NAD 218 THX - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 67

Tråd: NAD 218 THX

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tenkte du på skrusikringer eller automater.

Skrusikringer bør være trege
    Automater er det ikke så enkelt med.
    Det er lenge siden jeg bladde i en forskriftsbok, og her er det en masse som spiller inn. Forlegningsmåte, rørinstalasjon eller åpent anlegg, sikringsstørrelse på kabelkvadrat, f. eks 10 amp treg eller 13 amp rask...
    Masse faktorer her.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har trege automatsikringer på grunn av tidligere forsterkeren no sweat.

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg har trege automatsikringer på grunn av tidligere forsterkeren no sweat.
    Ja jeg tenkte jeg skulle kjøpe det til martin i forsinket julepresang.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann

mine erfaringer med nad 218 (og andre nad-produkter) er at de IKKE spiller som om de har kontroll helt ned i "kjelleren."

var selv en gang i tiden eier av en 218, og denne forsvant omtrent like fort som den kom. bassen er upresis og oppløsningen er noe av det dårligere jeg har hørt i min karriere som entusiast.

skal du ha billig bra bass vil jeg anbefale en brukt dp-forsterker. en 6.3 går ringer rundt nad, og i disse dager går disse for en billig penge på brukbørsen.

for meg opptrer nad som den billigste løsningen for de som ville spille høyt uten å måtte risikere utstyret da de har sikringer i overflod...

hilsen christian

Intermediate mg_martin sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Vega
    Og ettersom den er THX godkjent, så må den jo funke godt,
    med tanke på at THX-godkjenningene/kravene er GANSKE strenge 8)
    Oj oj :shock: ... farlig å komme med slike uttalelser her.. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    carver og sunfire er akkurat samme greia. en mengde oppgitte watt man nærmest må lete etter lommelykt etter :shock:

glemte i forrige innlegg å kommentere nad sin enorme GRÅFARGE. utrolig hvor grått og kjedelig musikken blir med med nad-forsterkeri i kjeden. vær så snill folkens, styr unna!

(kommentar til tidligere utsagn i denne tråden angående dp; min a1 knelte fullstendig på response art høyttalerene mine på full guffe. varsellampene hylte stopp og dB-måleren nærmet seg 120 idet rommet ble fylt av en uutholdelig stillhet og hamrende hjerteslag. to sekunder gikk som en langt år, volumet ble justert ned noen hakk og rage inntok igjen rommet mistenkelig likt en kononkule.) ergo: skal du knuse tungdrevne ht må du ha 2 stk dp.

christian

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har sammenliknet NAD 218 med NAD S200, de har jo mye likt men prisen er ikke lik :shock:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    S200 vs 218.. lik oppbygging(som 208), men alt er nytt i S200, printkort bla blabla.. strømforsyning...

S200 er MEGET grom.. varm lyd..

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    3,571
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som har sammenliknet NAD 218 med NAD S200, de har jo mye likt men prisen er ikke lik :shock:
    Mener å huske at S serien ble testet i lyd & bilde for noen år tilbake. Anmelderen var ikke overbevist om at S serien var verdt mellomlegget. Men på den tiden var det jo så populært med sølvfinish på alskens utstyr (hi-fi, brunevarer osv) så den solgte nok godt allikevel..... :wink:

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg skal ikke skryte av egene produkter jeg har. Men er en grunn til at jeg har de, det var de som falt i smak (fikk min brukt for 8000kr 3mnd gammel med 5års forsikring :P ). Planen var Parasound A21, men dette var en pris jeg ikke kunne si nei til. Liker også NAD S200 bedre enn Tact effekttrinnet som var i samme prisklasse, men som nå koster 10000kr. Likte ikke tacten så veldig, men hørt mange som likern, så er nok endel smak og behag.

Sparer nå til Parasound A21 da . Spørs om jeg får råd på en stund da men.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell litt om Tact lyden !

Dag

Intermediate eyvind sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Sted
    Kongens by
    Poster
    1,271
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortell litt om Tact lyden !

Dag

Det høres ut som du vil ha en godnatt historie
    Marrantz AV7005|Linn C5100|Oppo93|Dynaudio Contour 1.4s|Dynaudio Focus Center|MA Silver RXFX|SVS PC12|Optoma HD33|Projecta 86"

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sove kan vi gjøre senere

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har bestilt meg en A21 fra Parasound som skal erstatte min NAD216. Gleder meg stort til jeg får den! Har hørt A23, og den låter knall, men litt lite futt kanskje? Regner med at A21 har betydelig mer å gi.... 2*250 watt i 8 ohm begynner jo å ligne noe. Jeg har 4 ohms høyttalere også, så da gir A21 2*400 watt, da skulle jeg ha plenty.

Testen i Fidelity av Knut Vadseth er jo meget positiv også til lydkvaliteten på denne, så jeg gleder meg....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jonia,

bare lurte, har ikke Du Audio Pro FX-10 som er aktive?

Dag

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    He he, jo... jeg har det. Og jeg ser ditt poeng...

Men jeg ønsket meg en forsterker som spiller bra, med god dynamikk og gjerne litt pondus i nedre mellomtone for å kompensere litt for høyttalernes litt lyse klangkarakter.
    Dessuten er dette en forsterker som har praktfull design, og målet er en komplett hjemmekino med Parasound-komponenter. Altså controller, A51 og A21... da har jeg kraft i massevis og design som er lekkert. Når det gjelder krefter, så er det en ting at frontene er aktive, men det krever mye energi for at diskant og mellomtone låter skikkelig bra. A23 hadde bortimot nok kraft, men ikke helt. Og jeg tenker også litt framover, kan hende jeg oppgraderer høyttalerne til noe som er dyrere med tiden, og jeg kan da se for meg A21 som en mer dynamisk og god forsterker enn A23. Dessuten er også A21 adskillig mer påkostet i signalveien, og låter mer oppløst og er også mer dynamisk enn A23.

Krefter får en nesten aldri nok av. Jeg brokoblet 2 stk Rotels en gang, og dette ble bedre enn NAD'en. Mer dynamikk, bedre kontroll. Men jeg er ikke så superglad i Rotel lyd og synes kanskje de er litt kjipe å se på...
    En annen ting, diskantene ryker lettere når forsterkeren er liten enn når den er for stor... dessuten låter en kraftig forsterker mye mer avslappende enn en som er svakere.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Parasound ser skikkelig bra ut!!!

Og lurt og tenke langt, kanskje nye høytalere en gang.

Men overkill liker vi! Det er grenser for hva de to små membranene klarer å levere, men du trenger ihvertfall ikke tenke på at du mangler noe

Er det mulig å drive hele høyttaleren med Halo, og koble ut ACE BACE forsterkeren?

By the way, har testet FX-10 hjemme her, de låt for lyst hos meg.

Men pene!

Dag

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som synes de låter for lyst, har hørt det før.

Og det er jo greit nok, jeg er også enig i at de låter lyst. Men når du først har blitt vant til det, så er det ingen vei tilbake.... men jeg kunne nok tenkt meg litt mer saft i mellomtonen ja, derfor kanskje jeg får litt mer pondus med Parasound'en... Jeg har også vurdert, om jeg en gang får plass til det, å kjøpe et par egne høyttalere til bruk til musikk som krever mye pondus, kanskje Patos lyric eller noe sånt. Men disse har en altfor fet mellomtone til at jeg klarer å kose seg med musikk som Kari Bremnes og kvinnevokal og akustisk gitar f.eks.

Synes mye musikk blir så ullen på andre høyttalere, liksom ikke helt slik jeg liker det. Og mange som kommer innom skryter av lydkvaliteten hos meg, det er jo litt moro. Flere har uttalt: "Jøss, så klar lyd det var i høyttalerne dine da! Låter jo virkelig bra!" Akkurat ordet "klar" har flere brukt, og det jo nettopp det jeg liker også. Men noe av grunnen til at det er så "klar" lyd er jo nettopp fordi de låter litt lyst. Smak og behag.

Ulempen er jo at dersom du virkelig guffer på, så kan det bli slitsomt i lengden. Har jo ikke noe problem med å overstige 105 dB, og da er det høyt når lyden heller mot det lyse...

Det er ikke mulig å koble ut Ace bassen og bruke Halo til å drive hele. Da må jeg i såfall gjøre en inngripen selv. Og det vil jeg jo ikke. Dessuten så tror jeg det vil låte dårlig, fordi ace bass teknikken er helt spesiell og tilpasset det relativt beskjedne kassevolumet til bassen, en vanlig forsterker ville ikke gi samme resultat. Det er faktisk ikke tøys at bassen går helt ned i 18 Hz.... har selv testet med test cd... De gamle Cerwin'ene mine gir ikke noe dypere dypbass en Audio Pro'ene faktisk. Men de trykker jo mer når du guffer på avsindig høyt da, men da er frekvensene typisk opp i over 30 Hz.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye slakt av NAD 218 her, og Rotel 991 trekkes frem som mye bedre.

legger derfor inn utklipp fra Stereopiles test av NAD 218 fra 1999, hvor Rotel 991 sammenliknes.

Det som sies her henger godt sammen med mitt eget inntrykk, mange på forumet kommer med vanvittig negative uttalelser og jeg mener de overdriver.

Her er utklippet:

Serious competition
    I compared the NAD 218 THX to its direct competitor, the similarly priced and powered Rotel RB-991 amplifier that I review elsewhere in this issue, as well as to my reference Audio Research VT100 Mk.II amplifier. The Rotel made for an interesting comparison; it and the NAD are both extraordinarily competent audiophile components that represent good value, but they sound quite different.

The NAD was soft, rounded, almost tubelike, with extraordinary dimensionality and consonant euphonic flaws in its thick midbass and lack of high-frequency resolution. The Rotel was the more neutral and analytical of the two, with an extended and slightly prominent high-frequency response. Although the Rotel's bass was superb, it couldn't match the monster NAD in the bottom octave. However, the Rotel exceeded the NAD in its ability to unravel inner detail and subtle ambient cues.

Your choice will depend on your taste and system. The NAD was much easier to listen to over the long haul, but didn't go out of its way to impress. The Rotel, however, was quite impressive on first listen, but extended listening to source material with problematic high frequencies could become fatiguing. Neither was a match for the $5000 VT100 Mk.II, however; the ARC trounced both with its resolution of detail, neutrality, delicacy, ease, and lack of mechanical character—as it should at $5000.

Dag

Side 3 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •