SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 882
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Skulle gjerne ha vært med, men tenke eg får ta d igjen når det nærmer seg påske og eg får ny plass å bu. Der er bur no er det fantastiskt vanskeligt å få basstrykk med noke som helst. Har 2 yamaha yst-v1500, så skulle tru at eg må klare litt trykk....

Flageborg; 126db?? vanvitti... Har drevet en del med bilstereo og i den forbindelse vært på db-drag og målt.. Hadde et anlegg som klarte 130db bass, ikkje mykje i forhold til værstingane, men var helt sykt trykk i bilen. Men det er jo i bil, må være helt sykt å klare 126db i hus, 114db for den saks skyld også.

Har lyst på SVS

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ultra

Gjør en måling uansett, så får vi en referanse til, interessant å se hva folk klarer med litt forskjellig utstyr.
    Du kan jo gjøre ny test senere

Tips, har du forsikret deg om at subbene ikke faser hverandre ut?

Kan hjelpe deg med enkel info om hvordan du sjekker dette.

Ofte kan man få mindre trykk med to, du må stille inn en og en på samme nivå, måle en først og stille fasen på den andre så du får ca +6dB når den andre slåes på.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    220
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja, har sjekket det... Problemet er rett og slett rommet... Har en audio pro b1.39, samme problemet med den... Har hatt en del utstyr opp i gjennom tidene, og har alltid hatt problem m basstrykk. Har hatt patos b500, CV ls15 osv, ingenting har produsert trykk.. Blir flyttet mykje luft, men.... Når eg har prøvd høyttalerene hos andre, spiller de helt annerledes. Mye mer pondus, trykk og volum.
    Skal ta å bestille meg en DB-måler og ta en måling uansett... Regner med at de ikkje blir noke voldsomt tall, men har bygd opp anlegget med tanke på at eg skal kjøpe hus til våren

Ikkje er rommet spesielt stort heller, kanskje en 16-17kvardat

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det folket stort sett måler med?
    Analoge eller digitale målere? (Holdt på å spørre hva er best å bruke, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted :!: :!: )
    Men allikevel greit å nevne "hva" dere måler med.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Venter i spenning på trykkmåling fra Adyton og "eksen" til johnsen :!:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skal komme med en måling jeg også, men rommet mitt suger bass.

Tips til de som vil prøve å komme høyt her(= litt juksing). Spesielt hvis du har flere subber. Spill en 25 hz tone og gå rundt med lydtrykksmåleren til du finner der hvor den viser høyest. Prøv å justere fasen i tillegg, slik at den gir mest db. har du flere subber, juster fasene på alle slik at du har maks trykk på dette punktet. Sett lydtrykksmåleren på punktet, men slik at du kan se den fra nærmeste vindu. Skru sub og forsterkere på fullt, ta med nødvenige fjernkontroller ut og foran vinduet. spill kapittel 25 på Nemo. Noter tallet

NB! viktig at "fruen" ligger og sover på sofaen ved siden av subben, når du prøver dette :twisted: Hvis du i tillegg filmer eller tar bilde, blir du kongen av AVforum.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarjar
    skal komme med en måling jeg også, men rommet mitt suger bass.

Tips til de som vil prøve å komme høyt her(= litt juksing). Spesielt hvis du har flere subber. Spill en 25 hz tone og gå rundt med lydtrykksmåleren til du finner der hvor den viser høyest. Prøv å justere fasen i tillegg, slik at den gir mest db. har du flere subber, juster fasene på alle slik at du har maks trykk på dette punktet. Sett lydtrykksmåleren på punktet, men slik at du kan se den fra nærmeste vindu. Skru sub og forsterkere på fullt, ta med nødvenige fjernkontroller ut og foran vinduet. spill kapittel 25 på Nemo. Noter tallet

NB! viktig at "fruen" ligger og sover på sofaen ved siden av subben, når du prøver dette :twisted: Hvis du i tillegg filmer eller tar bilde, blir du kongen av AVforum.
    God ide`!
    Kona mi er nemlig ikke noe særlig lei av testing og målinger.......neeeiii da :lol:

Teknikken med å justere de to subbene i riktig fase samt plassering av disse slik at de gir maks er viktig.

Jeg prøvde å sette tuben bak i rommet, rett bak sofaen i kinoen, resultatet var mye dårligere bass, mindre støtte fra rommet og lavere nivå på maks selv om den sto 3 meter nærmere måleposisjon!

Flytt faenskapen litt rundt så finner man fort ut at det er noe å hente, bruk hjørner!

Dag

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    26 (27) svar hvorav 3 er faktiske målinger.......
    Ser ut til at dette å blir en svadatråd :?
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom igjen folkens, kom igang å mål!

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne vært med og postet mine drøyt 100dB eller deromkring, men det har seg nå engang slik at jeg ikke har Finding Nemo. Kunne vært en fordel med en par-tre flere klipp å velge fra. Nå er det jo også slik at dette er utformet som en "Challenge", og når "basstrollet" ( ) Dag Johnsen allerede har postet sine 113dB, så er det ikke sikkert det er så mange som føler for å ta "utfordringen" og poste noe mer.

Det er dessuten en ting til jeg vil påpeke: Bass er mer enn området 20-25Hz. Det kunne vært interessant med noen flere klipp å ta fra. Fint at noen har subber som går helt ned til 20Hz og lavere, men det er mye moro ellers i den nederste oktaven også. Så å få dekket 20-40Hz hadde jo vært greit. Skjønner jo at de med SVS-subber gjerne vil få fram dennes fordeler i dybden, men det finnes andre fremragende subber med betydelig kraftigere forsterkere som kanskje ikke går like dypt, men som kanskje spiller høyere enn SVS bittelitt lenger opp i frekvens...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    Skulle gjerne vært med og postet mine drøyt 100dB eller deromkring, men det har seg nå engang slik at jeg ikke har Finding Nemo. Kunne vært en fordel med en par-tre flere klipp å velge fra. Nå er det jo også slik at dette er utformet som en "Challenge", og når "basstrollet" ( ) Dag Johnsen allerede har postet sine 113dB, så er det ikke sikkert det er så mange som føler for å ta "utfordringen" og poste noe mer.

Det er dessuten en ting til jeg vil påpeke: Bass er mer enn området 20-25Hz. Det kunne vært interessant med noen flere klipp å ta fra. Fint at noen har subber som går helt ned til 20Hz og lavere, men det er mye moro ellers i den nederste oktaven også. Så å få dekket 20-40Hz hadde jo vært greit. Skjønner jo at de med SVS-subber gjerne vil få fram dennes fordeler i dybden, men det finnes andre fremragende subber med betydelig kraftigere forsterkere som kanskje ikke går like dypt, men som kanskje spiller høyere enn SVS bittelitt lenger opp i frekvens...
    Roffe, valget av Nemo scenen er ikke tilfeldig valgt, det er en skikkelig utfordring for et anlegg, sub eller ikke sub. Tanken er jo at folk skal få en ide om hvor langt unna referansen de er, og eventuelt ta action om de føler de har potensiale til forbring.

Men jeg er enig med deg, mange blir nok bare deppa, så foreslå en annen test som ligger rundt 40 hz, så er det mere for alle

Helst en film som mange har.

Er det noe på Matrix?

Dag

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva med den oliphant scenen i LOTR ROTK EE :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For mye forstyrrende lyder som kan påvirke målingen av bassen,

bedre med en scene hvor lydbildet er mindre kompleks og ren bass kan måles.

Og helst en eldre film, en klassiker som "alle" har

Vi må spesifisere et utsnitt på ca 10-20 sekunder, så det blir likt for alle, Øllifant scenen er dritkul, men hvor i den scenen kan man eventuelt gå inn?

Dag 8)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hey......! Hvor er moderator, når man trenger det sårt???

Her vil vi bare ha db resultater, så får diskusjon om "andre" kildespor avklares i ny tråd. Laget en for CD i stereo..........så oppfordringen er: Lag en egen for DVD film???

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Åpningen av Master and Commander, eller Depth Charged fra U-571 eller snøkskred scenen fra XXX
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Newcomer Formel 1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    285
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    akto Skrevet: 04/01/2005, 9:02 Emne:
    --------------------------------------------------------------------------------

Hmmm, prøvde, og måleren var oppe på 102 og + 4 så blir det 106 db. Er ikke det veldig lavt da? Hele huset rister jo!!! Dere prater om 126 db her. Dæven dytte

Er det ting som spiller inn på en lydtrykkmåling, f. eks størrelsen på rommet og slikt. For hva er det man egentlig måler, er det overtrykk?
    Pingle sub :lol: Min Yamaha YST-SW800 målte 107,2 dB uten korrigering. Subben spilte rent og uten ulyder.

Endret lagt til modell og antall posteringer.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vi får rydde opp etterpå da vet du bård. egentlig bare tull å endre fra nemo til noe annet. nemo filmen er vel en av de mest solgte filmene i landet. at noen ikke har kjøpt den er jo nesten en skam :wink: Roffe vi sender barnevernet på deg, tenk å ikke une ungene nemo det er krise
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    vi får rydde opp etterpå da vet du bård. egentlig bare tull å endre fra nemo til noe annet. nemo filmen er vel en av de mest solgte filmene i landet. at noen ikke har kjøpt den er jo nesten en skam :wink: Roffe vi sender barnevernet på deg, tenk å ikke une ungene nemo det er krise
    Til de som ikke har den;
    den er på tilbud på Obs! denne uka - kr. 129,-

Løp og kjøp!

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Formel 1
    akto Skrevet: 04/01/2005, 9:02 Emne:
    --------------------------------------------------------------------------------

Hmmm, prøvde, og måleren var oppe på 102 og + 4 så blir det 106 db. Er ikke det veldig lavt da? Hele huset rister jo!!! Dere prater om 126 db her. Dæven dytte

Er det ting som spiller inn på en lydtrykkmåling, f. eks størrelsen på rommet og slikt. For hva er det man egentlig måler, er det overtrykk?
    Pingle sub :lol: Min Yamaha YST-SW800 målte 107,2 dB uten korrigering. Subben spilte rent og uten ulyder.

Endret lagt til modell og antall posteringer.
    Det får'n si...

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slapp av. Nemo-kuttet er sikkert interessant, det. Poenget mitt er ikke å jamre over at jeg ikke har den filmen eller at jeg ikke kan delta i konkurransen.

Det viktigste for meg er at det virker litt som hele testen er rigget for å favorisere SVS-subwooferne, som utvilsomt går dypere enn de fleste. Men det er faktisk gode subber der ute som har -3dB-punktet sitt litt i overkant av 20Hz, og som likevel gjengir formidabel bass. Det finnes subber som drives av forsterkere vesentlig kraftigere enn de kraftigste subforsterkerne til SVS. Derfor foreslår jeg at man finner andre kutt I TILLEGG TIL Nemo. For utfordringen for en sub er ikke å spille høyt bare i området under 25Hz. Subwoofere for hjemmekino skal ha fullt trykk i hele frekvensområdet under 120Hz. Klart det er krevende å gjengi 20-25Hz. Men at man spiller uslåelig i det området betyr ikke at du har en subwoofer som spiller uslåelig mellom 30 og 40Hz. Der kan det være andre som spiller kraftigere.

Skal man ha en VIRKELIG subwoofer-utfordring, så må det jo være en utfordring i HELE frekvensområdet for LFE-kanalen. Ikke bare under 25Hz... Likevel er jeg enig. Det er den dypeste bassen som er mest krevende når vi snakker om å gjengi mest lydtrykk. Men et litt bredere frekvensområde enn 5Hz av det hørbare området hadde kanskje vært greit, eller hva... Så en gang en oversikt over basspor-referanser med frekvensspekter-diagrammer. Skal se om jeg finner dem igjen...

Side 2 av 45 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 12 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •