SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 5

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 5 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste
Viser resultater 81 til 100 av 882
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Men jeg er helt enig i at det viktigste er ikke å klare akkurat 115 dB,

men at vi har bra lyd og fete opplevelser, om det er 97 dB eller 112 dB

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Ta heller å mål selv, negativitet og skepsis kan du legge igjen andre steder, her skal vi ha det litt gøy. Dette er ikke vitenskap, men man får en ganske god pekepinn med en dB måler.

Dårlig akustikk gir ikke noen seier her, det kan jeg love. Her må det krutt til.

Slutt å klag, begynn å mål!
    Hvis det er et faktum at dere måler helt feil lydtrykk så er det vel knapt noe å man kan kalle å klage hvis man setter fingeren på det :wink:
    Som nevnt før greier lillebroren min å spille 115Db med koda og en 50watter yamaha som er minst 20år gammel. Med NAD 2400 klarer de fint 118-120 db. En kompis klarer fint 118 Db med Dantax og en liten JVC forsterker...

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jarjar,

velkommen i klubben!

117 dB målt er vanvittig bra, og helt i tråd med at 2039+ klarer 114 dB, du får nemlig ca+ 3dB med Ultra i forhold til Plus, fikk svar fra Ron hos SVS idag som sa at PB12ultra/2 klarer 3 dB mer enn PB12plus/2.

Bare en uke nå så har jeg den

Til de som hele tiden kommer med kritikk, målingene er faktisk veldig i tråd med hverandre når de måler i tre forskjellige rom:

SVS2531PCplus 113 dB
    SVS2039PCplus 114 dB
    SVS PC Ultra 117 dB

Dette er helt i tråd med hva SVS sier om maks nivå de forskjellige modellene imellom.

Thilian har fått en PM av meg nå, bør få opp trykket litt

Og det med Radioshack meterets (og andre dB metere i samme prisklasse) evne til målinger i lave frekvenser, så har vi gjennom SVS sine hjemmesider full oversikt, trenger jeg å poste dette enda en gang?

Jeg stoler fullt og helt på denne listen fra SVS angående korreksjon av måling, de guttene kan lysår mer enn oss om subwoofere og målinger.

Angående "Darla knocking on the watertank", ja det er en scene som blir referert til verden rundt, en skikkelig referanse scene spør du meg. Og mange andre. Hvis du har hørt den scenen med en sub som spiller til 20 hz så er du ikke i tvil om dette, spektakulært!

Nå begynner folk å komme igang med målinger, KULT!
    Du har nok ikke sendt meg noe PM, men svart i innjusterings tråden min :wink:

Intermediate eXa sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    2,627
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å herre jessus... tok en liten kjapp kalibrering med min ny radioshack med pink noise fra dve.
    måtte skru opp forsterkern til -10 for å få alt kalibrert i 75db og når pink noisen til subbene komm på skvatt jeg nesten litt!! og det var ikke 90db engang!

hvordan er det da når det passerer 110db :shock:

skal bare få kjøpt finding nemo så skal jeg poste resultat btw.
    håper jeg kommer litt over 100db med mine to p25rex og tst229en i sofaen

ps pleier å ha nivået rundt minus 30-35 når jeg ser film(og det er da relativt høyt)rart at jeg måtte ha -10 når jeg skulle kalibrere da :roll:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Ta heller å mål selv, negativitet og skepsis kan du legge igjen andre steder, her skal vi ha det litt gøy. Dette er ikke vitenskap, men man får en ganske god pekepinn med en dB måler.

Dårlig akustikk gir ikke noen seier her, det kan jeg love. Her må det krutt til.

Slutt å klag, begynn å mål!
    Hvis det er et faktum at dere måler helt feil lydtrykk så er det vel knapt noe å man kan kalle å klage hvis man setter fingeren på det :wink:
    Som nevnt før greier lillebroren min å spille 115Db med koda og en 50watter yamaha som er minst 20år gammel. Med NAD 2400 klarer de fint 118-120 db. En kompis klarer fint 118 Db med Dantax og en liten JVC forsterker...
    Det vi måler er ikke langt unna virkeligheten.

Flott at broren din og kameraten hans spiller høyt
    Er lyden bra eller er det bare støy?

Regner med at dette ikke dreier seg om sub bass, hva med dine målinger?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi måler er ikke langt unna virkeligheten.

Flott at broren din og kameraten hans spiller høyt
    Er lyden bra eller er det bare støy?

Regner med at dette ikke dreier seg om sub bass, hva med dine målinger?
    Det er ikke støy i det hele tatt, forsåvidt, men glem nå hele saken.
    Poenget er at man kan ikke måle lydtrykk ved 20hz i et rom med en måler som er ulineær og misvisende ved så lav frekvens.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Besservisser allerede?

Litt tidlig

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Besservisser allerede?

Litt tidlig
    Venligst utdyp, eller forresten glem hele dritten. Orker ikke kverrulere det med deg. Har du motargumenter, så ok.
    Hvorfor ikke gå rundt i byen å måle hvilke biler som har høyest lydtrykk 1cm fra potteåpningen?
    Små barn ( :roll: ) små gleder ( :roll: )
    Sjønt, små og små... er kanskje litt misvisende ang. SVS...

Nei jeg skal ikke disse dere mer, gå og mål hva dere vil. Kanskje en ny tråd om hvem si kjerring som snorker høyest?

God Natt.

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann bassfreaks!

Jeg kunne ikke annet enn å bli nysgjerrig på denne scenen....

Jeg vet ikke helt om jeg kan delta i denne uhøytidlige sammenligningen... for jeg har ikke noen dedikert subwoofer. Jeg har derimot to aktive fronthøyttalere, dvs. det er kun bassen som er aktiv. Så jeg benytter ikke noen linjeinngang til bassen, men den er jo aktiv likevel.

Jeg havner vel litt i en mellomkategori.

Men siden denne sammenligningen ikke er av noen vitenskapelig karakter, så slenger jeg meg med likevel.

Jeg skrudde opp volumet til receiveren viste -8 dB, da lå lydtrykket ved vanlig tale på ca. 80 dB +-5dB .
    Jeg hadde da stilt inn min RadioShack slik som beskrevet, C-vekting, fast og hi.

Jeg skrudde på litt ekstra bass og fyrte opp scenen fra Nemo der Darla banker i akvariet. Og SØKKE TA for et trøkk! Buksene vibrerte i lytteposisjonen, og vitrineskapet laget skumle skrangle lyder.... :shock:

Men, resultatet kan jo ikke måle seg med nivået deres da, men moro var det likevel. Jeg målte på det meste 105 dB på RadioShacken, og synes dette faktisk er ganske så bra da jeg altså ikke har noen dedikert subwoofer i oppsettet mitt! 8)

Selv om jeg ikke nådde referansen, så er jeg likevel tilfreds.... naboen derimot er det værre med... he he :lol:

Intermediate Per Thomas sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    843
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Testa igår

Klarte 110 db, med to stk aktive 15" ifra Eltax pluss 2 stk passive 15"ifra FLH drevet av en Zachry D250.

Testet litt med å stille den ene subben ut av fase, på receiverens interne testsignal ble det ca 6db høyere, men da jeg satt på Nemo og darla igjen forsvant bassen langt inn i kottet mitt eller noe, den ble iallefall helt rar og ikke noe særlig å lytte til.

Receiveren er en pioneer AX3 master volum til -16 ,sub volum +2 ,volum på subbene ca 9 av 12. De passive subbene var delt på 67hz og dem aktive er delt på 110 hz av en merkelig grunn synes jeg dette fungerer best. Forøvrig venter jeg på en Sony WXSA900 eller hva den heter. Men har jo også lyst på en SVS da :wink:

Anlegget kan sees her.

http://www.minhjemmekino.no/show.php/Per%20Thomas

Skal dra på litt mer i helgen, da 110 db absolutt ikke var ubehagelig der jeg satt, bare gøy!!

Newcomer N-EoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kosta for en DB måler? Å ka so e bra?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av N-EoN
    Kosta for en DB måler? Å ka so e bra?
    AVShop.no (samme nettsted som dette forumet) har Radio Shack sin digitale på tilbud - 699,-
    Oslo HiFi-Senter skal ha 1195,- for samme...

Har akkkurat bestilt en til meg selv... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Heisann bassfreaks!

"Jeg kunne ikke annet enn å bli nysgjerrig på denne scenen....

Jeg vet ikke helt om jeg kan delta i denne uhøytidlige sammenligningen... for jeg har ikke noen dedikert subwoofer. Jeg har derimot to aktive fronthøyttalere, dvs. det er kun bassen som er aktiv. Så jeg benytter ikke noen linjeinngang til bassen, men den er jo aktiv likevel.

Jeg havner vel litt i en mellomkategori.

Men siden denne sammenligningen ikke er av noen vitenskapelig karakter, så slenger jeg meg med likevel.

Jeg skrudde opp volumet til receiveren viste -8 dB, da lå lydtrykket ved vanlig tale på ca. 80 dB +-5dB .
    Jeg hadde da stilt inn min RadioShack slik som beskrevet, C-vekting, fast og hi.

Jeg skrudde på litt ekstra bass og fyrte opp scenen fra Nemo der Darla banker i akvariet. Og SØKKE TA for et trøkk! Buksene vibrerte i lytteposisjonen, og vitrineskapet laget skumle skrangle lyder.... :shock:

Men, resultatet kan jo ikke måle seg med nivået deres da, men moro var det likevel. Jeg målte på det meste 105 dB på RadioShacken, og synes dette faktisk er ganske så bra da jeg altså ikke har noen dedikert subwoofer i oppsettet mitt! 8)

Selv om jeg ikke nådde referansen, så er jeg likevel tilfreds.... naboen derimot er det værre med... he he :lol:
    Jonia,"

105 dB er GOOD!

jeg fikk litt dilla når jeg så du testet uten sub, og i og med at jeg venter på sub til det store anlegget mitt løp jeg å satt på Nemo for å teste hva jeg kunne klare med Kappa 9.2i, tross alt 4 stk 12" basser i stua.

Hold dere fast! På gjennomflygningen ved masta på seilbåten rett før Darla scenen spratt meteret opp i over 117 dB!!!
    Her kan man legge på litt korreksjon, Høyttalerene spiller 27 hz -2 dB, så ihvertfall ca +3dB.

Denne scenen er litt snillere enn Darla scenen, ikke så krevende og gir noen dB mer.

På Darla scenen turte jeg ikke mer enn litt over 115 dB, tror også at grensen var nådd men ingen tegn til skurr, bare masse ulyder fra kjøkkenskapet

Prøvde å pushe hardere på volumet, men fikk ikke høyere avlesning.

Uansett er jo dette uten noe særlig bass under 27 hz da disse høyttalerene ruller av ganske kraftig, og det må sies at det er mye råere å høre samme scenen når man har med masse bass ned til 20 hz, MYE RÅERE, selv på en del lavere volumer.

Så jeg gikk inn i kinoen fpr å teste litt mer, fikk ny rekord på Darla scenen med over 114 dB, og over 115 på gjennomflygningen rett før.

Til alle som ikke liker at vi klarer å måle lydtrykk,

lag en egen tråd hvor dere kan diskutere lydmålinger, og ikke plag oss med kverulering.

Jeg stoler ikke på dere i det hele tatt, dersom gutta på SVS som er profesjonelle med lyd forteller meg hvordan jeg kan måle på en helt OK måte, og hvordan jeg skal korrigere resultatet pga måleutstyrets mangler, så tror jeg på SVS fremfor sytinga til amatører på forumet.

Vi er ikke ute etter vitenskapelige 100% nøyaktige resultater, men vi får helt klart målinger som er i tråd med hverandre, og som gir en klar pekepinn.

Og vi har det KULT!

Lag en sytetråd eller bli med å ha det gøy!

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig tråd. Lurer på om jeg må prøve dette hjemme gitt. (dermed må jeg kjøpe finding nemo).. ASW800 skal jo i teorien være en potent sub?

Men når jeg måler ca 75db for å få referansenivå med pink noise fra yamahaen min får jeg konsekvent lavere utslag når pink noisen er i subben enn i de andre høyttalerne, selvom volumknotten på min asw800 står på merket "THX". Skal jeg da skru opp volumet på subben til den også gir 75db på måleren?

Spørsmål nummer to er om dere tror mine to marsvin begår hara kiri hvis jeg tester ut dette her? :? :shock:
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Artig tråd. Lurer på om jeg må prøve dette hjemme gitt. (dermed må jeg kjøpe finding nemo).. ASW800 skal jo i teorien være en potent sub?

Men når jeg måler ca 75db for å få referansenivå med pink noise fra yamahaen min får jeg konsekvent lavere utslag når pink noisen er i subben enn i de andre høyttalerne, selvom volumknotten på min asw800 står på merket "THX". Skal jeg da skru opp volumet på subben til den også gir 75db på måleren?

Spørsmål nummer to er om dere tror mine to marsvin begår hara kiri hvis jeg tester ut dette her? :? :shock:
    Hei, marsvin elsker dypbass!! Bare husk å surre dem med kraftig teip først så de ikke sprekker

Skru opp volumet på subben til samme nivå som surround høyttalerene,¨
    noen liker også å legge på 2-5 dB på subben, men det avhenger også av innspillingen.
    Uansett blir resultatet det samme på darla testen.

DTSD spor har visst nok 3 dB mer futt i LFE sporet enn DD, så derfor kan man gå litt opp og ned etter eget ønske på forskjellige filmer.

Lykke til!!!

Dag 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mener selvfølgelig DTS spor, går litt for fort på tastene her ops:

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS har 4 dB mer "futt" enn DD.

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel ikke så mye kompetanse på marsvins psyke og anatomi på AVforum, men jeg ville vurdere sterkt å flytte dem til et annet rom og lukke døren ihvertfall. Det er som andre har nevnt en del farer forbundet med kraftig og vedvarende dypbass, blant annet nyreskader (profesjonelle som utsetter seg for slike vibrasjoner i arbeidslivet bruker jo nyrebelte for å ikke skade indre organer)...

Men det skal jo være moro. Anbefaler likevel å skru opp gradvis. Ingen vits å ødelegge helsa for et tall på en dB-måler. Blir man kvalm er det vel et poeng å stoppe mens leken er god.

Men nå er vi jo nysgjerrige på hva utstyret ditt gir av dB, så kom igjen med målingene. Kjøper nok selv "Finding Nemo" en av dagene for også jeg er blitt nysgjerrig på hva subben jeg har hjemme kan gi. Så er det bare å sende kone og unger på butikken en times tid...

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Det er vel ikke så mye kompetanse på marsvins psyke og anatomi på AVforum, men jeg ville vurdere sterkt å flytte dem til et annet rom og lukke døren ihvertfall. Det er som andre har nevnt en del farer forbundet med kraftig og vedvarende dypbass, blant annet nyreskader (profesjonelle som utsetter seg for slike vibrasjoner i arbeidslivet bruker jo nyrebelte for å ikke skade indre organer)...

Men det skal jo være moro. Anbefaler likevel å skru opp gradvis. Ingen vits å ødelegge helsa for et tall på en dB-måler. Blir man kvalm er det vel et poeng å stoppe mens leken er god.

Men nå er vi jo nysgjerrige på hva utstyret ditt gir av dB, så kom igjen med målingene. Kjøper nok selv "Finding Nemo" en av dagene for også jeg er blitt nysgjerrig på hva subben jeg har hjemme kan gi. Så er det bare å sende kone og unger på butikken en times tid...
    Min tidligere Hamster venn var veldig lite glad i dypbass. Den ble helt stresset og løp rundt i buret, og begynte å klatre i taket når man skrudde opp litt med bass rundt 20-30Hz. Da var det ikke veldig høyt, kanskje 70dB, altså ikke veldig høyt, men nok til at lille vennen begynte å klatre i taket av buret. Den ble "glemt2 et par ganger når det ble spilt virkelig høyt, og så vidt jeg vet fikk den aldri varige mén. Men stakkars små da... :shock:

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg foretatt en ny måling på "Darla", jeg klarer 110db på måleren, hvor mye var det en skulle legge til igjen.
    Jeg har sinnsykt mye igjen på Gain å gå på, pluss at den står i 00db på forsterkeren! Men tør ikke med fare for diverse ting som henger på veggen :shock:

Men nå skal det sies at i åpningsscena på Star Wars 2, måka meteret rett forbi og bånna så det grein på 116 db så der tør jeg tippe at den faktisk greide 120

Side 5 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 9 15 25 35 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •