Det jeg først og fremst spør meg om: Har det noe for seg?

I utgangspunktet har jeg et litt eldre satelitt - SW system fra CV: CV AT-SW12 bestående av en (stor) SW kasse med et 12" element (dobbel svingspole mener jeg å huske det stod i reklamen) og to toveis stativhøytalere. Det er et delefilter i SW uten justeringsmuligheter. Dette systmet fikk god kritikk i sin tid da det ikke lød som et typisk CV system men var mer 'kultivert'...

En ulempe er all kabling som nå går som et rot i rommet. Først fra surroundrecieveren (høyre og venstre fremkanal) til SW og så derifra igjen til hver sidekanal. Dette gjør at plassering av SW ikke kan gjøres så flexibelt som mulig uten å trokle hele rommet med høytalerkabler.

Tanken var å få tak i en rimelig forsterker som kunne drive SW for seg, det ser jeg det er flere tråder på allerede i forumet, men ettersom jeg er litt noob på høytalere: Hvordan blir det med impedansen mot forsterkerene som skal drive henholdsvis sidekanalene og SW? Hele systemet er oppgitt til 6 Ohm. Vil hver høytaler for sidekanal fremdeles være 6 ohm eller har den da en annen belastning når SW tas bort?

Surroundforsterker er forøvrig en HK AVR-75 hvor jeg har disablet SW kanal og satt opp front høytalere som Large.

Nå skal det også nevnes at jeg tenker å skifte ut fronthøytalerene i ikke uoverskuelig fremtid (2005/06), så jeg gidder ikke legge ut for mye kronasje.