SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 45 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 882
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Yes,

kjenner det på hofta

Nei, har kjørt så mange sweap og frekvensmålinger de siste årene at noe må jeg jo ha lært.

I og med at korreksjonslisten er såpass grov treffer vi godt uansett om jeg bommer littegrann.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay, hvordan ble -3b ved 21Hz til +5db på lista??
    Thlian, her blander du den lista med oppgitt frekvensgang på f.eks en sub. Den lista er kun for å se hvor mye som skal legges til i målinger. Din Klipsch sub spiller ned til 21 Hz men da er nivået senket med 3 db. At din SVS sub spiller lineært ned til 20 Hz betyr at den kan spille like høyt hele veien ned til 20 Hz.
    Rett meg hvis det er feil..

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jonolav1977
    Okay, hvordan ble -3b ved 21Hz til +5db på lista??
    Thlian, her blander du den lista med oppgitt frekvensgang på f.eks en sub. Den lista er kun for å se hvor mye som skal legges til i målinger. Din Klipsch sub spiller ned til 21 Hz men da er nivået senket med 3 db. At din SVS sub spiller lineært ned til 20 Hz betyr at den kan spille like høyt hele veien ned til 20 Hz.
    Rett meg hvis det er feil..
    Neinei!
    Jeg blander ikke, jeg prøver bare å forstå, lære litte grann.
    Jeg er ganske fersk i dette gamet :wink:

Men hvis jeg skal prøve å forstå deg rett nå så hvis min SVS spiller like høyt hele veien ned til 20Hz, la oss si 115db, så skal RW-12 spille 3db mindre (røflig sett), og da 112db. Er dette mye merkbar forskjell?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forskjellen er vel 50% da som Dag sier.. (3 db)
    Problemet når suben ruller av er jo at du får for mye bass i de høyere frekvensene hvis du skrur opp mer..
    Uansett vil du ikke klare å plassere sub'en slik at den vil spille linært hele veien ned, da skal du ha flaks med rommet!
    Jeg synes det alltid blir områder som har litt mer og enkelte områder det nesten ikke er bass.. Man må bare finne den plasseringen som låter best. Hvis ikke kan man kanskje rette noe med en EQ.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bass er visstnok ikke bare bass :!:
    Innvikla saker dette :wink:

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Spørsmål nummer to er om dere tror mine to marsvin begår hara kiri hvis jeg tester ut dette her? :? :shock:
    Det er vel ikke så mye kompetanse på marsvins psyke og anatomi på AVforum, men jeg ville vurdere sterkt å flytte dem til et annet rom og lukke døren ihvertfall. Det er som andre har nevnt en del farer forbundet med kraftig og vedvarende dypbass, blant annet nyreskader (profesjonelle som utsetter seg for slike vibrasjoner i arbeidslivet bruker jo nyrebelte for å ikke skade indre organer)...

Men det skal jo være moro. Anbefaler likevel å skru opp gradvis. Ingen vits å ødelegge helsa for et tall på en dB-måler. Blir man kvalm er det vel et poeng å stoppe mens leken er god.

Men nå er vi jo nysgjerrige på hva utstyret ditt gir av dB, så kom igjen med målingene. Kjøper nok selv "Finding Nemo" en av dagene for også jeg er blitt nysgjerrig på hva subben jeg har hjemme kan gi. Så er det bare å sende kone og unger på butikken en times tid...
    Min tidligere Hamster venn var veldig lite glad i dypbass. Den ble helt stresset og løp rundt i buret, og begynte å klatre i taket når man skrudde opp litt med bass rundt 20-30Hz. Da var det ikke veldig høyt, kanskje 70dB, altså ikke veldig høyt, men nok til at lille vennen begynte å klatre i taket av buret. Den ble "glemt2 et par ganger når det ble spilt virkelig høyt, og så vidt jeg vet fikk den aldri varige mén. Men stakkars små da... :shock:
    Jeg kommer nok til å flytte til det rommet som er lengst unna stua ja, kanskje til og med ut i oppgangen? (ja jeg bor i blokk, kanskje jeg bør kjøpe dB-måler til naboene også? ) .. Men når jeg ser på film til vanlig er det jo også ganske dugelig med lyd, og da småsnatrer de og trasker rundt og spiser høy som vanlig, så de virker ikke nevneverdig berørt. Men jeg vil anta at fullt pøk kan ha en litt annen effekt, så det er nok best å få de unna.

Men akkurat nå står alt av møblement og utstyr midt på gulvet, driver og maler veggene i stua, og når jeg bestilte dBmåler på avshopen i sted fikk jeg følgende beskjed når jeg hadde gjennomført betaling med kredittkort og det hele:

"En feil har oppstått: Transaksjonen er godkjent. Vennligstkontakt nettbutikk"

Så da vet jeg ikke helt hva som skjer med den bestillingen? :roll: :lol:
    --
    Thorbjørn

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thilan dette med dB er litt innfløkt :cry: .
    Forsøker med et eksempel.

Anta at du har to høytalere, den ene spiller med effekten P1 og den andre med effekten P2, da er definisjonen:

"Effektdifferansen" i db = 10 log P1/P2

Det vil da si at hvis den ene spiller med den doble effetken eller P1/P2 = 2
    Som settes inn i formelen og regner ut med kalkulatoren.

Så får en at: Effektdifferansen i dB = 10 log 2 = 3 dB eller 3,01 men desimalene sløyfes, da én ikke kan høre dem.

Eller hvis den ene spiller med halve effekten P1/P2 = 0,5
    Insatt i formelen gir dette:
    10 log 0,5 = -3 dB

Hvis P1 spiller med 10 ganger effekten til P2, eller P1/P2 = 10
    Vil dette insatt i formelen gi:

10 log 10 = 10 dB

Hvis den spiller med 100 ganger effekten blir det:

10 log 100 = 20 dB

Det enkleste hadde vært om noen hadde laget en kurve og limt inn, som viser formelen grafisk da ser du ganske enkelt hvordan sammenhengen er.

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må henge meg på Liker HIFI sin skepsis her. Målingene er lite interessante og vil nok føre til at mange vellydende oppsett ikke måler så godt på grunn av mange feil i måleutstyret og feil gjort under målingen.

Jeg driver selv mye med måling og må si at dette ikke er noe man bare gjør. Det er et enormt arbeide å kalibrere og tilpasse så forholdene blir like.

Imidlertid vil en radioshack alltid måle det samme på samme sted med samme lyd. Derfor vil denne sammenlikningen gi oss forskjeller som ingen her aner hva egentlig beskriver.

Flageborg har jo selve måleren liggende rett oppå membranet til 1 stk 18" og 2 stk 15" basser mens andre har suben plassert i et hjørne. Lydtrykket i sofaen til flageborg vil da være svært forskjellig på puta og en halvmeter over.

Selv måler jeg med en 12" inferno på mange ulike frekvenser ca 112dB vec 20 Hz i lytteposisjon med Radioshacken (og dens unøyaktigheter). Mens ved 1-meters målinger måler jeg langt ut av skalaen (126dB+) ved alle hørbare frekvenser i bassområdet.

Jeg har ikke Finding Nemo og jobber fortsatt med en ny 15" utgave, samt at jeg jobber med plasseringen av suben i rommet da det sier seg selv at jeg har mye utfasinger. Normalt bør jeg ha rundt 120-125 dB minst i lyttepossisjon på en scene som den nevnte med en subwoofer i drift. Med 2 stk bør man greit overstige 130. Med 15" bør potensialet ligge ca 4-5 dB høyere.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Flageborg har jo selve måleren liggende rett oppå membranet til 1 stk 18" og 2 stk 15" basser mens andre har suben plassert i et hjørne. Lydtrykket i sofaen til flageborg vil da være svært forskjellig på puta og en halvmeter over.
    Takk for sist Som du så riktig beskriver situasjonen er dette i tråd med egne prinsipper om plassering av SUB for å oppnå mest opplevelse ved lavt volum, som jo er det vanligste nivået JEG spiller.
    Derfor: plasser SUB nærmest mulig kroppen, er utgangspunktet. Sitt på SUB'en, hvis mulig..... eller krydre systemet med SUB på flere steder, og til forskjellig bruk Her er det MORO med lyd

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hos deg tror jeg det hadde vært kult å fått subene på siden, over eller bak deg. Det kiler sånn i ræva når de fyrer kanonene på Master and Commander

Hva med å sette 15" Du har bak på stativer og øke dem i nivå, samt senke nivået på dem i sofaen?

Edit: Takk forresten. For de som er i tvil, oppsettet til Flageborg har en voldsomt høy gøyfaktor med masse trykk. Spiller svært godt gjør det også.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Thilan dette med dB er litt innfløkt :cry: .
    Forsøker med et eksempel.

Anta at du har to høytalere, den ene spiller med effekten P1 og den andre med effekten P2, da er definisjonen:

"Effektdifferansen" i db = 10 log P1/P2

Det vil da si at hvis den ene spiller med den doble effetken eller P1/P2 = 2
    Som settes inn i formelen og regner ut med kalkulatoren.

Så får en at: Effektdifferansen i dB = 10 log 2 = 3 dB eller 3,01 men desimalene sløyfes, da én ikke kan høre dem.

Eller hvis den ene spiller med halve effekten P1/P2 = 0,5
    Insatt i formelen gir dette:
    10 log 0,5 = -3 dB

Hvis P1 spiller med 10 ganger effekten til P2, eller P1/P2 = 10
    Vil dette insatt i formelen gi:

10 log 10 = 10 dB

Hvis den spiller med 100 ganger effekten blir det:

10 log 100 = 20 dB

Det enkleste hadde vært om noen hadde laget en kurve og limt inn, som viser formelen grafisk da ser du ganske enkelt hvordan sammenhengen er.
    Får det ikke helt til, men om jeg skjønner det??
    Tja, må lese igjennom ca. 20 ganger til, det er visstnok praktiske årsaker til at jeg ikke har blitt ingeniør ser jeg.

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    btw. Snickers: hva er din mening om svs? er du like overbevist du og?

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med å sette 15" Du har bak på stativer og øke dem i nivå, samt senke nivået på dem i sofaen?
    Got me Tør jeg nevne at det er en SVS på vei hit :shock:
    Da skal jeg prøve forslaget ditt også, for nå begynner det å bli HEFTIG
    Putter også på en egen justerbar kraft til 15" kassa når dette skal prøves.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag, helt ærlig. Jeg kan ikke nok om dette, og jeg har for mye å tenke på for tiden til at jeg orker å sette meg inn i det heller :roll:

Men det jeg gjorde. Jeg satte meg i sofaen, fyret opp darla. holdt lydtrykksmåleren i ørehøyde og guffet opp det jeg turde. Da målte jeg 102 db. Målingen blir da ca 3,5 meter unna subben, med en sofa i mellom, hvis det har no å si. Ser her at folk med forskjellige andre subber spiller mye høyere enn meg, men jeg er litt usikker på forskjellige ting. Subben min spiller ikke SÅ lavt.... Hvis du gidder, så finner du info om subben min på DENNE siden. Regn det ut hvis du kan.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto
    Dag, helt ærlig. Jeg kan ikke nok om dette, og jeg har for mye å tenke på for tiden til at jeg orker å sette meg inn i det heller :roll:

Men det jeg gjorde. Jeg satte meg i sofaen, fyret opp darla. holdt lydtrykksmåleren i ørehøyde og guffet opp det jeg turde. Da målte jeg 102 db. Målingen blir da ca 3,5 meter unna subben, med en sofa i mellom, hvis det har no å si. Ser her at folk med forskjellige andre subber spiller mye høyere enn meg, men jeg er litt usikker på forskjellige ting. Subben min spiller ikke SÅ lavt.... Hvis du gidder, så finner du info om subben min på DENNE siden. Regn det ut hvis du kan.
    Tror det skal bli rundt 107db, hvis jeg ikke har lært helt feil

Nå hva blir det til akto? Sendt deg PM uansett - svarer sikkert....
    Natta folkens nå tar jeg kvelden, en ny hard testdag venter :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av akto

Det blir ca 106 dB, subben din er jo skikkelig bra, har hatt en sånn tidligere
    Den går ikke helt i kjelleren, men gar meget godt trykk i hele registeret ellers, og plenty headroom, gir seg ikke på tørre møkka!

Bra til musikk også.

Hadde du måleren din på Hi, fast og max? C-weighed?

Har du prøvd å vende fasen for å se om trykket øker på et visst volum?
    Har du satt surround høyttalerne til small? Noen ganger kan det gi resultater, andre ganger hjelper frontene til litt, da bør du ha STORE fronter, og jeg mener STORE. Electra 946 for eksempel.

Står subben i et hjørne?

Mange ting å ta tak i her

Har du vurdert å ha subben bak i rommet? Det kan også være en ide`.

Ok, håper noe av dette hjelper, skulle tro det var litt mer å hente med den fete subben din!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for godord Dag, det skal du ha, du er en hyggelig fyr, som liker litt gøy

Måleren er en Vellmann og den står på c og hi. Har ikke prøvd å tweke i det hele tatt, har vært fornøyd til nå. Overgangen var så stor fra Chorussubben at jeg ikke har tenkt på om det er mer å hente... Hvis du går inn på linken til min hjemmekino, så ser du hvordan den står i forhold til sitteposisjon og slikt. Skal teste ut litt i morgen jeg.

MVH

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eXa
    btw. Snickers: hva er din mening om svs? er du like overbevist du og?
    Jeg er ikke overbevist. De kan spille høyt, men ikke sånn eksepsjonelt pent, og heller ikke sååå høyt som de skal ha det til selv.

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke overbevist. De kan spille høyt, men ikke sånn eksepsjonelt pent, og heller ikke sååå høyt som de skal ha det til selv.

Brannfakkel :!: :!:

Er vanskelig å si noe siden målingene med Radioshacken er verdiløs......
    Men jeg synes det spiller sååå høyt.

Finner du noe som er like bra til den prisen er jeg villig til å krype til korset. Jeg har ihvertfall ikke funnet noe.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ikke inntrykk av at det er så mange her på forumet som har testet så mye annet i den prisklassen. Så vidt meg bekjent finnes det ikke så mange bassreflekskonstruksjoner som fungerer bra i den prisklassen, og med bra så mener jeg lukket kasse.

Jeg synes ikke en eneste liten skepsis til SVS bør betegnes som en brannfakkel. Jeg sier jo ikke at de er dårlige, men at de skal knuse brutalt all motstand i alle prisklasser henger rett og slett ikke på greip.

Side 8 av 45 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 38 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •