SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 882
    Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Lydsporene er som resten av materialet Copyright-beskyttet, så deling av slikt kopiert materiale på nettet er vel i strid med forumets regler og sannsynligvis norsk opphavsrettlovgivning.
    Som moderator ber jeg om at oppfordring til kopiering og deling av slikt materiale ikke tas på forumet.

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    FORESLÅR AT VI TAR MED DISSE TRE SCENENE SÅ FLER KAN VÆRE MED

OK Flageborg?
    Beklager. Denne tråden er KUN beregnet for å utfordre SUB-BASS-nivået i anlegget, uten innblanding av frekvenser i mellom- og øvre bassområde. Ser det bare som et kjempepositivt tiltak hvis noen oppretter en lignende tråd, men med valgfritt kildemateriale. De fleste av oss har et lite bibliotek med film, vi er jo litt hekta, så derfor vil de fleste ha kildemateriale som kan gi resultater. I tillegg til oppnådd resultat, må det opplyses fabrikat/modell og tidsangivelse på kilde, fra/til, varighet. That's It

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel SVÆRT FÅ som definerer området under 60Hz som mellombass eller øvre bassområde. Synes ikke at spektrumanalysen av Darla-sporet sier noe om at dette skulle egne seg noe bedre til slik testing enn de andre sporene jeg nevner. Tyngden i Darla-sporet ligger over 30Hz, og har en ganske definert topp. Det vil faktisk kunne favorisere subber med en bassboost i akkurat dette området. Synes det da er bedre med testspor som dekker et litt bredere område, slik at også subber med god linearitet i hele LFE-området får vist hva de er gode for...

Men det er din tråd, flageborg. Har du tittet på linken til siden jeg refererer til og sett på spektrum analysene? Det er definitivt i subbassen det skjer ting på alle de nevnte sporene, og noen går til og med så dypt som under 10Hz...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok,

da får noen lage en tråd med andre tester, så forbeholder vi denne tråden til den ultimate testen som dreier seg om SUB BASS. (20-25 hz)

Så får folk bare kjøpe Nemo

Kom igjen folkens, jeg kommer til å teste å svare på de andre trådene 8)

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dag johnsen Skrevet: 05/01/2005, 11:52 Tittel:

--------------------------------------------------------------------------------

Ok,

da får noen lage en tråd med andre tester, så forbeholder vi denne tråden til den ultimate testen som dreier seg om SUB BASS. (20-25 hz)

Så får folk bare kjøpe Nemo
    Enig, nok rundtom snakk nå. 5 sider og 4 resultater eller noe sånt, dette må være bort i mot verdensrekord :lol: om rundt grøten snakk.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måling 1:

104 db, dette er faktisk måling på db-målern.
    Dette er med Klispch RW-12
    Målt med Radioshack.

Da er maks tyna ut av subben....

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Kult å se folk måle frekvens ned til 20hz med radioshack :roll:
    Hvorfor det?
    Et SPL meter er rimelig ubrukelig uansett korrigeringsfaktorer. Du må ha en RTA analysator - hvis ikke vil peaker pga av stående bølger dominere målingen. I hverste fall vinner den personen med dårligst akustikk denne "uformelle" SPL konkurransen. Det er uansett en stor grunn til å stille seg tvilende til enkelte av de oppgitte verdiene i denne tråden...

Jeg har et spørsmål, hva mener dere med referansenivå? Hva er det? Jeg har spilt hjemme på mitt anlegg, og når jeg synes jeg spiller faretruende høyt, så ligger jeg ikke stort over 103 dB med min Radioshack.. Hvordan klarer noen da 126 dB (det er jo for f... en logaritmisk skala...) og samtidig ha vinduer igjen i huset..
    Referansenivået inntreffer når volumknotten er stilt inn slik at:

-20 dBFS = 85 dB SPL
    ( -30 dBFS = 75 dB SPL )

Alle THX Ultra/Select produkter er konstruert for å gjøre det enkelt å spille filmlyden på referansenivået, normalt ved en "0 dB" posisjon på volumknotten.

Det betyr at hver kanal kan peake på 85+20 dB = 105 dB SPL. LFE kanalen har 10 dB større headroom (in band) og leverer 115 dB SPL maks. Dersom bass fra de andre hovedkanalene også sendes til sub har du et teoretisk toppnivå på 120 dB SPL. De færreste har subwoofere som klarer 115 dB, så som regel har man begrenser funksjoner enten i sub eller forforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utklipp"Et SPL meter er rimelig ubrukelig uansett korrigeringsfaktorer. Du må ha en RTL analysator - hvis ikke vil peaker pga av stående bølger dominere målingen. I hverste fall vinner den personen med dårligst akustikk denne "uformelle" SPL konkurransen. Det er uansett en stor grunn til å stille seg tvilende til enkelte av de oppgitte verdiene i denne tråden... Very Happy"

Thomas tvileren

Ta heller å mål selv, negativitet og skepsis kan du legge igjen andre steder, her skal vi ha det litt gøy. Dette er ikke vitenskap, men man får en ganske god pekepinn med en dB måler.

Dårlig akustikk gir ikke noen seier her, det kan jeg love. Her må det krutt til.
    Ellers er det samsvar mellom min måling av 2531PC+ på 113 dB og målingen av 2039 PC+ på 114 dB, så det stemmer meget bra.

Og korreksjonene SVS sier er riktige, tror jeg er en helt OK rettesnor i denne sammenhengen.

Slutt å klag, begynn å mål!

Dag

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måling 2:

Hm.... Greide bare 108db

Nå med SVS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du endelig fått den nå da HURRA!!!

Hvilken modell var det igjen?

Står den i hjørne? Si litt om plasseringen i forhold til lytteposisjon.

Hvordan har du tunet den? Og hvordan har du stillt inn de andre høyttalerene, som store eller små? Dette kan bety mye, sett dem som små og du kan oppleve å få mye mer trykk.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HOLY CRIST!! :shock: :shock: :shock:

Da var det gjort.

117db målt, det blir vel effektivt over 120db
    med SVS PC-Ultra

Dette ble gjort med kalibrert sub, på normalt nivå(ca klokken 9:30 på skalaen). Bare skrudde fullt på receiveren og startet kapittel 25. Etterhvert kom julenisser, bøker og DVD-plater deisende i gulvet. Kattene kommer vel tilbake til neste uke engang ops:

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Har du endelig fått den nå da HURRA!!!

Hvilken modell var det igjen?

Står den i hjørne? Si litt om plasseringen i forhold til lytteposisjon.

Hvordan har du tunet den? Og hvordan har du stillt inn de andre høyttalerene, som store eller små? Dette kan bety mye, sett dem som små og du kan oppleve å få mye mer trykk.

Dag
    Det blei en PB12-Plus/2

Den står trykt helt oppi et hjørne, pga plass. Bassporta er ca 15 cm fra veggen. Høyttalerne er satt til store, hjelper det å sette dem til small??

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry OT, men jeg må spørre: hva sa dama, Thlian :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For guds skyld, sett dem til small, kan hende de utfaser subben!

Dag :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra valg forresten! har du portet en av hullene og satt den på 20 hz?

Det bør du gjøre, test og se hva du synes, men de fleste foretrekker 20 hz innstillingen.

Dag 8)

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dama har ikke kommet hjem ennå, gruer meg :?

En bassport er blokkert, ergo også stilt til 20Hz.
    Crossover er satt til ca. 65Hz og gain på kl. 9.
    Står på -5db på subjustering forsterker, og syns jeg ikke merka forskjell på subben når jeg satte dem til SMALL, men mister en del punch ifra høyttalerne!

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe

Morsomt er det uansett å se hvilke sinnsyke lydtrykk det er mulig å få i hjemmekinoen.
    Med tanke på at referansenivået er spikret gjennom hele kjeden så er dette et noe merkelig utsagn. Enten klarer du referansenivået eller så klarer du det ikke. Fortrinsvis i hele frekvensområdet uten forvregning e.l.

I hovvedtrekk er derfor følgende interessant i bassområdet:

* SPL bedre enn 115 dB (er kravet til THX sertifiserte hjemmekinoer)
    * så lav nedre grensefrekvens som mulig (flat til 20 Hz in-room som et praktisk mål i værstingsystemer)

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Med tanke på at referansenivået er spikret gjennom hele kjeden så er dette et noe merkelig utsagn. Enten klarer du referansenivået eller så klarer du det ikke. Fortrinsvis i hele frekvensområdet uten forvregning e.l.

I hovvedtrekk er derfor følgende interessant i bassområdet:

* SPL bedre enn 115 dB (er kravet til THX sertifiserte hjemmekinoer)
    * så lav nedre grensefrekvens som mulig (flat til 20 Hz in-room som et praktisk mål i værstingsystemer)
    For å sitere andre i denne tråden: "her skal vi ha det litt gøy. Dette er ikke vitenskap, men man får en ganske god pekepinn med en dB måler."

Hvis jeg skal ta det ovenstående alvorlig, så er det naturlig å stille spørsmål ved følgende:
    * Når ble Darla-sporet en referansestandard?
    * Når ble Radioshack-målere referansemålere ned mot 20Hz?
    * Når ble THX den eneste rådende standard for om en hjemmekino duger eller ei?

I tillegg vil jeg si at sånne enten-eller holdninger bare er stigmatiserende. At en hjemmekino med maks 114dB ikke holder, mens en som klarer maks 116dB holder mål blir etter min mening unødvendig svart-hvitt tenking. La oss nå gjøre som andre anbefaler her, og la det bli moro, og ikke en nedrakking av dem som ikke har det ypperste av utstyr. At du synes at forvrengning er sekundært til lydtrykksnivå får stå for din regning. I denne tråden er det ihvertfall lydtrykk som står i sentrum, og det er greit nok.

Mye av det som er det fine med AVforum er at de fleste har en evne til å glede seg over at andre har fått til noe bra, og at negative kommentarer om andres utstyr holdes på et minimum. Nuff said.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    234
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor måle frekvenser under 32hz når desibelmålerne ikke måler annet en mellom 32-10 000 Hz ??? Tror i hvertfall RadioShack begynner å få meget stor feilvisning under 30hz. Har ikke testet dette selv på film, men har lett gått over de 126 DB som RadioShack går til på musikk

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jarjar,

velkommen i klubben!

117 dB målt er vanvittig bra, og helt i tråd med at 2039+ klarer 114 dB, du får nemlig ca+ 3dB med Ultra i forhold til Plus, fikk svar fra Ron hos SVS idag som sa at PB12ultra/2 klarer 3 dB mer enn PB12plus/2.

Bare en uke nå så har jeg den

Til de som hele tiden kommer med kritikk, målingene er faktisk veldig i tråd med hverandre når de måler i tre forskjellige rom:

SVS2531PCplus 113 dB
    SVS2039PCplus 114 dB
    SVS PC Ultra 117 dB

Dette er helt i tråd med hva SVS sier om maks nivå de forskjellige modellene imellom.

Thilian har fått en PM av meg nå, bør få opp trykket litt

Og det med Radioshack meterets (og andre dB metere i samme prisklasse) evne til målinger i lave frekvenser, så har vi gjennom SVS sine hjemmesider full oversikt, trenger jeg å poste dette enda en gang?

Jeg stoler fullt og helt på denne listen fra SVS angående korreksjon av måling, de guttene kan lysår mer enn oss om subwoofere og målinger.

Angående "Darla knocking on the watertank", ja det er en scene som blir referert til verden rundt, en skikkelig referanse scene spør du meg. Og mange andre. Hvis du har hørt den scenen med en sub som spiller til 20 hz så er du ikke i tvil om dette, spektakulært!

Nå begynner folk å komme igang med målinger, KULT!

Side 4 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 8 14 24 34 44 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •