Sprenge små høytalere med for stor forsterker?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Sprenge små høytalere med for stor forsterker?

Joda - jeg vet at man som regel sprenger høyttalere med for liten forsterker p.g.a. forvrengning, men dette er et litt spesiellt tilfelle.

Jeg er i ferd med å sakte men sikkert bygge meg opp et surround anlegg.

Fra før har jeg en Denon 2900 DVD spiller, og 2 stk. Monitor Audio Studio 20 høyttalere(kostet 20.000,- en gang i tiden).

Har akkurat bestillt en Arcam AVR300,som jeg med litt flaks har i hendene i løpet av neste uke en gang. Så har jeg planer om å kjøpe en sub, og akkurat nå virker det som Sony SA-WX900 gir mest for pengene(lavt budsjett akkurat nå). Eventuellt noe brukt.

MEN...

Så til poenget.

Jeg kommer ikke til å få råd til bakhøyttalere og senter før tidligst til sommeren(feriepenger + muligens skattepenger).

Men så har jeg et par høyttalere liggende som fulgte med Samsung plasma TVen min.

På disse står det 15W RMS, 8Ω.

Så er spørsmålet - gitt at suben tar seg av den dypeste bassen, vil jeg da kunne bruke disse høyttalerene som bakhøyttalere til jeg får råd til noe bedre?
    Dumt spørsmål kanskje, og jeg forventer heller ikke super lyd, men det er altså bare ment som en "nødløsning" mens jeg venter på bedre tider...

Men jeg vil nødig ødelegge dem heller, for de bør jo følge med TVen hvis/når jeg selger den en gang. De er forholdsvis tunge til størrelsen, og jeg mener å huske at de låt ganske brukbart da de var koblet til TVen også faktisk.

Noen innspill?

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Det skal gå bra med iden din. Du må berre passe på å tweake dei slik at du ikkje blåser dei til himmels. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hardt liv for en bakht

heisann

kan gå litt gæli dette om man ikke er forsiktig

underveis i oppbygningen i min kino bestod anlegget mitt av meget bra forsterkeri, rock`n`roll fronter og lånte billigvariant stativht bak.

mange scener i filmer er slik at du har masse lyd i alle kanaler samtidig, ved et så stort missforhold mellom front og bak risikerer du at mens ørene dine flagrer av effekter fra fronter og lfe,så blåses bakht i filler selv om de er definert til small. dette var veldig nære ved å skje hos meg.(kanskje litt spesielt hos meg ,har stor avstand til bakht).

en garderings løsning blir jo å senke nivået på bakht ,men da blir jo nødløsningen enda hardere å svelge.

lykke til videre

Intermediate John P. sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,753
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oj, denne tråden ble laget for leeeenge siden. Siden da har jeg kjøpt nye høyttalere rund baut - ble aldri til at jeg gikk for den nødløsningen å bruke de små høyttalerne jeg nevnte i første innlegg. Men takk for svar uansett.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •