Darla banker på!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Darla banker på!

Hei gutter,

test scenen fra Nemo, scene 25 tror jeg, "Darla tapping the watertank",

jeg klarte med 1 stk SVS 2531PC+ tunet til 20 hz og crosset over på 100 hz 113 dB før det begynte å skurre på 114 dB.
    Hadde klart 2-3 dB mer hvis jeg tunet den til 25 hz, men det er jo juks

Tenker det blir en 2531PC+ til snart, da snakker vi + 6 dB og da er jeg meget fornøyd!

Dag

PS, dB meteret stod på C-weighed, fast og hi.

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo vannvittige tal. Eg lengtar etter SVS eg og. Og eg reknar med det er 20HZ som går fysisk på kroppen...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

se her

Her er en nærmere forklaring på hvorfor man må ha et subwoofer system som kan levere opp mot 120 dB for å kunne avspille lydsporene på DVD filmer slik de er ment å lyde mht lydstyrke.
    Legg merke til at samtaler ikke ligger høyere enn 80 dB, som er det riktige nivået ved en vanlig samtale. Her er utklippet:

Many HT enthusiasts like to listen to movies at/near Dolby Reference Level. This is the playback volume the mixing engineers intended for the movie theater. With quality HT equipment and proper calibration, Reference Level playback is enjoyable and no different in terms of overall loudness than a properly configured commercial Cineplex. Reference Level provides life-like dialogue, averaging around 80 dB at the listening position. Due to the extreme dynamic range of movie soundtracks, bass peaks in the surround channels can often approach 105 dB at Reference Level. And since the LFE channel is boosted 10 dB, bass peaks in that channel can approach 115 dB.

If the surround speakers are set to "small" (which is a common practice), the subwoofer is required to handle both the redirected bass from every surround channel, and the LFE channel. In the event of simultaneous bass peaks in the surround channels and in the LFE channel, a subwoofer could theoretically be required to deliver a 117 dB bass peak at the listening position.

Dag

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Darla banker på!

Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    test scenen fra Nemo, scene 25, "Darla tapping the watertank",
    PS, dB meteret stod på C-weighed, fast og hi.
    Hei igjen Dag! Det har blitt en lang og fin dag med tweaking av sub systemet, ref. våre telefonsamtaler!!!
    Takk for 1000-tipset!
    Herregud som hun banker.........stakkars fisk
    Målte henne til 126db :shock: og fortsatt er det tre gir til på volumkontrollen, men jeg venter med ny test til familien har rømt boligen i morgen formiddag.
    PS! Det er jo litt moro også........

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du fått SVS i hus du og, flageborg? Eller er det dine 18" som knaller?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

viktig info

Interessant info fra SVS:

Dag, basically, on a scene like the “Darla Tapping” scene (which has a ton of 20-25hz bass)…the meter will read 5-7dB low..

Dette betyr at jeg har rundt 120 dB basstrykk mellom 20-25 hz med en liten SVS til under 7000 kroner!

For de som skal måle, her er info om hvor mye man skal legge på i forhold til hvor dypt subben din går.

Maybe you already know how powerful a tool a simple Radio Shack Sound Pressure Meter is. If you use some of the popular test disks out there to check your room response there are some things you need to know about the meter. Some of these disks, like the popular "Autosound 2000 Bass CD #101", have sweeps or even chapter stops that show how even (or not) the response of your system is down low, below 20Hz even.

The problem? The Radio Shack sound meter is not totally "linear" in its accuracy down there. All such meters are off by the same amount depending on the frequency however, which is good news! So that while its sensitivity below 20Hz is not what it is at 50Hz, there is a simple way to compensate for this deficiency. It's called a compensation chart. Using one is very simple, and a pencil and paper is all you need.

Simply look to the below frequencies and add the required decibels (dBs) at the frequency in question. So if your system seems to be measuring 70dBs with a 20Hz tone, then really it's putting out 77.5dBs. This is a VERY substantial difference, roughly TWICE the acoustical energy, requiring many times the amplifier to achieve. You can see then how critical the below chart is if you are using an equalizer to even out room response of your bass. Maybe you are not bothered by any such variances, but if you are desirous of getting the most from your system it's something well worth investigating. Adding a simple equalizer like the ART 351 or the more complex and powerful Symetrix 551 allow you the flexibility to affect your system response in the low bass regions easily.

So find out what your subwoofer(s) are REALLY doing, and add the following numbers as appropriate to your SPL meter readings:

At 10Hz add 20dBs to the meter's readings and at ...

12Hz add 16.5dB
    16Hz add 11.5dB
    20Hz add 7.5dB
    25Hz add 5dB
    31.5Hz add 3dB
    40Hz add 2.5dB
    50Hz add 1.5dB
    63Hz add 1.5dB
    80Hz add 1.5dB
    100Hz add 2dB
    125Hz add .5dB

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: viktig info

Interessant info fra SVS: Dag, basically, on a scene like the “Darla Tapping” scene (which has a ton of 20-25hz bass)…the meter will read 5-7dB low..
    133db :shock: :shock: :shock: , nei dette må dobbelsjekkes i dag, etter kirketid......

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har aldri hørt hvordan 133 eller 120db for den del. Har aldri målt før....
    Men jeg har bestilt med SPL meter med subben slik at nå skal jeg få kalibrert opp tinga riktig her - håper det blir forskjell

Intermediate [likerHIFI] sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lillebroren min spiser 120db til frokost.

Flageborg: Test 18 tommerene dine du. kjører sikkert Radioshacken rett opp i 126.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thlian
    Jeg har aldri hørt hvordan 133 eller 120db for den del. Har aldri målt før....
    Men jeg har bestilt med SPL meter med subben slik at nå skal jeg få kalibrert opp tinga riktig her - håper det blir forskjell
    Tro meg, du hadde vist det hvis det var 133db ved 20hz.
    120Db mellom 40 og 100hz er jo strengt tatt ikke noe spesielt, og du har sikkert opplevd det.
    120Db ren tone uten støtte ved 20hz derimot....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange klarer 120 dB selv mellom 40 og 100 hz, selv om du har en lillebror
    120 dB er fryktelig høyt.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke mange klarer 120 dB selv mellom 40 og 100 hz, selv om du har en lillebror
    120 dB er fryktelig høyt.
    nja, det er strengt tatt ikke noe problem med mye romstøtte.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs hva slags utstyr du har.

De fleste på forumet her er ikke i nærheten av å klare det.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg må spørre igjen, gutter:

Hvorfor dette vanvittige jaget etter å spille så høyt som mulig? Det må da være flere enn meg som setter pris på god, "bred" og godt sammensatt lyd på mer eller mindre moderate nivåer ved musikklytting.

Det er kanskje en brannfakkel, men av og til får jeg en følelse av at det er viktigere for noen å kunne spille (og dokumentere) så høyt dB som mulig og med så mye bass som fysisk sett mulig.......

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    1,732
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Hvorfor dette vanvittige jaget etter å spille så høyt som mulig? Det må da være flere enn meg som setter pris på god, "bred" og godt sammensatt lyd på mer eller mindre moderate nivåer ved musikklytting.

Det er kanskje en brannfakkel, men av og til får jeg en følelse av at det er viktigere for noen å kunne spille (og dokumentere) så høyt dB som mulig og med så mye bass som fysisk sett mulig.......
    Det er ikke noe spesielt mål for meg som stereomann, men dette er jo hovedsakelig et hjemmekinoforum, så det har vel sine logiske grunner.

Intermediate Thlian sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    2,018
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spise 120db til frokost

Hva slags utstyr har du da mann?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av [likerHIFI
    ]
    Sitat Opprinnelig postet av Anfield

Det er ikke noe spesielt mål for meg som stereomann, men dette er jo hovedsakelig et hjemmekinoforum, så det har vel sine logiske grunner.
    Heter jo AV-forum (audio/video) og regner med at du/vi ikke er alene om å dyrke musikk i tillegg til film? Og jeg ønsker et anlegg jeg kan bruke til begge deler....

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield,

saken er når det gjelder film, at om du ønsker å spille på et nivå hvor samtaler er på ca 80 dB, som er normalt nivå på samtaler, må du ha en sub som klarer 117 dB eller mer for ikke å få trøbbel. Ikke værre enn det. Hvis ikke du har det må du bare spille lavere.

Det er godt å høre dialogen skikkelig, og så kan man unngå å bruke teksting hvis man ikke liker det.

På musikk er det viktig å ha en sub som kan spille veldig høyt fordi den da spiller med mye lavere forvrengning på lavere nivåer = lydkvalitet.

Skjønner du?

At vi pusher og driver på for moro skyld kan jo virke meningsløst for noen, men vi finner ihvertfall ut verdifulle ting om våre oppsett som gjør at vi kan velge forbedringer ut ifra kunnskap.

Så kan jo andre bare følge etter uten mas

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    saken er når det gjelder film, at om du ønsker å spille på et nivå hvor samtaler er på ca 80 dB, som er normalt nivå på samtaler, må du ha en sub som klarer 117 dB eller mer for ikke å få trøbbel. Ikke værre enn det. Hvis ikke du har det må du bare spille lavere.
    Men for å være litt trassig, Dag. Det er jo ikke bare SVS som klarer det...... :wink:

Men er enig i det med at vi "pusher" litt på, håper det kan være nyttig for andre også, da. Er jo gjennom diskusjon at en blir sikrere på sin egen argumentasjon..... :wink:

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok Anfield,

hvilke andre subwoofere klarer det?

Og hvem klarer det ned til 20 hz???

Og hvilken sub klarer det uten å koste en formue?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •