Høytspillende og gode høytalere.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Høytspillende og gode høytalere.

Noen som har gode tips angående høytalere som kan spille høyt og bra på en Hegel H1?
    Ønsker ikke Cerwin Wega, da jeg føler disse ikke spiller bra på annet enn disco og rock.
    Har sett litt på reference serien til Klipsch. RF-7 blir kansjke ltt for stor, men noen som har erfaring med RF-5?
    Ellers er jeg åpen for andre gode forslag.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på, det finnes fler enn Klipsch som kan spille dynamisk, spørs prisklasser.....
    Det er ikke store forskjellen mellom RF-5 og RF-35, RF-5 går noe dypere og har en smule bedre diskant.
    Jeg selv er meget førnøyd med RF-35, skulle jeg ha vurdert RF-5, ville jeg heller gått for RF-7.

Men for å komme til poenget, RF-35 kan jeg spille til øra detter av omtrent, trøkker det for lite - så legger du bare til en god sub trøkker godt.

Fagerborg & Johnsen vår O`store subduo kan uttale seg mer på sub-temaet :wink:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HFC10

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av einis
    HFC10
    Hm :?:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan kjøpe deg et par brukte høyttalere, Klipsch spiller jo bra og høyt.

Det er to ting du bør se nøye på, det ene er følsomhet som er superviktig for å få lydtrykk uten allverden av forsterker, det andre er at de bør ha litt membranflate, minimum 2X8" eller en 10" til bassen.
    En høyttaler som er kjent for å kunne spille veldig høyt er Eltek sin Dynabel S33 og den rimeligere S22.

Infinity Kappa 8.2i er også høytspillende (og bra), og ikke så vanskelige å drive som noen sier, Kappa 9.2i er jeg superfornøyd med, superdynamikk!

Dag

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    En høyttaler som er kjent for å kunne spille veldig høyt er Eltek sin Dynabel S33 og den rimeligere S22.
    S33 har jo en oppgitt følsomhet på 90dB, som neppe kan sies å være mer enn normalt. Dessuten er integrasjonen mellom bass og mellomtone etter min mening under enhver kritikk på den høyttaleren. Må si den ikke imponerer med spesielt mye.
    Skal vi snakke om høyttalere i den lydtrykksklassen kan man like gjerne snakke om en del andre:
    * Audiovector Mi3-serien synes jeg ihvertfall er betydelig mer engasjerende og dynamiske i lyden enn dynaBel S33.
    * Sitter ikke på priser for Usher, men de har flere modeller som også har en følsomhet på rundt 90dB, og Usher skuffer heller ikke på lydkvalitet.
    * Det har vært stille rundt engelske Tannoy en stund, men de har også noen gulvståere med god følsomhet, og har i en del modeller kunnet vise til et godt og balansert lydbilde.
    * Patos er jo en spennende norsk produsent som har fått mye skryt for lydbildet sitt. Man må jo opp i de større modellene for å finne følsomhet på 90dB eller mer.

Selvfølgelig er jo Klipsch aktuelt, som mange også har nevnt.

Noen hevder at men må ha store membraner for å få en høytspillende høyttaler, men vi må huske at det her er snakk om en Hegel H1, som altså har kun 120W i 8 ohm. Det betyr at de største membranene kanskje ikke kontrolleres like bra som man kunne ønske hvis presisjon og musikkgjengivelse av høy kvalitet er i høysetet.

Det er ikke oppgitt noen prisavgrensning i innledende posting. Hvis pris ikke er noen sak er det jo klart at det er noen dyrere modeller som også kan brukes...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roffe
    S33 har jo en oppgitt følsomhet på 90dB, som neppe kan sies å være mer enn normalt. Dessuten er integrasjonen mellom bass og mellomtone etter min mening under enhver kritikk på den høyttaleren. Må si den ikke imponerer med spesielt mye.
    Skal vi snakke om høyttalere i den lydtrykksklassen kan man like gjerne snakke om en del andre:
    * Audiovector Mi3-serien synes jeg ihvertfall er betydelig mer engasjerende og dynamiske i lyden enn dynaBel S33.
    * Sitter ikke på priser for Usher, men de har flere modeller som også har en følsomhet på rundt 90dB, og Usher skuffer heller ikke på lydkvalitet.
    * Det har vært stille rundt engelske Tannoy en stund, men de har også noen gulvståere med god følsomhet, og har i en del modeller kunnet vise til et godt og balansert lydbilde.
    * Patos er jo en spennende norsk produsent som har fått mye skryt for lydbildet sitt. Man må jo opp i de større modellene for å finne følsomhet på 90dB eller mer.

Selvfølgelig er jo Klipsch aktuelt, som mange også har nevnt.

Noen hevder at men må ha store membraner for å få en høytspillende høyttaler, men vi må huske at det her er snakk om en Hegel H1, som altså har kun 120W i 8 ohm. Det betyr at de største membranene kanskje ikke kontrolleres like bra som man kunne ønske hvis presisjon og musikkgjengivelse av høy kvalitet er i høysetet.
    Interessant, kan du beskrive litt nærmere hva du mener med S33, har hørt den en del ganger og liker dem, men det er noe med bassen jeg ikke får helt taket på uten å klare å sette fingeren på det.
    Men de spiller veldig høyt, med 120 watt bør man teoretisk klare 110 dB, det er meget høyt og man orker ofte ikke å spille så høyt over hele frekvensområdet, litt over 100 er nok for meg, mens basspeaks gjerne kan sparke opp i 115 dB. Det klarer denne høyttaleren med 120 watt.

Hadde selv Usher CP8872 i sommer til 153.000 kroner,(kliss nye!) de kunne spille akkurat så høyt som jeg beskriver, men ble aldri fornøyd med mellomtonen i rommet mitt, solgte dem. De rimeligere modellene er nok litt mer laidback i lyden og bra alternativer.

Vet ikke hvordan Patos 402 er men tror de kan spille høyt, de membranene er skikkelig long throw og dessuten spiller 402 skikkelig bra synes jeg, et godt alternativ, vurderer disse til kinorommet mitt.

Membranflate skal man ikke neglisjere mht høye lydnivåer, selv om man ikke har den største forsterkeren.
    Små membraner gir mye tidligere komprimert lyd, fysj.

Hvilken pris er det snakk om her?

Dag

Moderator roffe sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    9,330
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant, kan du beskrive litt nærmere hva du mener med S33, har hørt den en del ganger og liker dem, men det er noe med bassen jeg ikke får helt taket på uten å klare å sette fingeren på det.
    Men de spiller veldig høyt, med 120 watt bør man teoretisk klare 110 dB, det er meget høyt og man orker ofte ikke å spille så høyt over hele frekvensområdet, litt over 100 er nok for meg, mens basspeaks gjerne kan sparke opp i 115 dB. Det klarer denne høyttaleren med 120 watt.
    Du og jeg har litt ulike definisjoner av hva som er høyt og hvor mye vi vektlegger viktigheten av det, tror jeg. Det er sjelden jeg orker å spille noe høyere enn 100dB i lytteposisjon, selv under testing av høyttalere. "Høyt uten å være slitsomt" ligger for meg mellom 85 og 90dB. Det er likevel overraskende mange høyttalere som gir seg i området mellom 95 og 105dB på grunn av kompresjon (kjennetegnet blant annet ved at diskanten å bli gjennomtrengende og slitsom, samt at lydtrykket ikke stiger så mye selv om man skrur opp på forsterkeren), men som sagt synes jeg kanskje ikke det er så viktig som den lydkvaliteten jeg opplever når lydtrykket ligger mellom 80 og 90 dB.

Det er en stund siden jeg hørte S33. Henviser til denne postingen for å utdype lytteinntrykket den gangen:
    http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6735236#6735236
    Håper det klarer opp litt.

Til trådstarter: Kanskje greit å si noe om hvor høyt du ønsker å spille? Hva som er "høyt" avhenger av individuelle preferanser. Når jeg sier "høyt" er det sannsynligvis betydelig lavere enn når Dag Johnsen eller flageborg sier "høyt"...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min konklusjon er at denne har to åpenbare mangler:
    * En påtrengende ulineartet i grunntoneområdet.
    * En mangel på dypbass (noe som er overraskende når man ser basselementet montert i siden på høyttaleren).

Mangelen på dypbass er en tradeoff for å klare høyere lydtrykk, forsåvidt greit om man har sub og liker det til musikk. Der er jeg litt scitzofren selv, slår subbene av og på etter humør og musikkvalg.

Påtrengende ulinearitet i grunntoneområdet er det jeg ikke klarte å sette fingeren på selv, TAKK!!!

