SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 882
    Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et forslag til alternativ test-scene er scenen "Coming, Mother" i "The Haunting" (med bankingen på dørene).

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult å se folk måle frekvens ned til 20hz med radioshack :roll:

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]Kult å se folk måle frekvens ned til 20hz med radioshack :roll:
    Hvorfor det?

Jeg har et spørsmål, hva mener dere med referansenivå? Hva er det? Jeg har spilt hjemme på mitt anlegg, og når jeg synes jeg spiller faretruende høyt, så ligger jeg ikke stort over 103 dB med min Radioshack.. Hvordan klarer noen da 126 dB (det er jo for f... en logaritmisk skala...) og samtidig ha vinduer igjen i huset..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vinduene går på 163 dB,

referanse nivå er ca 115-117 dB avhengig av høytaler konfigurasjon.
    (dvs ca målte 110-112 dB+ tillegg på 3-7 dB pga dB meterets manglende evne til å måle lave frekvenser)

Her har jeg 113+6=119 og det er ikke så grusomt høyt, men mye dypbass trykksom mest føles

Poenget er i mine øyne å ha et anlegg som spiller høyt uten å bli ubehagelig å lytte til.

For mange oppsett jeg har hørt blir utrolig skrikende med mye mellomtone og diskant men manglende dypbass. Da får man vondt

Det trenger absolutt ikke gjøre vondt å spille referansenivå, det skal jo bare være gøy og deilig

Skjønner?

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he. Skjønner hva du mener, hos meg blir det slitsomt å spille over 100 dB, men ikke pga. mangel på dypbass, men pga. høyttalernes ekstremt detaljerte fremstilling i diskantområdet og øvre mellomtone.

Men det jeg enda ikke har fått med meg, er HVA referansenivå er, ikke lydtrykket, men hvor og hva uttrykket bygger på. Hvem sier at referansenivå er akkurat 115 dB? Og hva vil det si at det er referansenivå? Referanse for hvem?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    ...Men det jeg enda ikke har fått med meg, er HVA referansenivå er, ikke lydtrykket, men hvor og hva uttrykket bygger på. Hvem sier at referansenivå er akkurat 115 dB? Og hva vil det si at det er referansenivå? Referanse for hvem?
    Noe jeg lurer på er om alle egentlig vurderer under de samme forutsetninger?

Dersom subben leverer 115dB - hva da med resten av lydbildet samtidig? Noen opplever da det generelle lydbildet som delikat og balansert og at den lave bassen fungerer som en nødvendig og utfyllende del av det resterende lydinntrykket, mens andre ikke klarer å oppholde seg i rommet pga. mye diskant og mellomtone. Er ikke det et uttrykk for at subbens balanse opp mot resten av frekvensområdet ikke stemmer? Kan man ikke også sette fokus på å måle styrken i flere toneleier for derved å få kalibrert hele lydbildets balanse?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Referansenivå er så høyt som lydsporet er ment gjenspilt, og samtaler i filmen vil da foregå på et naturlig nivå, som er ca 80 dB.

Forøvrig så er dette ca like høyt som kino nivå, så vidt jeg vet.

Dag

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe jeg lurer på er om alle egentlig vurderer under de samme forutsetninger?

Dersom subben leverer 115dB - hva da med resten av lydbildet samtidig? Noen opplever da det generelle lydbildet som delikat og balansert og at den lave bassen fungerer som en nødvendig og utfyllende del av det resterende lydinntrykket, mens andre ikke klarer å oppholde seg i rommet pga. mye diskant og mellomtone. Er ikke det et uttrykk for at subbens balanse opp mot resten av frekvensområdet ikke stemmer? Kan man ikke også sette fokus på å måle styrken i flere toneleier for derved å få kalibrert hele lydbildets balanse?[/quote]

Dette er vel et uttrykk for nettopp det, sub nivået skal ha 10 dB mer headroom enn resten av lydsporet, det er vel ca 3,5 ganger høyere. (Dette pga hvordan lydsporene er innspillt, med +10 dB på LFE kanalen

dvs at samtaler skal foregå på ca 80 dB, center og fronter bør kunne klare 105 dB på de absolutt kraftigste scenene, mens subben må klare 117 dB når de andre høyytalerene er satt opp som små, 115 dB dersom de er satt som store.

105 dB i senter og front er svinaktig høyt det også, har ikke målt så mye på det (bare litt på musikk) men regner med at det automatiske oppsettet mitt gjør at balansen mellom sub og resten er korrekt.
    For å klare 105 dB forholdsvis ukomprimert og rent er det selvfølgelig en stor fordel å sette senter og fronter til small, og splitte signalet et sted mellom 40 og 100 hz ettersom hav man har av utstyr.

Dag

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jonia
    He he. Skjønner hva du mener, hos meg blir det slitsomt å spille over 100 dB, men ikke pga. mangel på dypbass, men pga. høyttalernes ekstremt detaljerte fremstilling i diskantområdet og øvre mellomtone.
    Det er ofte et symptom på at man har nådd et nivå der bass og mellomtone har begynt å jobbe utenfor sitt lineære område og man får kompresjon.
    Det er ikke diskanten og mellomtonen som blir mer detaljert, men rett og slett at det er mer dynamisk overskudd i de høyere frekvensene fordi amplitudene (høyttalerelementenes utslag) i dette området er mye mindre enn i bass og nedre mellomtone. Høyttalere laget for musikkgjengivelse har ofte diskanter som bare tåler 1/10 av effekten som basselementene må kunne håndtere, og grunnen er nettopp at mesteparten av energien i musikken ligger i de lavere frekvensene.

I tillegg er øret er mer følsomt i diskantområdet og det er i dette området man møter smerteterskelen først. Hvis man kobler bare subwooferen til forsterkeren kan man skru mye høyere uten at det blir smertefullt enn med fullfrekvenshøyttalerne tilkoblet.

Men dette er litt off topic. Uansett så er poenget med denne testen å teste film, og der er nettopp LFE-sporet for å kunne håndtere basseffekter som går langt ut over det vanlige musikkhøyttalere er laget for å gjengi. Så det er klart at maksimering av lydtrykk og dynamikk er viktig i LFE-området, men like viktig som i resten av frekvensområdet er kontroll og lav forvrengning også, så denne subwoofer-testen tester bare en del av det som er grunnlaget for high end bassgjengivelse for LFE-kanalen.

Morsomt er det uansett å se hvilke sinnsyke lydtrykk det er mulig å få i hjemmekinoen.

EDIT: Denne siden (link) lister en del interessante spor, med spektrumanalyse av hva som skjer i bassen.
    Darla-sporet er faktisk mer interessant enn jeg trodde, siden hovedtyngden av signalet ikke ligger mellom 20 og 25Hz, men rett i overkant av 30Hz...
    Denne forumsiden lister også en del interessante lydspor:
    http://www.hometheaterforum.com/htfo...hreadid=144887

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Roffe,

bra innlegg, utrolig viktig med uforvrengt ren lyd også i surround høyttalerne.
    Det krever ikke så rent lite, jeg tror der det stort sett mangler mest hos folk er i senter (fordi disse ofte er for små selv om de kun jobber over 80 hz) og i sub selvfølgelig.

I mitt ene anlegg tok jeg konsekvensen av at jeg ikke klarte å plassere stor nok senter, og solgte "heila driten" og kjører phantom innstilling.

Jeg tror også mange vil være mye mer komfortable med å ha referansenivå på LFE (bassen) mens man kanskje kan legge seg litt lavere på resten av lydbildet, da har mann full glede av LFE sporet samtidig som ørevoksen får hvile litt

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den går vel ikke lengre ned enn 32hz. Så man måler vel i realiteten alt over dette nivået.

Mvh

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at i den siste siden jeg lister, så er Star Wars 2 - AOTC flyby omtrent 2-3 minutter ut i filmen omtrent et interessant spor. Det dekker frekvensområdet fra under 15Hz og opp til 70Hz, med hovedtyngden rundt 30-40Hz. Dette er OGSÅ en film jeg ikke har, men det gjør ikke sporet dårlig for det. Det kan jo være et fint spor for å teste et mer generelt lydtrykk i større deler av LFE-området.
    Åpningssekvensen i Toy Story 2 er også rimelig intenst, og Hi-Fil har ved mer enn en anledning imponert meg med dette sporet. 1 minutt og 46 sekunder inn i filmen er det et rocket burst som går fra under 10Hz opp til 60Hz med tyngden rundt 30Hz.
    Trenger sikkert ikke nevne undervannsbombene i U-571 heller, omtrent 1 time og 17 minutter ut i filmen. :shock:

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Radioshack digital lydtrykksmåler.
    Jeg har brukt denne på min test cd som spiller rene sinus-signaler ved 20 Hz og 25 Hz osv. Jeg får målt lydtrykket ved 20 Hz når jeg bruker denne test plata... og her skal det da ikke være noe annet enn 20 Hz lyd.

Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Virker som SVS også har vært sitt ansvar bevisst. De har plot over en rekke spor i FAQen sin: http://www.svsubwoofers.com/faq.htm
    Sjekk ut spm 11. What are some great movie and music demos?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Den går vel ikke lengre ned enn 32hz. Så man måler vel i realiteten alt over dette nivået.
    Jeg har to. en som er modifisert for å håndtere lavere frekvenser og en som ikke er det, hvor jeg bruker omregningstabellen. Gir vel en presisjon på +/- 2db som er mer en bra nok i dette frekvensområdet. Resultatene blir omtrendt de samme på begge.

SVS anbefaler omregningstabellen:

"So find out what your subwoofer(s) are REALLY doing, and add the following numbers as appropriate to your SPL meter readings:

At 10Hz add 20dBs to the meter's readings and at ...

12Hz add 16.5dB
    16Hz add 11.5dB
    20Hz add 7.5dB
    25Hz add 5dB
    31.5Hz add 3dB
    40Hz add 2.5dB
    50Hz add 1.5dB
    63Hz add 1.5dB
    80Hz add 1.5dB
    100Hz add 2dB
    125Hz add .5dB"

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom med flere målinger da? Av nesten 4k medlemmer på forumet er det kun noen få som har postet sine resultater.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    Kom med flere målinger da? Av nesten 4k medlemmer på forumet er det kun noen få som har postet sine resultater.
    Ikke sikkert det baserer seg på uvilje :wink: Noen forutsetninger må være til stede: 1) Man må ha et anlegg (noe de fleste har), 2) En desiBel-måler, 3) Finding Nemo.
    For min del strander opplegget ved punkt 3

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdrag Nemo er vel en av de mest utbredte DVDene? Hvis man skal diskutere lydspor og en masse annet krimskrams blir man nok aldri ferdig, sukk :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at i den siste siden jeg lister, så er Star Wars 2 - AOTC flyby omtrent 2-3 minutter ut i filmen omtrent et interessant spor. Det dekker frekvensområdet fra under 15Hz og opp til 70Hz, med hovedtyngden rundt 30-40Hz. Dette er OGSÅ en film jeg ikke har, men det gjør ikke sporet dårlig for det. Wink Det kan jo være et fint spor for å teste et mer generelt lydtrykk i større deler av LFE-området.
    Åpningssekvensen i Toy Story 2 er også rimelig intenst, og Hi-Fil har ved mer enn en anledning imponert meg med dette sporet. 1 minutt og 46 sekunder inn i filmen er det et rocket burst som går fra under 10Hz opp til 60Hz med tyngden rundt 30Hz.
    Trenger sikkert ikke nevne undervannsbombene i U-571 heller, omtrent 1 time og 17 minutter ut i filmen. Shocked

FORESLÅR AT VI TAR MED DISSE TRE SCENENE SÅ FLER KAN VÆRE MED

OK Flageborg?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det er noen som har alle disse omtalte scenene og kan rippe de digitalt i 5.1 slik at de kan brennes til DTS-format på CD er jo dette fint. Imidlertid vet jeg jo ikke om det finnes egnede komprimeringsteknikker for slike signaler som får det ned i en akseptabel størrelse? Noen som har erfaring på dette?

Alternativt kan flere av oss ta vår del av det vi har.

Det å brenne fra 5.1 wav-filer går greit, men å komprimere mye ned har jeg ingen erfaring med selv.

Nå snakker jeg om rene lydspor. Bilde samtidig er jo selvsagt også en mulighet, men da blir vel filene enda større, eller kvaliteten går ned.

Side 3 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •