Forslag til høytalere 10-14000

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 32
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag til høytalere 10-14000

Er på utkikk etter noen gode høytalere til min Electrocompaniet ECi3 (2x75W)

Noen som har forslag på høytalere ??

Jeg har hørt på Dynabel Exact og ProAc Studio125 og likte lyden på begge de to høytalerne..

Har også hørt på en noen andre høytalere som jeg syns har for skarp diskant.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMlab Cobalt 816 S :!:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Audio Pro Blue Diamond v2! Har hørt forrige modell av blue diamond med companiet og det var en knall kombinasjon... :wink:

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forslag til høytalere 10-14000

Sitat Opprinnelig postet av VidarF
    Er på utkikk etter noen gode høytalere til min Electrocompaniet ECi3 (2x75W)

Noen som har forslag på høytalere ??

Jeg har hørt på Dynabel Exact og ProAc Studio125 og likte lyden på begge de to høytalerne..

Har også hørt på en noen andre høytalere som jeg syns har for skarp diskant.
    Hva slags musikk lytter du mest til. Hvor stort er rommet de skal stå i?

Edit: Skriver litt mere her:

Personlig vil jeg trekke frem Audiovector sine Mi3. Har disse selv, og de har en fremtredende diskant, som jeg personlig synes er tilstede, men ikke for skarp. Anbefaler deg å høre på dem i denne prisklassen.

Dersom du ønsker noe mere "laidback" høytalere kan jeg vel trekke frem:

JmLab 816 Chorus
    B&W CM4

Gode musikkgjengivende høytalere. Regner med der er musikk de mest av alt kommer til å bli brukt til......

Til nød også: Dali Evidence 470

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For 14k skal du kunne få ett par JmLab Cobalt 826s hos www.hifihuset.no

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    JMlab, laid back? Vet ikke helt om jeg er enig i den karakteristikken.

Expert akto sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    6,483
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Chorus'en er nok en del mer "laidback" enn 816'e dine Pogwaq 8)

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    System Audio SA1750 synes jeg låter veldig bra...

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nja.. No veit eg ikkje om Elcomp og JMlab er den beste matchen. Det kan fort låte litt tynt nedover er eg redd for. Den er sikker finfin i toppen da..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå hørt på Mi3 og SA1750..

Ingen av de høytalerne ga fra seg en lyd jeg likte..

ProAc Studio 125 derimot, hørtes veldig bra ut.. Noen som har erfaringer med disse...

Intermediate jonia sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AudioPro Bravo FX-04 låter jo fantastisk, og ser aldeles praktfulle ut, men her må du nok kjøre lyden gjennom en sub først (koble fra forsterker til sub og videre til AudioPro'ene, da du ikke har noen linjeutgang til subwoofer på forsterkeren du nevner, du må derfor ha en subwoofer som støtter dette, f.eks. AudioPro Bravo Sub, men den koster litt mer da..) Du kommer nok unna med en 16000-17000 kr med denne kombinasjonen. Det blir jo FETT, da disse høyttalerne har en fantastisk topp. Eventuelt kunne du gått for noen brukte FX-10'ere, disse får du vel for rundt 12000 kr brukt (17000-18000 kr nye). De har jo innebygget aktive bassere, så da skulle du ikke få noe trøbbel i de lave frekvensene heller!

Fordelen med begge disse alternativene er den aktive bassen. Du får mye bedre kontroll i bassområdet (FX-10 har jo 150 watts forsterker til hver basser (8 tommer)), da forsterkeren du nevner ikke er av de aller kraftigste. Plasseringsmessig er FX-04 kanskje det beste, da du er mer fleksibel på plassering av subwooferen. Jeg har FX-10 selv, og er meget fornøyd med disse.

Link til produktbeskrivelse av de ulike høyttalerne:
    http://www.audiopro.se/products/bravo_fx04.asp
    http://www.audiopro.se/products/bravo_fx10.asp
    http://www.audiopro.se/products/bravo_sub.asp

Lykke til!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Forsterkeren min, Electrocompaniet ECi3, har en stk balansert Pre-out.

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: Forslag til høytalere 10-14000

Dersom du ønsker noe mere "laidback" høytalere kan jeg vel trekke frem:

JmLab 816 Chorus
    B&W CM4

Gode musikkgjengivende høytalere. Regner med der er musikk de mest av alt kommer til å bli brukt til......

Til nød også: Dali Evidence 470[/quote]

Regner med at du mener enten Cobalt 816/826. Eller Chorus 726?? (Pruter du fint til 8000

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på JMlab cobalt 816, mener du de er prutbare fra 12-14000 til 8000 ?
    Nå har jeg ikke hørt på JMlab 816 så veldig grundig, men første inntrykket var at de hadde grei lyd, men ikke så detaljert. ProAcene virket mer detaljert.
    Men både ProAcene og JMlaben har jeg bare hørt på, men ikke hørt grundig på. Får ikke det store inntrykket på 15-30 min. JMlaben hadde for mye bass, men det kan tenkes lytterommet var for lite for høytaleren.

Når det gjelder min lytteropplevelse på Mi3 og SA1750. Så klarer jeg ikke å tro at det var så "elendig" lyd på høytalerene. Går rundt med en mistanke om at de var koplet feil. Selv om destruktiv interferens ikke høres så godt i en stue/lytterom som det gjør i en bil. Virka ikke som selgeren hadde så stor peiling heller. Påsto at Mi3 var 3-veis, de er 2,5 veis. Spurte om hvor stor effekt hegel forsteren som ble benyttet hadde, fikk pris og unyttig informasjon på forsterkeren og cd spilleren.

Når det gjelder høytalere + sub løsningen. Så har jeg vært inne på tanken. Men da med Dynabel Exact, da disse har en ekstremt bra oppløsning (selv om de kan ha litt svak mellomtone for et godt trent øre, men ikke at jeg hører det) og bra dypbass som de er. Men elementene bunner lett når det spilles høyt med mye bass.
    Får å få rettet på dette, så er det ikke bare å kople på en sub. De lavere frekvensene må også fjernes fra høytaleren. Noe som da krever en modifisering av delefiltret. Evt dele aktivt i mellom forforsterker og effektforsterker, noe jeg ikke har mulighet til pga at jeg har en integrert forsterker.
    Men jeg er også redd for å få en "rånelyd" med å bruke sub i kombinasjon med høytalere..

Newcomer Focalmann sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    133
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

*

Nei,jeg mente Focal/Jmlab Chorus 726 S. Veil. 9995;
    Er svært fornøyd med mine ihvertfall

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VidarF, hvor bor du?

Hos JFS i Drammen kan du høre AudioPro FX-04, tipper du får en fin opplevelse! Disse låter absolutt ikke som Cobalt'ene, de er lysere i klangen og bør matches som tidligere nevnt med en sub. Men tror du vil like den herlige mellomtonen. Cobalt blir i mine øyne litt mørk i klangen, og litt for fet mellomtone. Men smaken er jo forskjellig!

Når det gjelder Bravo-serien så er de egentlig litt omdiskuterte har jeg funnet ut, noen mener de låter som referansen for hvordan høyttalere bør låte, mens andre mener de er for "slanke" i lyden. Smaken får avgjøre, men du bør sjekke dem ut!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Oslo. Så en tur til Drammen skader ikke..

Selv syns jeg Dynabel Euforia har en perfekt lyd. Men det vil koste for mye..

Newcomer Theater sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med:

Patos Lyric 402

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    La det være sagt med en gang, om det er Patos 402 du er ute etter, så er IKKE Bravo FX-04 noe for deg!

Patos spiller kult, kjempekult faktisk, med kontant og fet nedre mellomtone og bass. Pink Floyd på disse høyttalerne er dritfett. Den går tilstrekkelig dypt og med bra trykk. En morsom høyttaler, helt klart, men den har sine klare begrensninger hva angår oppløsning, og jeg personlig synes de spiller altfor "fet" mellomtone, den blir rett og slett litt dunkel.. men dynamikken er meget god! Patos har en adskillig dyrere modell som jeg liker bedre, den er ikke like fet i mellomtonen, og ser ut til å balansere bedre mellom bass, mellomtone og diskant. Diskanten er en bånddiskant som låter bra. Men så koster den oppunder 30000 kr også...

Personlig kunne jeg gjerne hatt Patos 402 som et ekstra par som jeg kan ha oppkoblet i tillegg til AudioPro'ene, da disse representerer to vidt forskjellige måter å gjengi musikken på, og noe musikk skal jo liksom trøkke litt mer enn annen... Men jeg har dessverre ikke plass, så jeg prioriterte Audio Pro med deres oppløsning, design og selvsagt deres egnethet i hjemmekinosammenheng...

Bravo'ene låter lysere i hele frekvensområdet, og kan nok kanskje låte direkte spinkelt avhengig av hva du er vant med. FX-04 må nok ha en sub for å gi en komplett lydopplevelse på variert musikk, men FX-10 har nok av dypbass, og her kan du jo selv regulere nivået.

JFS i Drammen har FX-04 stående etter det jeg vet, men ikke FX-10. Han har en kompantiet forsterker stående også tror jeg, så du burde kunne få høre denne komboen.

Her er hans internettadresse, så kan du ringe og avtale med han:
    www.jfssoundsystems.no

Hils fra Jon-Ivar hvis du tar kontakt med han da!

Lykke til!

Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av VidarF
    Har nå hørt på Mi3 og SA1750..

Ingen av de høytalerne ga fra seg en lyd jeg likte..

ProAc Studio 125 derimot, hørtes veldig bra ut.. Noen som har erfaringer med disse...
    Har selv Mi3 og opplevde en ting med mine når jeg fikk de hjem: De trenger virkelig å spilles inn. Synes de var veldig "spisse", lite bass og det var noe rart i forhold til hva jeg hadde hørt i butikken og på messer. De jeg da hadde hørt på var godt innspilte, med over 500 timer spilletid.

Var og hørte på subber hos HFCK i dag, og koblet dem opp sammen med Mi3. Disse var pakket ut av esken for to dager siden, og nesten ikke spilt på. Og det samme skjedde igjen. Veldig spisse og uten særlig bass. Sammen med en sub var det mye bedre (selvfølgelig).

Nå har jeg kommet godt over 100 timer spilletid på mine, og jeg merker markant forskjell. Løsnet opp masse og er kremnøgd med lyden......

Nevner dette for deg dersom de eksemplarene du hørte på led av samme skjebne....... :wink:

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •