SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 12

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 12 av 45 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste
Viser resultater 221 til 240 av 882
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    på ett tidspunkt hadde jeg 3 stk subber to dali og en sony.. fant ut at jeg ikke hørte forskjell om daliene sto på eller ikke så de ble solgt så det er vel det du kan kalle utfasig eller hva Dag??.... de gamle frontene mine satt det to 8" i hver høytaler mens de nye har to 10"... og de ny spiller med mye mere trykk alene enn to subber og de gamle høytalerene mine ganske utrolig men sant :shock: vet ikke om dette har med kvaliteten på høytalerene og gjøre eller hava det er. ihvertfall stor forskjell :P

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flageborg,

hvor i all verden er du når man trenger deg?

Hva synes du, skal vi bare korrigere med +4 dB fordi makstrykket på Darla scenen er på 32 hz, eller skal vi ta hensyn til at det er masse bass mellom 20 og 25 hz som gjør at dyptgående subber bør ha litt mer korreksjon fordi de presterer mer uten at det blir målt?

Samme for meg, mye letter å bare legge på +4 dB på alle.
    Å heller kanskje bare oppgi laveste frekvens, så kan folk verdsette det som de vil
    Personlig har jeg opplevd denne forskjellen mellom 30, 25 og 20 hz bassrepons som enorm, ville mye heller ha 110 dB med 20 hz respons enn 130 dB med 30 hz respons.

Flageborg, KOM FREM!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spers, ingen tvil om at du har opplevd utfasing.

Hvilke fronter har du nå, og spiller de full frekvens eller bare over 80 hz?
    Hvis de spiller fullfrekvent så bidrar de nok med ca 4 dB til målingen vil jeg tippe.

Dag

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg ønsker ikke og endre prosedyren, men kun gjør medlemene oppmerksom på svakhetene og usikkerheten i målingen.

Er testsignalet 25Hz, vil måleinstrumentet måle lydtrykket ved den frekvensen. Man kan godt kompensere for at måle instrumentet ikke er nøyaktig ved den frekvensen, men man kompensere for unøyakitghet i måleinstrumentet, ikke for frekvensgang til måleobjektet.
    Jeg skjønner godt hva du mener med at lydtrykket er mye råere på et anlegg som spiller lineært til 20 Hz kontra et som spiller til 30 Hz.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    ...Personlig har jeg opplevd denne forskjellen mellom 30, 25 og 20 hz bassrepons som enorm, ville mye heller ha 110 dB med 20 hz respons enn 130 dB med 30 hz respons...
    Innstemmer! Pokker så vanskelig å vite hva den enkelte måler. Dynamikk og velspilthet er overordnet.

Det hadde vært jæv... gøy å etter hvert samle en rekke av folket for felles test av subbene. Samme anlegg testet på en rekke subber - i samme rom. DET må kalles en mer korrekt og ufarget måte å gjennomføre dette på, gjerne over en pils eller to...tre..., en flaske vin, eller annet drikke etter egen preferanse...
    Selvsagt i seriøsitetens ånd.

For min egen del handler det vel akkurat nå om å samle sammen nok tusenlapper til å skaffe meg en SVS! Krysser fingrene for Lotto denne helga... :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dag..... det er dali concept 10 ikke akkurat de beste men helt greie( tør ikke ha noe dyrere, er for mange høytspillende fester til det). hadde infinity alpha 50 før de. syns conceptene spiller helt greit men ikke noe å skryte av...... en litt artig ting å ta opp er hvor forskjell faktisk subber låter på forskjellige forstekere selvom det bare er signaler den sender. har nå sony TA DA 9000es mot 5000es før det og et par enda rimligere før det, ved hver oppgradering gjenntok det samme seg, strammere og mer detaljert bass samt enorm forskjell i kontroll. Skulle jo i utgangspunktet tro at signalene var like uavhengig av merke på forsterker. har du noen erfaring med dette?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av spers
    Dag..... det er dali concept 10 ikke akkurat de beste men helt greie( tør ikke ha noe dyrere, er for mange høytspillende fester til det). hadde infinity alpha 50 før de. syns conceptene spiller helt greit men ikke noe å skryte av...... en litt artig ting å ta opp er hvor forskjell faktisk subber låter på forskjellige forstekere selvom det bare er signaler den sender. har nå sony TA DA 9000es mot 5000es før det og et par enda rimligere før det, ved hver oppgradering gjenntok det samme seg, strammere og mer detaljert bass samt enorm forskjell i kontroll. Skulle jo i utgangspunktet tro at signalene var like uavhengig av merke på forsterker. har du noen erfaring med dette?
    Ta dette et annet sted. lag feks en tråd under generell hifi
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, vi kjører på samme måte, men understreker at her er det flere faktorer som gjør at dette ikke er korrekt, men kun grove indikasjoner som stort sett likevel, gir oss et ganske riktig bilde av hvem som kan produsere høyest volum, men at det ikke sier noe som helst om kvaliteten på bassen som blir produsert.

Mål videre folkens, det er jo gøy likevel.

Kult at en med Sony subber leder, det er jo derfor vi startet tråden.
    Vi finner ut hva som sparker! Sonyene gjør det definitivt!
    Så må vi i SVS leiren og de med Yamaha/Klipsch jobbe på litt.
    Vi venter på JMlab og Velodyne!
    Han Spers har jo 2 subber da, så får vi se om ikke det må dual SVS til for å komme på nivå, eller kanskje en PB12 Ultra/2

Tror lista ser annerledes ut om et par uker!

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den er grei sjef... ble litt revet med her :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa -->

Blir spennende å se hva "cerwinvega666" kan få til med 20! 15"

Noen som har en måler de skal kvitte seg med?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde det ikke vært mer interessant å måle for eksempel 20, 30 og 40 Hz sinus fra lyttepossisjon uten å bry seg om avvik på måleren for så å rangere utigra dette? Eksempelvis summere målingene eller vurdere i forhold til ulinjæritet? Da får vi en indikasjon på om noen har noe som duger litt universelt eller om det bare er darla-scenen som trøkker i anlegget. En av de råeste kinoene jeg har hørt har, på lobbyscenen i The Matrix, en skuddgjengivelse som de aller fleste bare kan drømme om. Det er fordi han har egne "suber" for disse frekvensene med et vell av egne justeringsmuligheter. De er demontert for flytting nå, men det anlegget er kapabelt til referansebass i særklasse. Det hadde vært mye mer spennende å kunne rangere bassene i forhold til dette. Om magesparket uteblir så er det heller ikke på langt nær så kult å få en bølge med kvalmende 20 Hz heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor ikke lage en tråd med måling av denne skuddscenen?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er altså ikke noe ønske om å finne ut hvor god kvalitet man har på oppsettet, heller ikke å lære noe om måling...

BTW, hvorfor tok du ikke med min måling som dekker langt mer enn darla-scenen?

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Snickers-is
    Det er altså ikke noe ønske om å finne ut hvor god kvalitet man har på oppsettet, heller ikke å lære noe om måling...

Jeg er villig med på de fleste forsøk.
    "Darla" scenen har skapt nok kvalme for meg, for en god stund forover.
    Skal snart ha en god ferie, må bare si ifra hvis du vil låne "barnet" i mellomtiden.
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Snickers, jeg har målt så mye med frekvenser og sweap at du aner ikke.
    Men dette er mye mer omfattende og tidkrevende enn å måle en enkelt scene. :roll:
    og ikke så morsomt for folk flest heller. :wink:
    Dette sier ikke allverden om kvalitet heller, kvaliteten må jo høres. Man kan faktisk ikke måle seg frem til at lyden er bra, det er en kjempefelle som mange teoretikere faller i, livsfarlig. :shock:
    Men frekvensgangen får man et bilde av.

Jeg foreslo å lage en ny tråd med den scenen din, du må spesifisere nærmere. Du kan jo også poste det i denne tråden, men da må du jo komme opp med en måling av Darla scenen også, skuffende at du ikke har gjort det allerede.

Du kritiserer en del, det er greit å kritisere dersom du samtidig er med å måler. Men det har du ikke gjort. Fint hvis alle bidrar litt selv om de er kritiske. Vi har for lenge siden fastslått at slik testing er langt fra perfekt.

Kom igjen, mål og post mange forskjellige scener, ikke noe problem.
    Jeg er sikker på at folk slenger seg villig på

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er riktid som de sier her, Dag. Korrigeringen av Radioschack måleren er for å korrigere avvik i de forskjellige frekvensene. Måleren måler den høyeste tonen i den senen som blir avspilt. Hvis dette er rundt 20 hz, så vil korrigeringen være sånn noenlunde. Hvis den høyeste tonen i senen er 32hz, så er det 32hz tonen som blir målt.

Så selv om Darla senen inneholder masse bass i området 20-25hz, så hjelper ikke det hvis 32hz tonen er høyere. Da er det korrigeringen for 32hz vi må bruke og det er 3db. Den store forskjellen blir selvsagt hvordan lyden oppleves for de som hører den. Her er det stor forskjell med og uten sub som klarer skikkelige trykk ned mot 20hz.

Hvis noen har utstyr for å finne ut i hvilket frekvensområdet Darla senen er høyest, ville vi få svar på dette.

Det riktig ville vært som flere sier å bruke en ren 20hz tone, en ren 25 hz tone o.s.v. Men ikke f... om jeg sitter å gjør det hjemme på 00db spl.

Det beste ville vært å finne en sene hvor rundt 20-25hz toner var høyest. Noen forslag?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har en måling fra Darla scenen på nett, den peaker på 32 hz.
    Men en høy topp på 24 hz.

Tom fra SVS sa jeg skulle legge på 5-7 dB i korreksjon på denne scenen, men han kan jo ta feil???

Hvem skal vi høre på, gutta på forumet eller Tom fra SVS?
    Han er ansvarlig for teknisk på SVS.

Dette sa han:

"Basically, on a scene like the “Darla Tapping” scene (which has a ton of 20-25hz bass)…the meter will read 5-7dB low.."

Så hvem skal jeg stole på??? Personlig mener jeg SVS kan mer om dette enn vi på forumet, og at denne uttalelsen er mer enn kvalifisert.

Hvis noen er uenig si si ifra.

For min del er det likegyldig om vi legger på flatt 3 eller 4 dB, eller om vi justerer i forhold til frekvensgang.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Tom fra SVS sa jeg skulle legge på 5-7 dB i korreksjon på denne scenen, men han kan jo ta feil???

Hvem skal vi høre på, gutta på forumet eller Tom fra SVS?
    Han er ansvarlig for teknisk på SVS.

Dette sa han:

"Basically, on a scene like the “Darla Tapping” scene (which has a ton of 20-25hz bass)…the meter will read 5-7dB low.."

Så hvem skal jeg stole på??? Personlig mener jeg SVS kan mer om dette enn vi på forumet, og at denne uttalelsen er mer enn kvalifisert.

Hvis noen er uenig si si ifra.

For min del er det likegyldig om vi legger på flatt 3 eller 4 dB, eller om vi justerer i forhold til frekvensgang.

Dag
    Har lest denne tidligere Dag, men jeg tror ikke han mente det på denne måten. At man skal legge til 5-7db i området 20-25hz er vi enige om. Problemet er, at det ikke er den vi har målt. Det er 32hz verdien. Det er ikke sikkert han i farta tok med dette i betrakningen.

Hvis 24 hz toppen ligger like under 32hz toppen er jeg tildels enig med deg, da fanger ikke måleren opp dette.

I denne testen, vil gode subber (les SVS) bli knust, mot en 30hz tunet sub

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok en fordel med en 30 hz tunet sub i denne testen i forhold til å klare mange dB, der har nok Sonyen en klar fordel.

Selv mine fronthøyttalere klarer kjempevolum, men mangler til gjengjeld det sinnsykt kule trykket fra 20 til 25 hz.

24 hz toppen ligger ikke så langt under 32 hz, så det er nok derfor Tom sier det han gjør.

Skal vi prøve å finne en test rundt 20 hz? Hvis Sony subbene knuser til der også så hadde jo det vært gøy!

Kom med forslag til en test med 20 hz scene!

Kjørte en ren 20 hz frekvenstone men ble uvel og kvalm lenge før jeg nådde 105 dB, kjørte opp til 108 dB men orket ikke mer.
    Bedre med filmmateriale.

Dag :-)

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eyvind

Jeg er villig med på de fleste forsøk.
    "Darla" scenen har skapt nok kvalme for meg, for en god stund forover.
    Skal snart ha en god ferie, må bare si ifra hvis du vil låne "barnet" i mellomtiden.
    Skjønner ikke helt dette kvalmepratet, langt ifra noe kvalme her pga av basstrykk. Eneste gangen jeg har opplevd det er i en Ener Golf med en Cerwin Vega Stroker 18" baki, men det er en helt annen sak :!:

Side 12 av 45 FørsteFørste ... 2 8 9 10 11 12 13 14 15 16 22 32 42 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •