Uber katastrof

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Uber katastrof

Fikk nye monoblokker i dag. Når jeg hører musikk kommer det en irriterende suselyd fra diskanten. Det skjer ikke på de gamle.(koblet de opp igjen for å sjekke)
    Hva kan det komme av?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med forskjellige forsterkere kommer det ofte forskjellige suse/durelyder i forskjellige frekvenser som man hører når musikken ikke er på.

Høres ut som du har en litt hissig suselyd litt høyt oppe i diskanten, det har jeg opplevd før uten at det har plaget meg når jeg lytter.

Verre er det med brum/during synes jeg.

Men er det så høyt at det høres under avspilling er jo det litt drøyt.

Hva slags monoblokker?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    MA PowerMaster 130, hadde Vincent SP 996.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate bamse sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind
    MA PowerMaster 130, hadde Vincent SP 996.
    Disse blokkene er vel så nye at loddingene fortsatt er varme.

Vet sannelig ikke om et såpass nytt merke kan ha slike barnesykdommer men det kan sikkert få svar på da MA byggeren selv ofte er innom disse sidene.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forforsterker bruker du? Hva slags signalkabel bruker du?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker en Denon AVR3802, Nordost Black Knight, har også prøvd med et par Taralabs, husker ikke betegnelsen på disse, de kostet rundt tusenlappen for 2år siden. Bruker medfølgende XLR/RCA overgang.

Det er i hovedsak når jeg hører rolig musikk susingen er mest framtredende, men det sier vel seg selv. Legger ikke merke til det når jeg ser film.
    Bruker DVD spilleren både til musikk og film, med coax. kabel.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så hvis jeg tolker det rett, så har du prøvd BÅDE TaraLabs-kablene og Nordost-kablene? Jeg spør fordi jeg er litt skeptisk til Nordosts flatline-kabler når det gjelder følsomhet for elektromagnetisk støy utenfra, og det er mulig at PWM-baserte forsterkere har litt mer utstrålt oscillatorstøy enn andre forsterkerteknologier...

Nordost-kablene har fått mye gode tilbakemeldinger, men alle konkluderer med at de er "lyse" i klangen. Fant få negative erfaringer, men denne skilte seg ut (min utheving):
    I bought these audio interconnect cable to replace or upgrade my systems' 5.1 wiring and replace my Monster reference grade cable. I bought these wire because they are recommended buy from the magazine What Hi-Fi. I did not really care for these much after a week of listening. Luckily, my dealer has been kind enough to allow me to replace them with Straighwire's Level 2 Chorus. Here is what I did not like about them. They are particularly bright with my system. They also added a hisssss sound to my system. This is very evident when you play Diana Krall. When she stops singing, in the background you hear hissss. I agree with some of the comments here that these are detailed, dynamic and warm sounding but in my experience, they can also add noise to your system. I could not convince myself that they were worth the $80 per 1 meter cost. I do not recommend these interconnect.
    Mulig at disse kablene ikke passer alle typer utstyr...

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, får prøve noen andre kabler da. Jeg har forstått det slik at jeg må ha noen kabler med forholdsvis god skjerming ?, noe som er totalt fraværende på lakrislissene til Nordost.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde du Tara Labs-kablene? Er de bedre skjermet?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker Taralabs kablene nå, solgte Nordost kablene sammen med 996'en nå nettopp.
    Om Taralabs kablene er bedre skjermet vet jeg ikke, men der er en slik plastsak som vistnok skal fjerne støy.
    Forbedringen er minimal, hører susingen når musikken er fra 70db og oppover.
    Er en smule rotete med kablene bak forsterkeren, har dette noen betydning? (Hifi delerium sitter friskt i minnet)
    Driver å kikker etter nye kabler nå.
    Har også altfor lange høyttalerkabler (2,5m), men dette har vel ingen betydning.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres litt rart ut... Nå har jeg ikke hørt de Midgard Audio-blokkene du har, så jeg kan ikke uttale meg om dem, men de største har ihvertfall ikke problemer av slik karakter. De er jo alle bygget over samme type teknologi fra B&O, så i utgangspunktet ser jeg ikke hvorfor disse blokkene skulle ha en slik egenstøy.

Kabelrot kan føre til mye rart... Forsøk eventuelt også å skru av og koble fra alt som ikke sitter i lydkjeden (slik som TVer, videospillere, satelittmottakere etc.). Årsaker til støy kan være så mangt.
    Er det andre endringer du har gjort i anlegget samtidig med at du byttet monoblokkene?
    Hvordan er monoblokkene plassert i forhold til andre komponenter?
    Støyer det bare når du spiller musikk? Støyer det når du ikke spiller noe?

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke gjort noen andre endringer, nei.
    De støyer litt når de ikke spiller, men ikke så mye.
    Plasseringen er ikke optimal, men i avvente av prosjektor, kommer jeg ikke til å lage noen ny stereobenk, før dette er avklart.

Intermediate Vega! sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    795
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er ikke kablene dine det er noe galt med. Enten så er det noe galt med Denon'en, eller så er det noe galt med Midgard blokkene. Lån deg en annen forforsterker, da har du svaret med en gang..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blokkene er testet i mitt oppsett uten at det er mulig å høre støy fra lyttepossisjon. Imidlertid er ikke overgangene testet i dette oppsettet, mene det var mine EFFI med XLR i ene enden som ble brukt i funksjonstestene.

Siden inngangsimpedansen er på 8Kohm har jeg litt, men ikke så mye tro på at noe er galt med preampen, selvom jeg ikke har testet denne selv. Det første jeg ville testet var noen kabler som gjør at du kan fjerne overgangene.

Det kan forøvrig også ha med jordpotensialet til signalet i recieveren å gjøre. Har du andre effektforsterkere koblet til samme oppsett?

Har du anledning til å teste med en annen reciever som preamp?

Har du anledning til å teste et annet sett kabler, uansett hvilke?

Jeg har ved noen anledninger testet forsterkerne med LFD-kabler med RCA-XLR. Mener å huske at disse heter Spiro. Disse har i hvertfall fungert svært godt i de oppsettene jeg har brukt dem.

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal få testet PowerMasterene i andre oppsett i løpet av helgen, så skal jeg komme med tilbakemelding.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde slik støy...dro ut 220V på TV'n og det ble tyst! Har skiftet ut TV med proj, og har ikke hatt problemet siden

Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal selge Tv'en ja, men den blir ikke dumpet ut av vinduet sånn uten videre. Eneste kjøperne som har meldt seg er gjeldsofre, som vil ha 12 mnd utsettelse og månedlige avdrag på 15kr.
    Men jeg tviler på at det er tv'en som har skylden.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    KabelTV er ofte årsak til mye feil.