Det er noe der som ikke stemmer helt

Newcomer N-EoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg sjøl:P Seas element f.eks... Dei he ej hørt masse positivt om..
    Menn Vist d skal ver "billi å bra" så e Proson R69 mk2 ganske nice! Snexy bass å go diskant (25 - 32.000 Hz)
    Dei ligge vel på ca 6-7000kr
    Kan ver litt store (1,5meter) Men d e no berre nice :P

Men litt mer opp i pris;

B&W
    he no nokke so spela høgt å ganske bra..

JBL... Dei kan ivertfall å lage høyttalera me trykk i
    :lol:

Expert
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    5,562
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare 120watt? hvor mye mer lydtrykk regner du med å få om du dobler dette?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Pris

Prisklassen er maks 20000 nypris
    Minsker vel utvalget litt da tenker jeg??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det står et par Legacy Focus på Notodden,

de får du til rundt den prisen, de spiller så høyt du gidder og har en følsomhet på 94 dB!!! Lettdrevne. 120 watt blir kjempehøyt.

De ble kåret i 2004 av Stereophile til tidenes beste high end kjøp!

www.legacyaudio.com
    les testen fra Stereophile på hjemmesiden deres.

Dette er et godt råd, hadde de vært sorte hadde de stått hos meg, men de er i Rodewood finish, den dyreste utgaven.
    Nypris 7000 USD (+frakt + moms, uff dyrt)

De veier ca 80 kilo pr stk tror jeg, velbygget er fornavnet.

Dag

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    184
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei ,
    jeg hadde satset på å funnet noen veldig pent å fint brukte klipsch kg 5.5
    desse høytallerene har myyye effekt ,, disse skall ikke under vurderes.

Newcomer N-EoN sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

...følsomhet på 94 dB!!!
    Spør kansje litt domt.. men ka e forsjelln på følsomhet å max db? :?

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Følsomheten er ved 2,83Volt eller en Watt. Det går ut på det samme om høyttaleren hadde vært resistiv 8 ohm. Imidlertid er det vanlig å bruke 2,83Volt siden forsterkere er spenningsstyrte for det meste.

Maks SPL er noe helt annet. Det er hvor høyt høyttaleren spiller ved den høyeste effekten de tåler før noe går galt.

Intermediate G|zO sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,799
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville helt klart gått for RF5!
    RF35 syns jeg var for slitsom i diskanten faktisk, men helt konge til hjemmekino!
    RF7 er jo sefølgelig kongen av de, men denne koster også det dobbelte av RF5. RF5 kan du forøverig få for 16 000.- nå fortiden, da er i grunn ikke valget vannsklig i RF serien
    Jeg var innom Oslo Hificenter i dag, var egentlig temlig klar for RF35, men dro hjem igjen for å spare til RF5, RF7 er nok lite lite value for money for min del, men om du ikke skal ha sub er jo rf7 et alternativ, eller om du har noen store lapper du ikke helt vet hvor du skal gjøre av :P

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av G|zO
    Jeg ville helt klart gått for RF5!
    RF35 syns jeg var for slitsom i diskanten faktisk, men helt konge til hjemmekino!
    RF7 er jo sefølgelig kongen av de, men denne koster også det dobbelte av RF5. RF5 kan du forøverig få for 16 000.- nå fortiden, da er i grunn ikke valget vannsklig i RF serien
    Jeg var innom Oslo Hificenter i dag, var egentlig temlig klar for RF35, men dro hjem igjen for å spare til RF5, RF7 er nok lite lite value for money for min del, men om du ikke skal ha sub er jo rf7 et alternativ, eller om du har noen store lapper du ikke helt vet hvor du skal gjøre av :P
    Hva slags elektronikk var det som ble brukt på RF-35?
    Var høyttalerne godt innspilt?

Mine var slitsomme dem og den første tiden, men etter mye spilling (dem trenger ca. 300 timer) og nye kabler har dem blitt tona ned litt og spiller mye mer fyldig
    Ikke undervurder dem ved første gangs lytting, sett mer enn en gang at folk gjør det....
    Jeg skal mer enn gjerne gi deg en personlig demo jeg hvis ønskelig

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Psb stratus Goldi er et bra alternativ, men da må du ha noe skikkelig å drive dem med. De går for 10000 på bruktmarkedet. De har både bra bass og enormt bra mellomtone samt bra diskant og mer riktig forterker kan du du spille grisehøyt med de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •