Dipole eller vanlige i 7.1 oppsett surround

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dipole eller vanlige i 7.1 oppsett surround

Er i gang med å planlegge det nye rommet i kjelleren og har tenkt å trå til med 7.1 oppsett. Men er ikke sikker på hva slags surround høyttalere jeg skal ha. Har idag 5x KEF 9000 ACE, skal bruke 3 av dem til front og senter, 2 av dem skal jeg ha igjen i stua til musikk. Så lurer jeg på om jeg skal kjøpe 2x dipole for sidene og 2x monopole høyttalere for surround back.

Rommets dimensjoner er 3.1 (bredde) x 5.5 (lengde) x 2.4 (høyde).

Noen som har noen erfaringer å dele. Har lest en del på AVSforum og andre artikler på nett men finner ingen klar konklusjon. Selv om det i mitt oppsett ser ut som dipole på sidene er å foretrekke siden man kommer til å sitte relativt nærme veggene og unngår derfor at surroundeffektene blir for lokaliserte. Men som sagt er enda ikke sikker.

Har tenkt på Kef Q2ds på sidene og 5005 bak, eller alternativt kef 5005 både på sidene og bak.

Intermediate geiri sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    2,108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dipole på sidene. Hadde før normale bokhylle ht der. De er ca 1,5m fra øret og syntes vanlig ht ble påtrengende og veldig lett å plassere hvor lyden kom fra.
    Skiftet til dipole og de gir ett mye mere difust lydbilde. De er ikke påtrengende og lyden klare jeg ikke å plassere på de.
    Så jeg mener nå at dipole er best på sidene om man sitter gange nerme.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med så smalt rom er det det beste. Jeg støtter geiri.

Vil tilføye at skal du sitte nær de bakerste kanalene så ville jeg valgt dipole der også. :wink:

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så sprer de lyden mye bedre, øker lydbildet et par hakk :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    953
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm Dipole bak også. Har lest en del forskjellige meninger angående det også. Tipper vi blir sittende 3 meter fra lerretet og ca. 2 meter fra bakvegg. Anbefales fremdeles dipole bak også? Noen andre som har meninger om dette? Har tenkt å kjøpe høyttalerne i London (nesten halv pris) neste gang jeg er der så er greit å kjøpe riktig første gang :lol:

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sitter jeg kun 1 meter fra bakveggen. Har du 2 meter fra bakvegg er jo det faktisk en avstand der jeg selv ville vurdert direktestrålende høyttalere. Tipper den doblingen utgjør mye på lydbildet.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    1,558
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Benytter selv dipol på hver side samt 2stk bak. Synest dette fungerer utmerket, og nå jeg oppgraderte fra 6.1 til 7.2 (la til en ekstra bak, samt ekstra sub) gjorde det positivt resultat på lydbildet der bak.

Hos Jamo anbefales med mine THX Ultra dipole over hele linja bak, men på det nye Ultra2 settet anbefales direktestrålende i surrond bak. Regner med at dette har årsak i at Ultra2 skal ha mer grunn i musikk også...

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •