SUBwoofer Bass Challenge! Bli med på moroa --> - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 45 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 882
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av spers
    da har jeg fåretatt måling... uten at jeg har presset absolutt max er jeg faktisk oppe i 123 db!!!! :shock: og det er uten og legge på de ekstra db!!!.. dette er med to stk sony sa wx 900. ble veldig overrasket over at jeg kunne spille så høyt... så da tror jeg planene om to stk svs får hvile en stund he he he 8)
    NY VÆRSTING!!!

Legger den inn på andre plass, knuser alle med god margin bortsett fra vanvittige Flageborg

Litt usikker på om det skal legges på 5 eller 6 dB i korreksjon, subben er oppgitt til 18 hz noen steder og 20 hz andre steder, men ikke noe info om det er lineært eller -3dB.
    Når jeg hørte den hos Jfinnerud manglet det mye dypbass, (sanynligvis ruller den av ved ca 25 hz, skulle vært gøy om noen visste mer om dette. Men får holde meg til spekken og uansett så er det klar ledelse i kamp med vanlige dødelige!

Flageborg dB 2X18" Cerwin Vega, 4X15" Celestion/JBL/Cerwin Vega, 2X12" Beyma monstersub-løsning
    (16 stk 8" spiller over 80 hz ) 126+6dB=132 dB
    Spers med 2XSony sa wx 900 123dB+6dB=129 dB
    Jarjar SVS pc ultra 117db+6 dB=123 dB
    Eyvind SVS 2039pc-plus 115db+6 dB=121 dB
    Thlian SVS pb12-plus/2 114db+6 dB=120 dB
    Dag Johnsen SVS 2531pc plus 114db+6 dB=120 dB
    Dag Johnsen Infinity kappa 9.2i/YBA Passion 115,6db +4 dB=119,6 dB
    Per thomas 2xaktiv 15"eltax+2x 15 flh/zachry250 110db+4 dB=114 dB
    formel 1 Yamaha yst sw 800 107,2db +4 dB=111,2 dB
    Jonia Audio Pro FX-10 105db +6 dB=111 dB
    eXa 2x p25rex/dd/thomson dpl100ht 106db+3dB=109 dB
    Thlian Klipsch rw12 104db+5 dB=109 dB
    Akto JMlab SW 900 102db +4 dB=106 dB

Dag

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt lite informasjon om hvordan folk måler her? Er alle på den "offisielle" listen målt fra lytteposisjon?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Specs stemmer sjeldent eller aldri, foreta en nærfeltsmåling av dyrene med testsignaler.

Intermediate jane sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    1,259
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Litt usikker på om det skal legges på 5 eller 6 dB i korreksjon, subben er oppgitt til 18 hz noen steder og 20 hz andre steder, men ikke noe info om det er lineært eller -3dB.
    Hvorfor skal noe legges til ut i fra subbens egenskaper?
    Eller misforstod jeg deg...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine to subber står på hver side av sofaen,er dette noe som vil være med på og øke trykket kontra og ha de foran??... har prøvd den ene foran men det ble ikke noe bra... har siklet litt på svs pb12-pluss/kankje 2. men fikk streng beskjed fra sjefen at DET!!! kunne jeg bare glemme .... problemstilling??... sparke ut dama/ inn med subber... eller bli sparket ut selv med en 63 kilos svs etter :lol: ha ha.eller tilogmed kaskje to, AU!!! :lol:

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kunne faktisk være interessant hvis noen gadd å måle opp frekvenskurven til Sonyen. Gammelsubben ble solgt i dag, og nå sitter jeg og forsøker å bestemme meg om det skal være SVS PB10 ISD, 25-31PCi, 25-31PC+ eller den Sonyen. Det kunne da være interessant å vite hvordan Sonyens frekvenskurve ser ut

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mine to subber står på hver side av sofaen....
    Støtter deg 100% på denne plasseringen, som jeg i lang tid har prøvd å "predike" andre brukere av sub.....
    Det er utrolig hva en SUB på hver side av "sweet spot" kan levere av "sterke" opplevelser

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen bak på hver side er genial, gir MYE mer trykk!

Jeg gjør dette selv i stua, Foreløpig med kun 1 sub) synd jeg ikke målte før jeg solgte PB12plus/2 for litt siden, men regner med at det var HØYT volum. SVS anslo faktisk 123 dB-
    Men det vet vi neste uke, da kommer en litt større SVS

Bør kunne klare 123 dB målt i rommet med den, den er god for 3dB mer enn min gamle. Men "time will show" Kan fort bli lang i maska, Thilian klarte jo "bare" 114+6 i sitt rom.

Til deg som lurte på korreksjon, dette gjøre pga dB meterets unøyaktihet som varierer i forhold til hvor dypt subben går, de som går dypest må korrigeres mest for der mangler det mest på meteret i forhold til virkeligheten.

Angående frekvenskurven til Sony subben så lurer jeg fært på det selv.
    Når jeg hørte den synes jeg den manglet et hav av dypbass i forhold til SVS, og alt det kan neppe skyldes rommet, men vi finner ut av dette så fort Jfinnerud får sine SVS, han kan jo lett sammenlikne og komme med
    relevant info pga test i samme rum.

fant ingenting på nettet om dette, bare masse amerikanere i forum som lurte på det samme.

Sony subben er uansett BEST BUY uten tvil, dersom man ikke trenger den helt dypeste bassen da.

Dag

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av flageborg@flageborg.no
    mine to subber står på hver side av sofaen....
    Støtter deg 100% på denne plasseringen, som jeg i lang tid har prøvd å "predike" andre brukere av sub.....
    Det er utrolig hva en SUB på hver side av "sweet spot" kan levere av "sterke" opplevelser
    Så det du sier er at jeg bør kjøpe meg en til :?: :shock:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det vi prøver å si i første omgang er at du skal flytte den bak i hjørnet!

Så kan du vurdere om du skal ha en til

Ikke sikkert du trenger det da, jeg tror du får nesten 10 dB mer om du flytter den bak, og mye mer feeling/kontakt med bassen.

Da kan du spille mye lavere å likevel føle mer, synes bassen blir mer detaljert også.

Dag

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Plasseringen bak på hver side er genial, gir MYE mer trykk! Thilian klarte jo "bare" 114+6 i sitt rom.
    Thlian får "løftehjelp" i helgen, tror jeg, så etter litt flytting og test, med SUB som hjørnebord på venstre side, vil nok nye sterke resultater bli rapportert inn :shock: Ei skulle vi ha vøri der

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    den første sonyen jeg kjøpte havnet i hjørnet mellom to og tre seteren.. gav et vannvittig trykk i forhold til to stk dali swa12 som sto forran... problemet var at jeg kjente hvor bassen kom fra og ble rimelig nummen på den ene siden av trynet, så da måtte det jo bli en til og vips så ble jeg nummen i hele trynet :P :roll: ha ha ha..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spers: Hva fikk deg til å endre plassering av SUB i forhold til tradisjonell "teori"?

Newcomer pap sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    46
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Info til yppersteprest Dag:
    Korreksjonen faktoren er IKKE avhengig av frekvensegang til sub, men kun frekvensen til test signalet. Er testsignalet deres ca. 25 Hz skal alle legge til 5 dB pga. at måleinstrument ikke måler lineært ved så lave frekvenser.

Poeng nummer to: Hvis dere ikke alltid ser filmene alene, bør dere gjøre målingene på flere plasser. En meter til siden kan gi 6 dB forskjell på måleresultatet. Det er derfor at 2 sub'er kan være fornuftig. Ikke for og oppnå 6 dB økning på en plass, men for og oppnå et jevnere lydtrykk i hele rommet!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    1,566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde selv Infinity Kappaen stående ved siden av sofaen en stund. Kan trygt si at det ikke fantes behov for noen rumperister da. Desverre så fikk jeg en dyp dal i frekvenskurven ved den posisjonen, og den måtte derfor oppgis. Hvis jeg kjøper en SVS tube så skal den posisjonen prøves på nytt, men jeg frykter litt for at det kanskje ikke vil fungere med musikk? Hva sier dere med sub ved siden av sofaen om det?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynte med at det ikke ville bli plass foran til subben, så da måtte jeg finne en alternativ plass og hjørnet ble valgt/prøvd. dette selvfølgelig etter lange overtalelser om hvor flott det ville bli med blomster på subben(må forøverig sette blomstene på gulvet når det er bånn gass,for de rister faktisk av) dette ble jo en ny verden inne bass :shock: men suget etter mer er alltid der så da prøvde jeg subben på andre siden av sofaen( er ikke i hjørnet ca 1 meter unna) og der var trykket minst like bra og da bestilte jeg en til. er ganske fornyd nå, men tanken på to stk svs :roll: ............. ja vi får c!!..

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    begynte med at det ikke ville bli plass foran til subben, så da måtte jeg finne en alternativ plass og hjørnet ble valgt/prøvd. dette selvfølgelig etter lange overtalelser om hvor flott det ville bli med blomster på subben(må forøverig sette blomstene på gulvet når det er bånn gass,for de rister faktisk av) dette ble jo en ny verden inne bass :shock: men suget etter mer er alltid der så da prøvde jeg subben på andre siden av sofaen( er ikke i hjørnet ca 1 meter unna) og der var trykket minst like bra og da bestilte jeg en til. er ganske fornyd nå, men tanken på to stk svs :roll: ............. ja vi får c!!..
    At dere med to ekstremsubber fortsatt vil ha mer bass synes jeg er helt utrolig

Jeg med min ene ASW800 synes jeg har så mye bass at noe mer da umulig kan være mulig uten at betongveggene disintegrerer, og jeg spiller da på langt nær hva subben tåler. Det er tydelig at enkelte har større behov enna ndre :shock:
    --
    Thorbjørn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    syns det fungerer bra til musikk, men for min del har jeg funnet ut at jeg må tune subbene eksta mye for ikke og få for mye bass til musikk. så jeg justerer opp når jeg ser film og litt ned på musikk. syns det er viktigere med nøyaktigere bass på musikk enn film

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Info til yppersteprest Dag:
    Korreksjonen faktoren er IKKE avhengig av frekvensegang til sub, men kun frekvensen til test signalet. Er testsignalet deres ca. 25 Hz skal alle legge til 5 dB pga. at måleinstrument ikke måler lineært ved så lave frekvenser. "

Poenget med å korrigere forskjellig i forhold til subbens/anleggets frekvensgang er at Darla scenen inneholder masse bass mellom 20-25 hz, og de subbene/anleggene som ikke spiller disse frekvensene får litt mindre (ca 1-2 dB) korreksjon av den grunn. Det gjelder f.eks mitt anlegg i stua som er uten sub nå, går til 27 hz-2dB og derfor tillegg på kun 4 dB.
    Hadde du hørt forskjellen på energien i kinoen min hvor subben går til 20 hz i forhold til i stuen med ca 30 hz lineært, så hadde du skjønt hva jeg mener. Vanvittig mye råere med samme målte dB og 20 hz enn 30 hz.
    By the way, det er SVS som har funnet på dette, ikke jeg.
    Er du fortsatt uenig så kan vi godt bare bruke +5 dB flatt, men jeg synes ut ifra det jeg hører og sier at man bør ha bonus for frekvensgang på denne scenen, og egentlig uansett. Det er klart at om man tuner en sub høyere så får man mer max SPL.

"Poeng nummer to: Hvis dere ikke alltid ser filmene alene, bør dere gjøre målingene på flere plasser. En meter til siden kan gi 6 dB forskjell på måleresultatet. Det er derfor at 2 sub'er kan være fornuftig. Ikke for og oppnå 6 dB økning på en plass, men for og oppnå et jevnere lydtrykk i hele rommet! "

Dette blir for tungvint, sweatspot er enkelt for alle å forholde seg til.
    Enig? Eller mener du at vi skal komplisere testen med flere målepunkter, husk at ikke alle på forumet kan sitte lkt plassert, så jeg tror du skjønner problemet?

2 subber er det jeg ønsker meg også selvfølgelig. Er bare litt engstelig for utfasninger. (SVS stresser dette ganske mye, men tydelig at Spers ikke har noe trøbbel med dette, heller ikke kameraten min i Tyskland) Derfor skal jeg og Flageborg teste en til 2531PC+ i kinoen min når den kommer, og se om det går fint.
    Vil også ha 2 i stuen, men en til PB12 Ultra /2 er dyrt, og den første må jeg jo få i hus først. Disse to subbene skal komme i slutten av neste uke.

Er absolutt åpen for å gjøre små forandringer, er du enig i noe av det jeg sier? Samtidig er det viktig å gjøre målingsprosedyren så enkel som mulig.

Dag

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes etter hvert at det er noe som skurrer oppe i alle i denne testinga.

Skyt meg gjerne, men inneholder ikke eksempelvis "Darla"-scenen et, i denne sammenheng, relativt bredt spekter frekvenser som gjør at man kan sette spørsmålstegn til hvilke frekvenser man EGENTLIG måler? En sub kan jo eksempelvis, på grunn av manglende evne til å gå dypt nok, ha større effekt i de umiddelbare frekvensområder over det den presterer, eller?

Vi kjenner vel alle til dårlige høyttaleres evne til å gi voldsom "dunkebass", men likevel med totalt manglende balanse og dybde.

Hadde det ikke vært bedre dersom man målte ett eller flere gitte testsignaler (les frekvenser) vi alle ble enige om. Aller helst via samme kilde, det være seg en spesiell test-CD eller annet materiale. Selvsagt (kanskje) vanskelig å få til, men som sagt; jeg synes etter hvert at det her er noen av testresultatene som faller på sin urimelighet.

Side 11 av 45 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 31 41 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •