Bi-amping av Audiovector M3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bi-amping av Audiovector M3

Jeg har Audiovector M3 i front som jeg har lyst til å bi-ampe med 2 stk Rotel RB-981. Det jeg lurer på i denne forbindelse er hvordan koble på terminalen bak på høyttaleren. M3 har nemlig mulighet for tri-amping.

Nedenfor ser dere hvordan det ser ut.

Fig 1 viser hvordan alle terminalene er kortsluttet originalt.

Fig 2 er et av alternativene ved bi-amping. Der vil diskant og mellomtone få en forsterker og bass en egen forsterker.

Fig 3 er det andre alternativet. Der vil diskant få egen forsterker og bass og mellomtone dele forsterker.

Et siste alternativ jeg ikke har tegnet opp er å følge fig 2, men istedenfor for å kortslutte på terminalene mellom diskant og mellomtone, så tar jeg en bi-wirekabel fra forsterkeren til de to øverste terminalen og en egen forsterker med vanlig kabel til den nederste terminalen.

Dette ble veldig tungvint skrevet, men håper dere forstår og kan komme med anbefalinger og gjerne begunnelser for hva du ville valgt.

Newcomer tmas- sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vanligste er vel å la en forsterker drive diskant og en til å drive mellomtone\bass, dvs som på figur 3

Tror e ville brukt en vanlig singlewire kabel til diskanten og en biwire-kabel til mellomtone og bassen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er dette fordi diskanten er mer kristisk til signalene, for jeg har alltid trodd at bassen ver det som krevde mest krefter og at det derfor hadde vært lurt å koble i henhold til fig 2.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    E også trodde egentlig at man burde koble som du viste på fig. 2 med det samme, siden diskanten drar relativt lite effekt skulle man tro at det ikke hadde så stor effekt å koble slik jeg sa, men jeg ble iallefall bedt om å koble slik som jeg sa i første innlegget av en som har relativt god greie på slikt.

Men siden det e relativt mange glupe hoder i dette forumet kommer det vel noen som har bedre greie på akkurat ditte enn ka e har

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det hadde vært artig å få noen flere tilbakemeldinger, for å se hvilken måte flest ville ha koblet.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke M3 en 2.5-veis konstruksjon? Hvilket vil si at begge de nederste elementene spiller i bassen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, m3 er 2.5 veis, er det ikke slik at den har ett mellomtone\basselement og ett basselement da?

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo. Det er ett diskantelement, en bassmellomtone og et basselement. Bassmellomtonen og bassen er like elementer, men har ulik frekvens på lavpassfilteret, slik at basselementet ikke spiller med helt opp til der diskantelementet tar over.
    Denne avstemmingen forenkler konstruksjonen ved at man ikke trenger høypassfilter for mellomtonen, slik det er i en treveis, samt at man klarer seg med to mindre og rimeligere basselementer istedenfor et større og dyrere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På høytalere som har mulighet for bi-wiring, er det så vidt jeg vet, som regel diskant og mellomtone koblet sammen og bass for seg selv. Det er det også på mine B&W høytalere, så jeg skulle tro det var det naturlige valget.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har vi to forskjellige svar. Dette blir interessant. Fint hvis flere kunne komme med sine meninger og synspunkter på akkurat dette.

Det lureste er sikkert å teste å høre hva som er best, men det er alltid litt artig med teori også.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er ikke noe enkelt tema. Et synspunkt er jo utnyttelse av strømreserver og dynamikk. Hvis man kjører diskanten alene på det ene effekttrinnet og bass+bassmellomtone på det andre, så vil diskanten ofte kreve bare 1/10 av effekten. Med andre ord vil det ene effekttrinnet gjøre 90% av jobben. Det er kraftmessig en dårlig utnyttelse av effekten i det trinnet som driver diskanten.

Et annet synspunkt er separasjon av effekttrinn mellom bass og diskant for å hindre at de store svingningene i bassen skaper nivåforskjeller fra strømforsyningen som kan manifestere seg som variasjoner i mellomtone og diskant der øret er mer følsomt. I så fall er det et poeng at effekttrinnet som driver diskanten ikke er med på å drive bassen.

Jeg synes i det hele tatt at bi-amping er vanskelig på 2.5-veis løsninger. For 3-veis er jeg ikke i tvil: Der kjører man det ene effekttrinnet i bassen, og det andre på mellomtone+diskant.

Er klar over at jeg kun presenterer problemstillingen her, ikke løsningen. Noen med erfaring fra bi-amping kan kanskje gi bedre innblikk i dette...

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror den beste løsningen her vil være å prøve og se(høre) hva som låter best.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •