohlson http://www.clasohlson.no/WAG.asp?cp=...N&sw=13496 (annet navn, samme skiten)
    Elendig dynamikk, svak bass, masse egenstøy, elendig kvalitetsfølelse. Og dett er kun en vurdering som vanlig stereo headset. 5.1 perspektivet er nesten ikkke tilstede i det hele tatt, og spillopplevelsen blir langt bedre med et gammelt steroe riste-headsett. Felles volumkontroll for sub og center gjør justeringen av lydbildet rimelig umulig.
    Eneste positive med denne er den store kabel og konnektor bundelen, som gjør at den kan kobles til mange kilder. Det hjelper jo lite med den elendige lydgjengivelsen.

Skal bli spennende å høre erfaringene til Mr. Gadget Man med MDR-DS3000, keep us posted !

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runar
    jeg har en jvc surround hodetelefon som kostet rundt 800kr på expert. Vel..er ikke helt fornøyd med lyden egentlig. Det skurrer alltid med mye bass. Dessuten er den ikke trådløs og det er utrolig irriterende med kabelrot og floker.

Jeg har sett på sonyen dem har på elkjøp til 1500kr...trådløs og surround. Noen som har hørt på denne?

Den til 400kr har jeg utrolig stor tvil på....man får ikke kvalitet til 400kr..Det er helt sikkert!

Noe mer info, modellbetegnelse, eller weblink for Sonyen til 1500 på Elkjøp Runar ? Høres ut som noe midt i mellom Skrot Ohlson og high-end greine til Sony.

Intermediate runar sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    903
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg fant den ikke på nettsidene deres, men jeg så den hang på hyllen både på elkjøp og lefdal..fikk ikke med meg mod.nr

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bønna: Der er jeg litt uenig med deg gitt! Jeg har akkurat testet Trust headsettet mitt til snaue 400 kr på "i, Robot" og synes dette gir masse lyd for pengene! Kan selvsagt ikke sammelignes med stereoheadsett til en tusenlapp, men surround til 400 kr i et headsett er jo helt rått! Jeg måtte sette opp sub´en +5 dB og da merket jeg at det ristet litt mer! Surroundeffekten synes jeg fungerer helt greit, man hører at det kommer lyd "bak" deg, men ikke så klart retningsbestemt som når man ser film uten headsett. Diskanten og senter gir ikke akkurat High End lyd, kunne selvsagt vært mye bedre, men hva kan man forvente til den prisen!

Selv synes jeg å bruker 5 - 6000 kr på et headsett er litt drøyt. Har man råd til det, hvorfor ikke, men blir ikke det litt i overkant? Selv ville jeg kanskje kjøpt et bedre ett til rundt 1500 kr. Men det er ditt valg!

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er et forhold mellom pris og ytelse når det gjelder hodetelefoner som kan sammenlignes med pris/ytelse på hifiutstyr forøvrig, burde jo et headsett til 6000 gi skikkelig high-end lyd, kanskje tilsvare et surroundanlegg til mange hundre tusen kroner. Sånt sett synes jeg det er billig high-end, og absolutt verdt investeringen!

Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    a|lex: Det er ditt valg! Si i fra hvordan lyden er når du har kjøpt da!

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •